פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



הציר הצפוני

שתי מערות, גן פסלים, מבצר, נחל או שניים, וכוס תה עם ציירת. יום לאורך חלקו המערבי של כביש הצפון / אייל כץ

ונפתח בוואו. מערת קשת, בעיני, היא אתר טבע מדהים ביופיו. מדובר במערה קרסטית שתקרתה קרסה. מה שנותר ממנה זה בור עצום בסלע, דפנות המערה בצדדים והפתח, שבדרך נס לא ניזוק. התוצאה: חלון ענק בהר, שגובהו כ-40 מטר, וכמה נטיפים ששרדו את המפולת. מסלולי הטיול (יש שתי דרכי גישה, תכף נפרט) מגיעים לגג המערה, שם אפשר ליהנות ממראה המערה ומנוף מדהים הכולל את כל מישור החוף הצפוני מראש הנקרה עד למפרץ חיפה ואת הרי הגליל. איך מגיעים: מצומת חניתה עולים צפון-מזרחה בכביש הצפון (899) ואחרי כמה קילומטרים פונים שמאלה לכיוון אדמית. מתפתלים בזהירות במעלה הדרך היפהפיה ומחליטים מה עדיף לנו: טיפוס רגלי בשביל הררי שנמשך כשעה לכל כיוון, או להגיע עם הרכב כמעט עד פתח המערה. מיטיבי הלכת שבינינו יחנו באמצע השביל המפותל (יש שילוט וחניון פרוביזורי, לא תוכלו לפספס) יצטיידו במים ויתחילו ללכת. אנשים כמוני, שעמלים כל השבוע על טיפוח הכרס ולא רוצים להרוס את עמלם, ימשיכו עם הכביש עד לפארק אדמית של הקרן הקיימת (הכניסה חינם, אבאל'ה), יסעו בפארק עד לחניון אמיר וידוממו מנוע. מהחניון מוביל שביל של כ-700 מטר אל גג המערה. השביל, אגב, סלול מבטון ומתאים גם לנכים על כסאות גלגלים. 
במקום יש אתרי פיקניק ומול הכניסה לפארק מאהל בדואי תיירותי שפתוח בדרך כלל בשבת. 
 

פסלים ומוזאיקה 

 
מפארק אדמית נחזור לכביש 899 וניסע לקיבוץ אילון לאתר מרשים ולא מספיק מיוחצ"ן – גן הפסלים של מאיר דויזון ז"ל. דוידזון, בעל זכויות רבות בהגנה ובצה"ל, היה ממקימי חטיבת גבעתי וסיים את הקריירה הצבאית שלו כסמח"ט היחידה. כל חייו עסק גם באמנות, בעיקר בפיסול. חומרי הגלם שלו היו על טהרת הגרוטאות, בעיקר רשתות ישנות של לולים. את כל פסליו ציפה באבני מוזאיקה מהמפעל שבקיבוץ, והתוצאה מרשימה וצבעונית. מאות מהפסלים ניצבים כיום בגינת הבית, שטיפחה במשך שנים רעייתו של מאיר, רות ז"ל. הפסלים תקשורתיים מאוד, מצטיינים בחוש הומור בריא, והשילוב של גינה ירוקה ופסלים מיוחדים יוצר פינת חמד אמיתית. המקום מתוחזק כיום על ידי בני המשפחה ואם יהיה לכם מזל ותפגשו אחד מהם, תוכלו להיכנס לביתו של דוידזון ז"ל, שהשתמר כפי שהיה בימי ומתו ומזכיר יותר מוזיאון מאשר בית מגורים. 
עוד בקיבוץ אילון: מפעל המוזאיקה וחנות אופנה יוקרתית – "נפרטיטי". 
 

מבצר, נחלים, ציורים ומערה 

 
מאילון נמשיך מזרחה ועד מהרה נראה בצד ימין (מדרום לכביש) את הכניסה לפארק גורן. בפארק כמה פינות חמד, נקודת יציאה למסלול הליכה בנחל כזיב ומרפסת תצפית מרהיבה אל מבצר המונפורט היפהפה (אפשר גם לצעוד אליו). בצדו השני של הכביש מצויה נקודת היציאה למסלול ההליכה בנחלים בצת ושרך. 
עוד קצת מזרחה מצוי מושב גרנות הגליל, מקום מגוריה של הציירת אירית קלכמן. אירית אוהבת לארח בביתה על כוס תה וכיבוד קל ולשוחח עם אורחיה על כל נושא שבעולם, ובמיוחד על יצירתה ועלמה האמנותי. חובבי אמנות יכולים לנצל את ההזדמנות ולרכוש יצירות מקוריות ללא פערי תיווך. 
בהמשך הכביש (אחרי שעוברים את צומת בירנית) אפשר לבקר במערת פער (המערה מימין לכביש, החניון בצד שמאל) ובהר אדיר הסמוך. הליכה של חמש דקות מהחניון תוביל אתכם אל פתחו של בולען. נכנסים פנימה עם פנסים וצועדים בתוך בוץ חלקלק ומים רדודים (כן, אמא, מתלכלכים). סביבת המערה עשירה בעצי אלון ועוזרר עתירי ממדים, המשווים למקום יופי קסום באמת. 
 

מה עוד? 

 
אם מתחילים את הטיול ממש בקו החוף (כביש 899 מתחיל בצומת בצת) אפשר לשלב בו גם ביקור בחופי אכזיב ובצת או בפארק הלאומי אכזיב (כניסה בתשלום). אפשר גם לבקר בקיבוץ חניתה, וליהנות מהשחזור של חומה ומגדל וממוזיאון חומה ומגדל שפתוח בדרך כלל בשעות הבוקר. לתיאום ביקור: 04-9859677. 
 

ואיפה אוכלים? 

 
ארבע מסעדות טובות פזורות לאורך המסלול: מורגנפלד בלימן המתמחה בבשרים, האווז הירוק הכפרית במושב בצת, הבקתה בין הנחלים האנינה באילון וסטקייה בכפר במושב יערה.

תגובות לכתבה



  • סנפלינג במערת קשת
    סנפלינג במערת קשת