פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



בהאי אורגינל

"אל בהג'ה" – הגן הפרסי בעכו, הוא המקום הקדוש ביותר לבני הדת הבהאית. וגם הגן יפהפה / ניר שילה

הגנים הבהאיים הידועים בחיפה והמקדש הבהאהי הממוקם בתוכם – "כיפת הזהב", מצביעים למעשה על המקום המקודש ביותר למאמיני הדת הייחודית הזו – קברו של מירזה חוסין עלי, הידוע כ"בהא אללה", מנהיג הדת הבהאית. בהא אללה הוגלה לעכו ונאסר במצודתה בשנת 1868. הוא היה נביאה השני של הכת הבהאית, אחרי אל באב, שנהרג ב-1850 בשיראז שבפרס ונקבר בחיפה בשנת 1899. הבהא אללה הוא שהקנה לכת את שמה ועשה אותה מכת מוסלמית שיעית ודת מיוחדת, בינלאומית. 
בהג'ה הוא בתורכית "גן". זוהי אחת מחווילות הגנים שהוקמו בראשית המאה ה-19 לאורך אמת המים "החדשה", שנבנתה בשנת 1815. כאן חי באחרית ימיו ואף נקבר מירזה חוסין עלי – הבהא אללה. 
טיפוח גנים מפוארים הוא אחד ממנהגיה של הדת הבהאית, בייחוד במקומות המקודשים לה. בין עצי הגן הרבים גם ארזי הלבנון. בתחום הגן נמצא את קברו של בהאה אללה ואת הבית שבו חי עד למותו. כיום זהו מוזיאון של הדת הבהאית.  
במשך כל התקופה בה חי הבהא בעכו, הוא המשיך לכתוב את כתביו ולגלות את חזונו הדתי למען עולם טוב יותר ודת חדשה, וזו החשיבות הגדולה של תקופת שהותו בעכו. התקופה הזאת הייתה מבחינתו תקופה של בשלות, ובה ניסח את עיקרי הדת. הבהאים רואים בהגעה לעכו את יד האלוהים והכוונתו. 
הבהא התחיל את דרכו בעימות עם הגרעין הקשה של האיסלאם השיעי באיראן, לאחר מכן הוא התעמת עם הגרעין הקשה של האיסלאם הסוני באיסטנבול, כך נגזר מהאל, ולאחר שהוא הביא את הבשורה לשני המרכזים הללו, נגזר עליו להגיע לארץ הקודש, הארץ בה ניתנו הבשורות הקדומות לשתי הדתות החשובות האחרות: היהדות והנצרות, בכדי ששם הוא יגלה את התורה החדשה שנועדה למין האנושי בזמן הזה. בעיני הבהאים, נחשבת תקופת מאסרו כמועד הבשלת הדת, תקופה בה הבשילו הפירות הטעימים ביותר במהלך שליחותו הקשה של הבהא. 
במהלך התקופה כתב הבהא מספר ספרים, ביניהם "קיטב אל אקדס", הספר הקדוש ביותר שלו, הכולל חוקים וציוויים. הספר האחרון שכתב הבהא נקרא "בשורה לבנו של הזאב" והוא נתגלה ב1891. הספר נועד לשייח' מוחמד טקי, צורר בהאים ידוע מאיראן.  
הבהאי מירזה עבדול פאדי מחלק את הספרים לארבע קטגוריות: חוקים ומצוות, מדיטציות ותפילות, פירוש של כתבים קדושים מהעבר ושיחות. בקשר לחוקים הוא אומר: "הם מכילים את החוקים והדרכים שבהם האינטרסים והזכויות של כל העמים בעולם יכולים להישמר, מפני שהחוקים האלו כשפועלים לפיהם עונים על הצורך של כל ארץ ויכולים להתקבל על ידי כל אדם אינטליגנטי".  
בצוואתו כותב הבהא: "המטרה של המקופח הזה שסבל צרות ואויבים, בגילוי הפסוקים הקדושים ובהדגמת ההוכחות הייתה לכבות את אש השנאה והעוינות, כך שהאופק של לבבות האנשים יואר עם האור של הסכמה וישיג שלום אמיתי ושלווה. אתם הגרים על פני האדמה! הדת של אלוהים היא למען האהבה והאחדות. אל תהפכו אותה למקור של עויינות ופירוד".  
בין העקרונות שטבע הבהא, כאלו שכיום נראים טבעיים לגמרי, אך בשלהי המאה ה-19 היו מהפכניים: ביטול כל דיעה קדומה, שיוויון מלא בין גברים ונשים, חינוך חובה לכל, ביטול פערים קיצוניים בין עניים לעשירים. 
 
הביקור בגן מאפשר הצצה לגן רחב ידיים ויפהפה. הגינון פחות גיאומטרי מאשר הגינון בחיפה, אך רבים מעדיפים דווקא את המראה הפראי משהו של הגן בעכו. חלק גדול של הגן אינו פתוח למבקרים, וניתן להשקיף עליו ממרומי טראסה מגוננת. במרכז הגן, כאמור, ביתו של הבהא המשמש כמוזיאון.  
 
הגן פתוח מדי יום בשעות 12:00-9:00, והביקור במקום חינם. יש להתלבש בצורה מכובדת (מכנסיים ארוכים, כתפיים מכוסות). 
איך מגיעים: נכנסים לעכו מהכניסה הצפונית (ועוד לפני שמגיעים לבוסתן הגליל נפנה שמאלה (יש שלט) אל הכניסה לגנים. 
פרטים נוספים על הדת הבהאית באתר.

תגובות לכתבה



  • הגן והמקדש. צילומים: אחינועם כץ
    הגן והמקדש. צילומים: אחינועם כץ