פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



חגיגה אוריינטלית בעכו

אז מה בדיוק עושים בעכו? שתי הצעות לימי טיול וגם כמה טיפים בענייני גסטרונומיה ושופינג / אמנון גופר*

חמש דקות נסיעה מהכביש הראשי לוקחות אותנו אל ליבתה הרוחשת של העיר הססגונית עכו. חמש דקות נסיעה ואנחנו שוקעים בבליל קולות הרוכלים בשוק, בנבכי אולמות צלבניים רבי הוד, על חומות שגלי הים מתדפקים עליהן, סמטאות עתיקות, ושלל טעמים, ריחות וצלילים שיכולה להביא עיר שהייתה פעם שערו של המערב אל המזרח. 
הביקור בעכו הוא מסע מרגש אל עבר מפואר וחוויה מיוחדת במינה. אני ממליץ על שני מסלולי טיול עצמאיים בעיר ועוד מספר אתרים שכדאי לבקר בהם ואתם, לכו על מה שבא לכם. 
 

ארכיטקטורה ומופע 

מסלול א' – "המסלול המוסדר" (לאתרים מוסדרים ומודרכים) 
 
המצודה ההוספיטאלרית והגן הקסום - תחילתו של המסלול בחצר הגן, בין עצי פיקוס ענקיים ששורשיהם תלויים על בלימה ומזרקת מים (רח' ויצמן). 
 
אולמות האבירים – לגמרי במקרה באמצע שנות ה-70 נתגלתה עכו הצלבנית וכולה חבויה בקמרונות העיר שמתחת לפני האדמה. זהו סיור מאלף ומעורר השתאות בין אולמות, קמרונות ומעברים תת קרקעיים, המאפשרים מבט אל עוצמת הבניה ופאר האדריכלות של המאה האחת עשרה. 
 
כלא עכו וחדר עולי הגרדום – המבצר נבנה בתקופה העותומאנית ושימש כארמון לשליטי עכו וכבית הכלא לאסירים פליליים ופוליטיים עד לימי הקמת המדינה. כאן נכלאו חברי המחתרות וכאן העלו הבריטים לגרדום באישון ליל את ארבעת חברי האצ"ל. מומלץ להיכנס לחדר עולי הגרדום ולחדר הזיכרון. הביקור במקום – ללא תשלום. 
 
המנהרה הטמפלרית – התגלתה באמצע שנות ה-90. שימשה את אנשי המסדר הטמפלרי כמעבר תת-קרקעי מהמצודה אל הנמל המערבי. אורכה 350 מטרים. 
 
מסגד אל-ג'יזאר – מכונה בערבית "ג'אמע אל באשא" (מסגד הפאשא). זהו המסגד הגדול ביותר בארץ מחוץ לירושלים והגדול מבין המסגדים שהוקמו בא"י בימי התורכים (1781). המבנה מרשים מבפנים. מומלץ לסייר בתוכו ולרדת למרתפו אשר שימש בעבר כמאגר המים הגדול בעיר. 
 
מופע "הבלן האחרון" – חווית תיאטרון אורקולי ודרמטי במה שהיה פעם החמאם התורכי המפואר של עכו, המתעורר לחיים באמצעות מחזה דמיוני שבמרכזו שושלת בלנים (עובדי חמאם), ובאמצעותם הוא מגולל את ההיסטוריה של עכו בתקופה העותומאנית. 
 
הערה חשובה: הכניסה לכל האתרים במסלול המוסדר היא בתשלום. בגן הקסום ניתן לקנות כרטיס משולב לכולם ולשכור טייפ נייד המאפשר הדרכה בכל המסלול.  
 
 

חומות, שוק ונמל 

מסלול ב' – "חוצה עכו – לבד וקצת מכל דבר" 
 
המורשת ההיסטורית והמרתקת של עכו הינה שילוב נדיר בין מזרח ומערב. מראות אותנטיים מהעבר, מקום מפגש ייחודי של אמונות ודתות לצד שרידים מתרבויות שונות – כל אלה הפכו את עכו לאחת הערים החשובות ביותר של העולם העתיק. 
השווקים הססגוניים, חומות העיר, מצודותיה ומבצריה, כנסיותיה, מסגדיה ונמל הדייגים, מספרים את עברה, והפכו אותה למקום טיול מגוון ומרתק. 
האתרים שברשימה מומלצים כמסלול בדיוק בסדר הצגתם, אך ניתן כמובן לדלג וללכת רק על מה שבא לכם. לדרך. 
 
המצודה ההוספיטאלרית והגן הקסום - תחילתו של מסלול זה (כמו גם של הקודם) בחצר הגן, בין עצי פיקוס ענקיים ששורשיהם תלויים על בלימה ומזרקת מים. 
 
אל החפיר והחומות המזרחיות – אחרי ששזפו עיניכם את יופיו של הגן, צאו החוצה מהחצר פנו שמאלה בכביש (כ-50 מטר). רדו בגרם מדרגות הלוקח אתכם אל החפיר (תעלת הגנה) שחומות העיר סובבות אותו משני צדדיו. זוהי מערכת ההגנה שהוקמה במאות ה-18 וה-19, ושגם צבא נפוליון לא יכול היה לה (1799). 
 
על החומה – המשיכו בתוך החפיר מזרחה (מתחת לרחוב) עד שיפועי המעלה אל החומה וטפסו עליה בדיוק כפי שהעלו על שיפוע זה את התותחים שהגנו על העיר בימים עברו. שימו לב לתאי המשמר הציוריים שבקצה המעלה. ניתן לשוטט על החומה, להציץ אל העיר שנבנתה ממזרח לה ואני אפילו ממליץ להמשיך עליה דרומה עד לעמדות ההגנה על שער דמשק. משם ניתן לראות את נמלה של העיר, את הרי הכרמל באופק ורצועת החוף שבין חיפה לעכו. 
 
שער דמשק – שער היבשה היחיד של העיר עד 1910. שימו לב לדלתות העץ מצופות המתכת והממוסמרות, וכן לבריח הגדול. מול השער ניתן לראות את קורת העץ עליה ניתלו נידונים למוות למען יראו וייראו. 
 
השוק הלבן – שוק קימרונות צר וארוך אשר נבנה ע"י דהר אל-עומאר, נשרף, נבנה מחדש וסויד בלבן, ומכאן שמו. 
 
מסגד אל-ג'זאר – מכונה בערבית "ג'אמע אל באשא" (מסגד הפאשא). זהו המסגד הגדול ביותר בארץ מחוץ לירושלים והגדול מבין המסגדים שהוקמו בא"י בימי התורכים. מומלץ לבקר במרתף המסגד המשמש כמאגר מים. ניתן לתאם ביקור במקום עם איש הקשר חסן סרואן בטלפון 04-9913039. 
 
רחוב השוק – הרחוב הכי צבעוני בעיר, תחילתו בכיכר חיים פרחי והוא מתפתל לו אל נבכי סמטאות העיר העתיקה. בשוק ניתן למצוא את כל אשר שוק טוב יכול להציע: חנויות דגים ובשר, תבלינים, מיני מאפה ומתוקים, בגדים, קלטות ודיסקים וגם מסעדות קטנות ומבטיחות. 
 
בית הכנסת ע"ש הרמח"ל – הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) חי בעכו בשנים 1747-1743. בית הכנסת הגדול והמפואר הוקם על שמו במאה ה-18. בשנת 1758 החרים השליט הבדואי של עכו, דאהר אל-עומר, את בית הכנסת ובנה מעליו את מסגד אל-מועלק. בשנים האחרונות שופץ ושוקם בית הכנסת ונפתח לביקורי קהל. ניתן לבקר במקום על פי תיאום מראש באמצעות מרכז המבקרים בטלפון 6519813. 
 
הנמל ומעגן הדייגים – נמל עכו סואן בעיקר לעת ערב עם יציאת הדייגים ללב ים, אך סביבתו רוחשת פעילות כל היום. דייגים מכינים רשתותיהם, ספנים בודקים ספינותיהם וסירות קטנות משייטות בו ללא הרף. יש גם הפלגות תיירותיות. 
 
חאן אל-עומדאן - חאן סוחרים גדול סמוך לנמל, ששימש למסחר בינלאומי. סוחרים שהגיעו לנמל פרקו סחורותיהם במחסני החאן בקומה הראשונה והשתכנו בחדרי הקומה השנייה שהיוו מלון ייחודי. 
החאן נבנה בסוף המאה ה-18 על ידי אחמד אל-ג'זאר, והוא נשען על שורת עמודי גרניט שהובאו מאתרים באזור (חצר החאן פתוחה למבקרים בכל שעות היום). 
 
חאן א-שווארדה - "חאן הסוחרים" הוקם כנראה על ידי דאהר אל-עומר במאה ה-18החאן בנוי מחצר רבועה ובמרכזה שרידי רהט (שוקת) להשקיית בהמות. בתקופת המנדט הבריטי נפרצו הפתחים בחצר החאן מצפון ומדרום כדי להקל על התנועה. משערים שבמקום בו נבנה החאן, היה בתקופה הצלבנית מנזר של האחיות הקלריסיות. לפי המסופר, כאשר כבשו המוסלמים את העיר הטילו הנזירות מום בעצמן כשחתכו את אפן, כדי לא ליפול בידי הכובשים (מונדריל מספר על כך ב-1697).  
 
הנמל הפיזאני – זהו שריד הנמל הצלבני ששימש את העיר לפני 800 שנה. אנשי פיזה קיבלו רובע משלהם בעיר עכו וניהלו בו חיי קהילה עצמאיים. אני ממליץ להיכנס לנמל הקטן, לעלות על החומה הדרומית ולתת מבט אל הנוף הנשקף מלמעלה (מפרץ חיפה והכרמל). 
 
החומה הדרומית והמגדלור – אין כמו טיול על החומה הדרומית בכדי לסיים טיול רגלי בעיר. קחו מצלמה, תפסו פוזה על יד המגדלור ואתם מסודרים. 
 

טיפים קטנים גדולים 

 
תבלינים – בקצה השוק אצל "מדיין".  
 
חומוס – חומוס "שאמסייה" בשוק מול התבלינים, "סוהילה" בשוק אל-עביאד, *עיסה כף החומוס בשוק הלבן , אבו אליאס / טוני ע"י מדרגות מסגד אל ג'יזאר. 
 
מתוקים – "ממתקיית נצרת" בשוק הלבן, "קשש" בלב השוק מול סעיד, עוגיות מסורתיות אצל "אבו-קהאר" באמצע השוק. 
 
נרגילות – "ליאלי סולטאן" בחאן א-שווארדה נמצא דיוואן רחב ידיים עם חדרים פנימיים קרירים ונעימים. "הנסיך הקטן" נרגילות ותה צמחים עם מבט למיגדלור (ע"י המיגדלור). 
 
סחלב – עגלה ירוקה לעת חורף - בכניסה לשוק. 
 
מיץ רימונים – על יד הכספומט ברחוב וויצמן ובכניסה לחאן אל-עומדאן. 
 
מאפיה קטנה ומטריפה – פחרי בישטאווי בקרבת הכנסייה היוונית האורתודוכסית.  
 
דגים עושים במקום – "חסן סעדי" – בכיכר מול ממתקי נצרת (להביא את הדגים מהשוק), או אצל "אבו-חסן" – בכניסה לחאן אל פראנג' (מקסימום 5 אנשים). 
 
פלאפל – אצל עראפי בכיכר פארחי. 
לשבת עם מקומיים על תה צמחים, קפה ומשחק שש-בש – אצל טאזיני (דור שלישי במקום). 
 
שאנטי בגינה – קפה "רודוס" בגינה ע"י חניון אולמות האבירים. 
רומנטי – צילום על המזח בנמל הפיזאני.
* *אמנון גופר – "מפגשים מהסוג הגלילי" – מדריך טיולים ומספר סיפורים. למידע נוסף: 054-6549191.

תגובות לכתבה



  • סמטה בעיר העתיקה
    סמטה בעיר העתיקה
  • ועוד סמטה
    ועוד סמטה
  • החאן, זוית שונה
    החאן, זוית שונה
  • מסגדים, כנסיות ובתי כנסת
    מסגדים, כנסיות ובתי כנסת
  • מוכר מיץ רימונים בעיר העתיקה
    מוכר מיץ רימונים בעיר העתיקה