פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



עץ קדוש, עין כחולה ואישה מושכת בחוטים

על שני מקומות ואישה אחת בסביבות צפת / אמנון גופר

הנוסע למרומי הגליל בכבישים המתפתלים בינות לעצי החורש הארץ-ישראלי, לא יכול שלא לסטות מדי פעם מן הדרך אל פינות חמד קסומות, שכאילו בורא עולם הניח אותן שם בדיוק בשבילנו. 
בחרתי הפעם שלש מקומות לבקר, שכל אחד מהם קיבל קצת מהילתם של הרי צפת והמהלך אליהם זוכה למנה נדיבה של קורת רוח לעת טיול. 
 

עץ האלה של רבי טרפון  

ציון מקום קבורתו של רבי טרפון נמצא על גבעה רמה בשולי היישוב קדיתא, בדרך המוליכה לצפת. רבי טרפון, מגדולי חכמי יבנה בדור שאחרי החורבן, מוכר לנו יותר מכל באמירתו "היום קצר והמלאכה מרובה, והפועלים עצלים והשכר הרבה ובעל הבית דוחק".  
נדמה כאילו קיבל רבי טרפון מידה רבה של כבוד, שמקום מנוחתו האחרונה נמצא היכן שנמצא. ההר נקרא הר כותר, וציון הקבר חוסה בצילו של עץ אלה ענק ממדים ורב הוד, המזמין את המבקר אל השקט הגלילי. 
הדרך להר כותר נטועה פסיפס כרמי ענבים שבעת האחרונה תופסים מקום של כבוד לצד כרמי הזיתים בגליל. מרחק פסיעות מהאתר מצוי הישוב קדיתא, שבעברו היה כפר ערבי שתושביו נטשו ב-1948. המקום יושב על מוצאו של נחל עמוד, צופה על עמק קטן ועל רכסי הר צפת בשוליה של רמת דלתון. בשנים האחרונות התיישבו בו מספר משפחות ישראליות, רבות מהן בעלות גוון אלטרנטיבי-רוחני. חלקן אחיזתן בקרקע חוקית, וחלקן בתהליכים בירוקרטיים להכרה מוסדית. 
 
איך מגיעים? 
נוסעים על כביש 89 בין מירון לצפת. בשולי הדרך שלט כתום המצביע על כיוון הנסיעה. דרך עפר נוחה מתפתלת לה בעמק קטן, בין כרמי ענבים ממערב (משמאל) וחורש אורנים ממזרח (מימין). אחרי כק"מ מגיעים למזלג שבילים, פונים ימינה ותוך דקה מזהים את העץ מעל השביל.  
ניתן להחנות את הרכב למטה ולטפס במדרגות ברגל וניתן להמשיך עוד כ-100 מטר ובשביל המוביל בין זיתים מגיעים אל חניון נוח צמוד לקבר.  
 
ואיך יוצאים? 
אני ממליץ לצאת דרך רמת דלתון ומאגר דלתון (למרות שהדרך לא מי יודע מה...), פשוט להמשיך בשביל. כשתגיעו ל"שיבר" של מקורות מוקף בגדר, היכנסו לדרך עפר ותיהנו מחוויית שקט, שלווה וטבע שנדיר למצוא כמוה בארץ. 
 

המושכת בחוטים מסמטאות צפת 

את ארנה שאני קורא לה "המושכת בחוטים" פגשתי עוד בימים שגרה בקדיתא. שם בהרי צפת הגבוהים אפשר וקיבלה ארנה השראה ליצירות המופלאות שהיא אורגת בנול. סיפור חייה יכול ללמד המון על נפשו של האדם, על חיפושו אחרי המושלם ועל מציאת השקט הפנימי. 
אבל את זה תגלו במפגש אתה, שם היא תספר איך נסעה למכסיקו ללמוד טכניקות אריגה חדשות, איך נשבתה בקסמי הנול ואיך מלחמות הקיום והפרנסה טלטלוה מעלה מטה עד שמצאה את נפשה בסמטת השוק בצפת, אורגת טליתות בחדר משמאל, מוכרת קפה במרפסת ממול וחולמת על איסטנבול בקומה העליונה. 
החל מהמאה ה-16 יוצאת בשורת האריגה מצפת. מגורשי ספרד המתיישבים בה ומביאים עמם את הידע מהמערב הופכים את צפת למרכז תעשיית הצמר. תהליכי הייצור מאז ועד היום השתנו לבלי הכר אך למעונינים לראות שרידים לתעשייה מפוארת זו, מומלץ לרדת לנחל עמוד בשולי העיר ולראות ליד עין שכווי את מבטשות הצמר ששימשו את אורגי צפת.  
אריגת שטיחים דורשת מיומנות רבה, יותר מכל טכניקת קשירתם, אך גם משחק הצבעים ושילובם ביצירה ההופך את המלאכה לקשה לא פחות. אבל למה לכם להתאמץ? כנסו למקום של ארנה בשוק העתיק ושם על הנול היא תלמדכם את המלאכה. לפרטים: 04-9977583. 
• ניתן להגיע בקבוצות גם עם ילדים ולהתנסות באריגה מונחית בנול, או לשבת על המרפסת וליהנות מנוף לתפארת וקפה ערב לחך. 
 

העין הכחולה מגוש חלב 

אין כמו שיטוט בסמטאותיו הציוריות של הכפר המרוני גוש חלב כדי לזכות במידה לא קטנה של רומנטיות גלילית. חצרות מטופחות, כנסיות יפות בפשטותן, קברי צדיקים הפזורים בו לרוב, מסעדות המיטיבות בתבשיליהן, בית כנסת עתיק ויותר מכל – תושביו מאירי הפנים. 
על הכפר אספר בהזדמנות אחרת, אולם על אגם קטן ונסתר הנמצא בשוליו ונקרא עין חלב אגלה כאן. את הרכב נחנה בשיאו של הכפר, ליד בית הקברות שמאחורי כנסיית בוטרוס. נתחיל בהליכה נוחה על שביל לבן, דרך בוסתני תאנים ושקדים כשטרסות אבן עתיקות שומרות את הקרקע מפני הסחף . עשר דקות של צעידה במורד מביאות אותנו אל נקודה שלפתע, כמו פאטה מורגנה, מתגלית עין כחולה של מים הכלואה בין גבעות נמוכות של אבן גיר לבנה וסכר קטן שהיטיבו לבנות תושבי הכפר. 
זהו עין חלב, מעיין הנובע בקרקעית האגם ומשמש בריכת אגירה עונתית, מקום מרבץ לעדר פרות משועמם, פינת חמד לזוגות אוהבים ולעת ליל אבן שואבת לשועלים, תנים וחזירי בר הלוגמים ממימיו. אגדות רבות נשזרו סביב המעיין ויש בכפר הקוראים לו "עין השדכנית", שכן בימים עברו נהגו הורים לשלוח את ילדיהם לפגישה במעיין תחת עיניה הבוחנות של שדכנית שישבה על גבעה שלטת ופקחה עיניה על הזוג. 
הדרך אל המעיין היא חוויה כמו המפגש עם המעיין עצמו, אך הדרך חזרה קשה יותר. מחכה לכם עלייה לא קלה אל הרכב החונה בשולי הכפר. 
• אין לרחוץ במי האגם ומומלץ לצאת עם כמות מספקת של מי שתייה. 
 
אמנון גופר "אמן הטיול והסיפור הגלילי" 054-6549191. 
 
כיתובים 
 
עץ האלה של רבי טרפון 
 
העין הכחולה ליד גוש חלב
* אמנון גופר "אמן הטיול והסיפור הגלילי" 054-6549191.

תגובות לכתבה



  • העין הכחולה (גם בתמונה הראשית). מתגלה לפתע
    העין הכחולה (גם בתמונה הראשית). מתגלה לפתע
  • האלה ליד קבר רבי טרפון
    האלה ליד קבר רבי טרפון
  • עץ האלה, מבט מקרוב
    עץ האלה, מבט מקרוב