פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



טיפוח הטבע

הקוסמטיקה הטבעית מתפתחת בגליל לענף ייצור של ממש. לצדה של סבתא ג'מילה המפורסמת מפקיעין, פועלים גם "מעבדות דבור" בבית ג'אן ו"מרפא הבושם" בנהריה. מסע בין סרום מענבי קברנה סוביניון, קרם אתרוגים, סבונים משמן זית ונענע וחמאת גוף / אתי ברוש

הצמחייה העשירה באזור, מגמת הבריאות והחזרה אל הטבע מהווים קרקע פורייה להתפתחות ענף של ממש בגליל המערבי: קוסמטיקה טבעית. סמנת ימנית בתחום הזה היא סבתא ג'מילה המפורסמת מפקיעין וסבוני הפלא שלה. ג'מילה למדה את תורתה בשטח, בשדה, והוסיפה פיתוחים משלה למסורות דרוזיות עתיקות. לא רחוק ממנה, בבית ג'אן, הוקם מפעל "מעבדות דבור". מוצרי הקוסמטיקה הטבעיים שם מבוססים על ידע אקדמי מתחום הרוקחות והכימייה, בשילוב מסורות דרוזיות. בעל המקום ד"ר זיאד דבור, דוקטור בטכניון, מרצה לפרמקולוגיה ובעבר הרוקח הצבאי הראשי. בקצה השני של הגליל, בנהריה, שוכן מפעל "מרפא הבושם". מייסד המקום, שמעון שמלה, מבסס את הידע שלו על חוכמת הרמב"ם, ידע בוטני עשיר וידע אקדמי של פרופ' זהרה יניב מ"מכון וולקני" ואוניברסיטת ירושלים.  
 

בריאות מהטבע 

מעבדות ד"ר דבור, בית ג'אן 
 
בכפר בית ג'אן שעל רכס הרי מירון נפתח מרכז מבקרים חדש "מעבדות ד"ר דבור". את המקום פתח ד"ר זיאד דבור, דוקטור בטכניון, מרצה לפרמקולוגיה ובעבר הרוקח הצבאי הראשי, והוא משלב במקום את הידע המקצועי שלו ומסורות כפריות עתיקות. שילוב של ישן ומודרני, גם במבנה האבן היפה, גם בטכניקות הייצור וגם במוצרים. 
הסיור כולל צפייה במכונות לזיקוק שמנים אתריים והפקת תמציות צמחים, שפע הסברים וכמובן כיבוד קל, כולל תה צמחים מיוחד. במקום ניתן לרכוש מתוצרת המעבדה: תערובת צמחי מרפא וחליטות; קרמים דרמו-קוסמטיים להבהרה, להגנה מקרני השמש ונגד הזדקנות העור; תמציות צמחים, שמנים אתריים ועוד. 
בתיאום מראש ניתן לקבל הרצאה על צמחי מרפא ועל המסורת הנושנה של שימוש בצמחי הגליל לצרכי בריאות, טיפול ויופי.  
בכתבה באתר YNET שהתפרסמה ב-8.7.11, נכתב על המקום "אחד המקומות המומלצים לביקור הן המעבדות החדשות של משפחת דבור, גן עדן לתמציות טבעיות". 
קישור לאתר 
 
מעבדות ד"ר דאבור, בית ג'אן, פתוח בכל ימות השבוע בשעות 10:00 עד 16:00. לפרטים: 04-9803711, 04-9803703. 
 
 

לחגוג עם אתרוג 

מרפא הבושם, נהריה 
 
כבר בכניסה למבנה הגדול של "מרפא הבושם" בנהריה נעטפים המבקרים בניחוחות דומיננטיים של וניל וגרניום, וקוקטייל ריחות נוספים של צמחים טריים. מרכז המבקרים שוכן בלופט ענק עם חלל פתוח, וכולו מקדש לקוסמטיקה מן הטבע. כל המוצרים מיוצרים במקום על טהרת צמחי המרפא של ארץ ישראל, על פי חוכמת הרמב"ם, כשעל הצד המדעי מפקחת פרופסור זוהרה יניב, מומחית בינלאומית לצמחי מרפא מ"מכון וולקני" ואוניברסיטת ירושלים. 
התצוגה יפהפייה. מעל סלי קש יפהפיים המכילים צמחים שנקטפו מן השדות ויובשו, נחים על המדפים שלל מוצרי קוסמטיקה בתוך בקבוקים ואריזות פשוטות ויפות. בקערות חרס עגולות גבישי מלחים מהים התיכון, שנרקחו בשילוב צמחי מרפא. בצידה האחר של החנות מצטופפים שקים ובהם אתרוג, מרווה, זעתר, חבלבל, עשב לימון, רוזמרין, ורדים, איצטרובלים, רימונים, בבונג ועוד צמחים רבים עדיין בצורתם הגולמית.  
ב"מרפא הבושם" מפיקים מוצרי קוסמטיקה חדשניים, מוצרי ספא ועיסוי, שמפו, פילינג, מי פנים, סרום על בסיס דונג דבורים, קרם לחות, שמנים ומלחי אמבט. כל המוצרים הם היפואלרגניים, ללא חומרי שימור, בושם או אלכוהול. המוצרים מופקים מצמחי מרפא רבים, תוך הקפדה על צמחים הישר מן הטבע ועמידה על טריותם ואיכותם ללא ריסוס או דישון. המוצרים מופקים מן הצמח כולו ולא רק מתמציתו. בביקור במקום מותר ומומלץ למשש את הצמחים ולהתנסות במוצרים. 
המקום כולו הוא פרי חלומו של שמעון שמלה, ילד טבע אמיתי. זה החל עוד בכיתה ה', כאשר זכה בתחרות בנושא צמחי ארץ ישראל שנערכה לכבוד ט"ו בשבט. מאז התחבר לטבע ובגיל 24 קיבל את הספר הראשון שלו לצמחי מרפא. היה זה ספרו של הרב שאולי "מרפא הבשם". 
עם סיום שירותו בצה"ל פנה ללימודי אמנות ב"בצלאל", וכשהבין שיהיה זה קשה להתפרנס מאמנות, נשר והחליט ללמוד אדריכלות בטכניון. מאז ועד 1998 עסק בנדל"ן, כשלאורך כל התקופה למד באופן מעמיק את נושא צמחי המרפא של ארץ ישראל, מחשבת ישראל ופילוסופיה יהודית. במהלך לימודו העצמאי נחשף לספרי חכמה רבים בנושא כגון "ספר הזהר", ספרי רפואה עתיקי יומין כמו "טוביה הרופא", "אמתחת בנימין", "רפואה וחיים" ועוד, וקרא את כל כתבי הרמב"ם. בשנת 1998 החל לעסוק ביזמות וניגש ללמוד ניהול ושיווק חברות סטארט-אפ. לאחר הפרק הטכנולוגי, פנה סוף סוף לעיסוק באהבתו האמיתית, צמחי המרפא. "בשנת 2001 פרשתי מעסקי והתחברתי לאהבת חיי – צמחי מרפא ופילוסופיה יהודית. באותה שנה סיימתי את כתיבת שיטת הטיפול בה אני עוסק כיום, 'אלפא' – המחברת את האדם ליסודות הטבע: אדמה, מים, אוויר ואש".  
בשנת 2003 ייסד יחד עם פרופ` זהרה יניב את חברת "מרפא הבושם", על שם הספר שאהב, בה הם מיישמים את חוכמת הרמב"ם ואת קביעתו ש"צמחי מרפא של ארץ ישראל מרפאים את אנשי ארץ ישראל". במקום שורה ארוכה של שמני מרפא המופקים מצמחים, ולדברי שמעון, גם למוצרים הקוסמטיים, מעבר לטיפוח ולפינוק, יש סגולות מרפא. "למעשה", הוא אומר, "יש לנו מענה לכל בעיה בתחום העור והשיער, נשירת שיער, קשקשים, פצעים ונגעי עור שונים". 
עד היום פותחו ב"מרפא הבושם" מאות מוצרים מעשרות צמחים. אבל מלך הצמחים, האחראי על רוב מוצרי הדגל של החברה, הוא האתרוג. למשל ערכה נגד פיגמנטציה המבוססת כולה על האתרוג והיא פרי פיתוח בלעדי של המקום. "בפרי האתרוג ישנו חומר הנקרא MTC, החופף לאנטיביוטיקה", מסביר שמעון. "חומר זה מכיל 'ציטרונט', המרוכז באתרוג בלבד, ואינו מצוי בפירות הדר אחרים". האתרוג הוא עדין מאד ולכן השימוש בו מבוקר ונעשה בתהליכים איטיים ועדינים כאחד. ב"מרפא הבושם" יודעים להכין ממנו את כל מוצרי הקוסמטיקה הטבעית, לרבות שמן המטפל בניקוי הכבד ובמערכת החיסונית, קרם אתרוגים המשמש להבהרת העור במקרים קשים של פיגמנטציה, בהרת ובעיות עור שונות, ואפילו סבון אתרוגים נוזלי אשלגני, המופק מכל חלקי האתרוג ומשמש כסבון רחצה וכשמפו. 
והאתרוג, כמובן, לא לבד. על ענבי הקברנה סוביניון אנחנו שומעים בעיקר בהקשר ליין. ואכן, במרפא הבושם קונים את הענבים מאותם כרמים בגליל המשווקים ליקבי הבוטיק שבאזור, אלא שכאן מכנים מהם סדרת מוצרים הכוללת פילינג איכותי, קרם, סרום ומלחים. הסדרה מיועדת לבעיית הקופרוז, אדמומיות העור. 
סדרת דגל נוספת היא סדרת החוואר – מרקחות אדמה ייחודיות מאדמת החוואר בגליל (לא מים המלח), המכילות מינרלים ודולימיטים. מרקחות אלה משמשות מסיכת הזנה לגוף, ומופקות במספר גירסאות להתאמה לסוגי עור שונים. סדרה זו משווקת לספא "מצפה הימים", ומוצרי החברה נמכרים במספר חנויות טבע ובחנות מפעל נוספת במרכז נהריה. 
את הסיור במקום מומלץ לתאם מראש. 
**אזור התעשייה הצפוני, נהריה. 
טל': 04-9521507, 050-5211607.
 
 
 

הסבון והמשואה 

סבון הפלא של סבתא ג'מילה, פקיעין ותפן 
 
אם היו עוד שניים שלושה שלא שמעו על סבתא ג'מילה וסבוני הפלא שלה, בא טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות האחרון, וחשף את האישה האמיצה והחביבה לכל. הסבון הפופולרי, שעשוי על בסיס שמן זית וצמחים, מעשיר את העור ולדברי רבים אף מטפל במחלות עור שונות ומשונות. 
סבתא ג'מילה היא ג'מילה ח'יר, בת 66, אם לארבעה (3 בנים ובת) וסבתא ל-15 נכדים ושני נינים. היא נולדה למשפחה ענייה ששורשיה בפקיעין בני 300 שנה. לג'מילה הילדה לא היו נעליים. "נאלצתי לעזוב את בית הספר ולצאת לעבוד כבר מכתה ב'", היא נזכרת. "עבדתי בפאלחה יחפה וכשנפצעתי ברגליי, אמא הוציאה את המסמר, רקחה צמחים נגד הדלקת והכול עבר. 
"לא היה באזור רופא. הרופא היחיד היה הטבע, ובית המרקחת שלנו היה השדה. לכן, כשגדלתי האמנתי בטבע והיום בעונת האביב, אני יכולה לדעת למה משמש כל צמח. התחלתי לעשות ניסויים בצמחים וחשבתי קודם על סבונים לרחצה. עשיתי ניסיונות רבים שנכשלו והיו בדרך הרבה פאשלות. העניין לא היה איך להכין סבון פשוט, זה יודעת כל אישה דרוזית, אלא איך להכין סבון שיטפל בעור ויחליק אותו".  
הקושי של ג'מילה היה לחבר לשמן הזית שבסבון שמנים אתריים. בעיה אחרת הייתה באיזה טמפרטורה לבשל כל צמח שלא יאבד את סגולותיו הרפואיות ואיך לחבר מספר צמחים יחדיו. "עבדתי על כל צמח חודשים, עד שהצלחתי להגיע למידת החום המתאימה" היא מספרת. "את כל העבודה עשיתי על גג הבית. כל שקל מעבודתי השקעתי בסבונים, והרבה פעמים הכסף ירד לטמיון. לא שיתפתי בסוד אף אחד, עד שהצלחתי וגם אז לא מיהרתי למכור את התוצרת. בהתחלה חילקתי את הסבונים לרופאי עור, במתנ"סים ולאנשים שהכרתי כדי לקבל מהם חוות דעת. היום כבר ידוע שזהו סבון מיוחד במינו והוא מסייע לבעיות עור רפואיות נדירות". הסבון מיוצר במבחר ניחוחות טבעיים: צמחי בר, יסמין, רוזמרין, עשב לימון, נענע, גרניום, פריחת הדרים ולבנדר. 
השמועה על סבון הפלא (היום שמו המסחרי הוא "סבון הטבע", אבל דומה שלנצח ייקרא בפי כולם "סבון הפלא של סבתא ג'מילה") עברה מפה לאוזן. רבים מתושבי הארץ החלו "לעלות לרגל" לפקיעין והסבון רכש לו "מעריצים" בארץ ואף בחו"ל. לאט לאט החלה הסבתא לשווק את הסבון לחנויות טבע ובריאות בארץ. לפני שנתיים, בעזרת ילדיה, הוקם בגן התעשייה בתפן מפעל מודרני גדול המייצר את הסבונים בכמות מסחרית ומייצא אותם לחו"ל. המפעל עובד בשיטות חדשניות אך שומר על הנוסחה המקורית של סבתא ג'מילה. שלושת בניה של ג'מילה מנהלים את העסק. פואד הבכור הוא סמנכ"ל השיווק, עימאד – מנהל המפעל ובן הזקונים, פארס עובד עם אמו ונחשב מומחה בבישול הסבונים. 
משרדי המטה של החברה שהוקמה נמצאים ברוטרדם הולנד, משם משווקת הסחורה למספר מדינות בעולם. כיום משווק הסבון לחנויות טבע ובתי מרקחת ויש ליין מיוחד עבור רשת ה"סופרפארם". ברחבי אירופה ובאמריקה נמכר סבון הפלא כסבון רפואי ומחירו שם גבוה מאד (18.5 יורו ו-20$), ובימים אלה עתידה להיפתח גם חנות מפעל יוקרתית בנוטינג היל שבלונדון. סבתא ג'מילה הפכה לסיפור הצלחה מסחרי, אך עדיין שומרת על החנות הקטנה שלה בפקיעין ומארחת עם חיוך וכוס תה את התיירים הרבים המגיעים לביקור. גם המפעל הגדול בתפן פתוח למבקרים.  
החנות במרכז פקיעין, בכניסה לפקיעין העתיקה, 04-9974435. 
המפעל: מבנה 13, גן התעשייה תפן, 04-9873775.

תגובות לכתבה



  • הרופא היחיד היה הטבע. סבתא ג'מילה
    הרופא היחיד היה הטבע. סבתא ג'מילה
  • סבתא ג'מילה בפעולה
    סבתא ג'מילה בפעולה
  • המפעל של סבתא ג'מילה בתפן
    המפעל של סבתא ג'מילה בתפן
  • מרפא הבושם - מראה כללי. בתמונה הראשית - חומר הגלם במרפא הבושם
    מרפא הבושם - מראה כללי. בתמונה הראשית - חומר הגלם במרפא הבושם
  • מוצרים של מרפא הבושם
    מוצרים של מרפא הבושם