פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



אמנות ואומנות בגליל

ציורים, פסלים, קרמיקה, מוזאיקה, אריחים ואפילו דלעת. ביקור בסדנאות, גלריות ובתי אמנים, עם אופציה לחזור דרומה עם מתנה מקורית / הדס כרמונה

הגליל הוא בטח לא תל אביב מבחינת הסצינה האמנותית שלו, והוא גם אינו יכול להתחרות בקצב, בבתי הספר, במוזיאונים, בגלריות ובכמותם של כל אלה במרכז. יחד עם זאת, האמנות הפלסטית הולכת ותופסת את מקומה כנדבך חשוב בחיי הגליל, וניתן למצוא כאן אמנים חשובים, בעלי אמירה אישית, גלריות טובות ומוזיאונים. אפשר אפילו לומר שמתפתחת אמנות גלילית, גם אם אינה מגובשת עדיין. 
בד בבד, הפכה האמנות לחלק חשוב בחיי התיירות של האזור, כשאמנים וגלריות נהנים מהתיירים הפוקדים את האזור. אלה מבחינתם, יכולים להקדיש יום או אפילו יותר לביקור אצל אמנים, בגלריות מקומיות ובמוזיאונים ולעיתים לרכוש יצירה בעלת ערך במחיר נוח.  
נדבך חשוב בפלח זה של התיירות הגלילית הוא הביקור בסטודיו הפרטי של האמן. וזה עניין מורכב. האמן אמנם צריך קהל, אבל מצד שני היצירה היא תהליך אינטימי וזה די מדהים שהאמנים מאפשרים להיכנס לחדר האינטימי שלהם בפתיחת דלת רחבה. רוב האמנים נמצאים במקום במהלך השבוע, בכל זאת זהו מקום עבודתם, אך כדאי להתקשר (בעיקר אם לא עברתם במקרה בסביבה) ולקבוע מראש. בעמודים הבאים מבחר מהאמנים הגליליים, כשגם לאמנות השימושית ולחפצי הנוי ניתנת כאן במה. 
כפר ורדים מתחיל לסמן את עצמו ככפר אומנים. פעם בשנה, בסוכות, מתקיים במרכז הכפר יריד קרמיקה בהשתתפות אמנים מכל הארץ, מדי פעם מתקיים בכפר "בית פתוח" בו מארחים אמני הכפר מבקרים מקומיים ותיירים, ובפסח הקרוב מתוכננת תערוכה גדולה של אמנים מהכפר. אבל גם בימים רגילים ניתן לעשות בכפר "סיבוב אמנות", ואת הסיור הגלילי שלנו נתחיל אפוא בכפר ורדים. 
 

גלריה טל 

גלריה טל בכפר ורדים היא גלריה ייחודית, המופעלת על ידי משפחה מהכפר שלא למטרת רווח. הגלריה נוסדה על ידי משפחת גרינפלד לזכרו של בנם טל, שנפטר בגיל 23, והשאיר אחריו מעל 80 ציורים ומאות רישומים. הגלריה מפיקה ומציגה תערוכות מתחלפות, קבוצתיות ויחיד, במגוון תחומי אמנות פלסטית, ציור, פיסול, קרמיקה, צילום ומיצב. בתערוכות השתתפו אמנים ישראלים, מכפר ורדים והסביבה, כולל תערוכה בשיתוף אמנים יהודים וערבים מהאזור. בגלריה מקפידים על פתיחה חגיגית לכל תערוכה, ולרוב יכללו התערוכות שיח גלריה עם האמנים המציגים, סיורים לתלמידי אומנות, סיורים לתיירים, הרצאות בנושאי אמנות ופעילויות אחרות בשיתוף עם אמנים מהסביבה.  
חצב 74 כפר ורדים, שעות פתיחה: שלישי 17:00-19:00, שבת וחגים 11:00-14:00טלפוני: 04-9573933, 054-7542699. www.talgallery.co.il 
 

הילדה מירום – קרמיקה  

השביל לסטודיו-גלריה של הילדה מירום עוברת דרך גינת תבלינים מפוארת ונוף גלילי. הילדה, אמנית בין לאומית, עובדת בשתי שיטות ייחודיות. את הכלים השימושיים לבית היא שורפת ב-1,300 מעלות, חום מאוד גבוה המקנה לכלים שלה עמידות גבוהה, גם במכשירים כמו מיקרוגל, מדיח כלים או תנור אפייה. את הגלזורות היא מערבבת לבד כך שהיא מבטיחה שלא נמצא בהן חומרים דוגמת עופרת או בריום, האסורים לשימוש בכלים המיועדים למזון. 
השיטה השנייה נקראת "סאגר" (Saggar) בה משתמשת הילדה בחומרים אורגניים וממוחזרים, בעיקר גפת, קליפות ביצים, קליפות בננה, קפה משומש שטוב לטקסטורה, אצות ים ואבקת נחושת. את הצבעים הלבנים היא משיגה על ידי כתישה של קליפות ביצה וצדפים שקופים לכדי אבקה, להם היא מוסיפה אצות ים שמאפשרות לאבקה להתגבש ולהידבק.  
הילדה מזמינה אותי למשש את העבודות בכל כף היד ובעיניים עצומות. זה טיפה מביך, כי בעבודותיה של הילדה יש מעגלים, שקעים, גבעות ומורדות, וגם בעיניים פתוחות לרווחה מרגישים את המיניות המרומזת.  
04-9976998, 050-7567221. 
www.hildamerom.com, [email protected]  
לוטם 33 כפר ורדים. 
 

לבנה שמלא – קרמיקה  

לא רחוק משם נמצאת הגלריה של לבנה שמלא. בימים אלו ממש לבנה פותחת את הגלריה שלה כך שאנשים יוכלו להגיע בזמנם ללא תאום מראש, להתרשם, לבחור את מה שהם אוהבים, לארוז ולהשאיר כסף בהתאם למחיר הנקוב. לבנה משפרת כך את שיטת ה"תיאום מראש", שלא תמיד עובדת. מי שירצה קבלה ישאיר פרטים ולבנה כבר תשלח בדואר.  
לבנה מעדיפה שהגלריה שלה תהיה בבית: "קרמיקה שימושית לא חייבת להיות יקרה. זה לא כמו לצרוך אמנות, אלא יותר כמו אוכל, כי כלים נשברים לעיתם וצריך לקנות שוב. זו הדרך היחידה שמאפשרת למכור את הכלים במחירים סבירים". 
לבנה מלמדת ילדים אחרי הצהריים, ובין הכלים השימושיים שלה אפשר למצוא דגים (אני צוללת הרבה, כל הדגים פה הם דגי ים סוף) וציפורים לקישוט. על המדף מונחות ציפורים חומות שחורות שנראות בכלל כאילו גילפו אותן בעץ, אבל לא, לבנה צבעה את הציפורים בעישון בתוך בור סגור כך שכל ציפור מקבלת גוון ייחודי. 
04-9974114, 054-4967924, האירוס 18 כפר ורדים. 
 

הרי שטרק – קרמיקה  

הרי ד'ה פוטר, הרי הוא הרי שטרק, עושה בעיקר אומנות שימושית: "פיסלתי בעבר, כך גם התחלתי, אבל ברגע שגיליתי את האובניים זה כמו התמכרות". הרי הוא רופא ילדים במקצועו, שפרש לגמלאות ופנה אל האמנות. 
04-9973518. 
 

דלית בן שלום - מוזאיקה 

אמנם לא קרמיקה, וגם לא ממש בכפר ורדים, אך לדלית בן שלום, תושבת כפר ורדים, יש סטודיו למוזאיקה. הסטודיו שלה, בקיבוץ יחיעם, שופע יצירות בראש מיוחד – תמונות, רהיטים, עציצים, אמנות לשמה ואמנות שימושית, והכל בטכניקות שונות של מוזאיקה. חלק גדול מהחומרים בהם משתמשת דלית הם ממוחזרים ונאספו רגע לפני שעשו את דרכם האחרונה לאתרים לפינוי אשפה. במקום מתקיימות גם סדנאות מוזאיקה, ותמיד אפשר ליהנות מטעמה המשובח במוזיקה. מעבודותיה של דלית אפשר להתרשם גם בכפר ורדים עצמו, שם על קירות בית הספר היא הוסיפה נגיעות מוזאיקה צבעוניות. 052-3224431. 
 

מיכל כץ – אריחים מצוירים  

מיכל כץ מציירת על אריחים ביד חופשית. האריחים מצטיינים בצבעוניות חמה ובמגוון סגנונות. הציור נעשה על אריח בצורתו הגולמית (ביסק), לאחר הציור הוא מכוסה בגלזורה ומוכנס לתנור לשריפה בחום גבוה (מעל 1,000 מעלות). בין הדוגמאות: אורנומנטים שונים, פרחים, ציפרים, דוגמאות גיאומטריות, בעלי חיים ועוד. האריחים יכולים להשתלב בחיפויי קרמיקה או לשמש כמוטיב דקורטיבי עצמאי. יש גם מוצרים בהם משולבים אריחים כמו תמונות מוסגרות או מעמד לסירים חמים, יש גם מזוזות וניתן גם להזמין שלטים. 
שניר 100 כפר ורדים, 04-9978821, 054-6717761, www.arichim.com
 

אירית קלכמן – גרנות הגליל 

אירית קלכמן היא ציירת שהציגה בתערוכות רבות בארץ ובעולם ויצירותיה נמכרות בגלריות מובילות ברחבי הארץ. בשנים האחרונות פיתחה מסורת של אירוח תיירים בביתה לכוס תה צמחים מהגינה, ושיחה קולחת בין ערימות בדים ושפופרות צבעים, על שטיחים וכריות ולצלילי מוסיקה טובה. 
קבוצות יכולות ליהנות מסדנה מיוחדת הכוללת ציור מודל עירום. הסדנה מיועדת בעיקר למי שאינו מצייר ומהווה ההתנסות מרתקת. "ציור מודל מיועד לכל מי שחשקה נפשו בהתנסות משחררת, בציון אירוע בדרך בלתי שגרתית, בניעור מעט אבק מעל נפש עמלה, בנגיעה בצבע בלי חשבון, בלי התנצלויות, ככה סתם כי זה כל כך פשוט וכל כך מהנה", מסבירה אירית. "וכמובן, אין כל צורך בכישורים קודמים, רק בפתיחות ורצון ליהנות ולהשתחרר". 
מושב גרנות, 04-9806254, 054-7222834. 
 

מעשה טלאים ושביל האמנות בבוסתן הגליל 

בבוסתן הגליל ייסדו אמני המושב "מסלול יצירות" מקסים וידידותי, שפתוח בכל שבת ראשונה של החודש, ובתיאום מראש גם בשבתות אחרות ובמהלך השבוע. תמצאו שם גלריה עם עבודות של אמני המושב, פיסול בשילוב עץ וברזל, בית בובות וגלריה לעבודות טלאים. 
מורין, מנהלת הגלריה "מעשה טלאים", חושפת בפניי עולם ומלואו של עבודת טלאים. קיימת אפילו אגודה לאמני הקווילט המאפשרת לאמנים לתמוך זה בזה ולהפרות זה את זה. מסתבר שבחירת הצבעים משקפת אופי, והאמניות מצליחות להביא לידי ביטוי את עצמן בתוך שלל הטלאים, ממש כמו צייר, פסל או כל אומן אחר. 
למורין יש בבית עבודת טלאים גדולה יפהפייה הנקראת "נחלה". במרכזה עומד זוג עירום – אדם וחוה אוחזים ידיים המסמלים אולי את מורין ובעלה או איחוד בין עמים, ומסביב 12 השבטים, שבעת המינים, זיקית ודוכיפת שהיא אוהבת, עכביש שמביא מזל ונפוץ מאוד בעבודות הטלאים ועוד. מורין היא אירית שהתגיירה, התחתנה פה והקימה בית בישראל, כך שסמוך לקניית הנחלה ובניית ביתה החדש פה בארץ היא הכינה את שמיכת הטלאים הזו, המסמלת את הקמת הבית החדש. 
בעבודת הטלאים התפתחו מספר סגנונות, כולל מודרניים, אך בעצם זו אומנות מסורתית של נשים. נהוג היה, למשל, להכין לכלה שמיכת טלאים. כל הדודות, הסבתות, האמא והקרובות היו מכינות ריבועים שביחד נתפרו לשמיכה אחת גדולה שופעת סמלים של שפע ופוריות. 
למורין יש קבוצה שהיא מלמדת וסמוך לגלריה יש חנות לקווילט בה אפשר לרכוש מלבד בדים (אי אפשר סתם להיכנס לחנות בדים ולבקש חצי מטר מהבד הזה ורבע מטר מהבד ההוא), את כל צרכי הקווילט. 
לגלריה: 04-9811346, 054-4723176. לחנות (דבי): 054-4722894, מושב בוסתן הגליל. 
 

כלים ושושנים 

בשבי ציון נמצאת הגלריה של דורית צדוק. עולים במדרגות לעליית הגג, וכמו כל עליית גג הצופנת בחובה הפתעות, הסטודיו של דורית מפתיע בהחלט. חלק אחד של החלל מוקדש לעבודה עצמה ולסדנאות צביעה, ובחלק השני מתחילה החגיגה. שפע של כלי פורצלן כמו שכל סבתא או כל בריטית בשעת התה הייתה רוצה. דורית? "זה חלום חיי. התחברתי לכלים שהיו אצל סבתא שלי ותמיד ידעתי שזה מה שאעשה". דורית מכינה כלים שימושיים, אך גם קישוטים, מזרקות ושלל חיות למזל טוב על פי עקרונות הפאנג שווי. 
המקום פתוח גם לסדנאות ואם יש לכן חברה שרוצה להתנסות בעצמה כדאי לקחת אותה לסדנת יומולדת אצל דורית. 
שבי ציון, 054-4521812. 
 

ג'רה – זכוכית וחרס 

בכליל, ישוב אקולוגי גלילי, נמצא בין הבתים הבלתי שגרתיים בעיצובם, גינות הירק, גבינות הצאן, המסעדות הטבעיות, שמני הזית וסדנאות מדיטציה אמנים רבים שחלקם גם פותחים את הסטודיו למבקרים. 
בגלריה ג'רה של בתיה ואלון גיל, זוג אמנים (הוא בחרס והיא בזכוכית ונחושת), העבודות מוצגות בחוץ ובפנים. עבודות הקרמיקה של אלון גדולות ובחצר הגלריה פזורות עבודותיו – כדים, מזרקות ועבודת מוזאיקה שהוא עובד עליה כרגע. עבודותיה של בתיה מוצגות בתוך הגלריה, שם גם נמצא את האובניים של אלון ואת התנור של בתיה. כשאומרים עבודות זכוכית בדרך כלל עולה לנו בראש אומן שיושב ומנפח, אך עבודותיה של בתיה נעשות בשיטת פיוזינג. בשיטה הזו בתיה חותכת זכוכית, בדרך כלל זכוכית חלון רגילה ומוסיפה לה דוגמאות צבע, מתכת וזהב. את הזכוכית היא מניחה בתוך תבנית מיוחדת בתנור המופעל על חום בינוני. הזכוכית מקבלת אלסטיות ואת צורת התבנית. הכלים נוחים לשימוש, ייחודיים מאוד ולכל כלי סיפור. 
בתיה ואלון עורכים גם סדנאות בחימר וזכוכית ומפגשים הכוללים הסברים על המקום, על העבודה והדגמה.  
כליל, 04-9968842. 
 

יעל שמר – קרמיקה 

יעל שמר עושה כלי אוכל מקרמיקה. כדי להגיע ליעל יש לעקוב אחרי השלטים "קרמיקה" מהכניסה ליישוב. גם אם נדמה שטעיתם בדרך, סביר שאתם בכל זאת בדרך הנכונה. היא גרה בקצה של שומקום, שם שוכנים שלושה מבנים: בית המשפחה, הסטודיו והצימר. "באנו לכליל מרמת השרון, כי היה נראה לי שאת הבית צריך לבנות במו ידינו מהתחלה עד הסוף". כמו הבית, כך על האובניים, נוצר כלי במו ידיה מתחילתו עד סופו. את הצבעים היא מכינה בעצמה והם בטוחים לשימוש, נקיים מרעלים וחומרים מלאכותיים, טובים לאפיית תבשילי קדירה בתנור ויפים להניח עליהם את המזון. הכלים נעימים למגע: "אנחנו אוכלים ושותים, ואין צורך להיזהר ולהימנע מלגעת בכלים", היא אומרת. "את הכימיה של החומרים וערבובם למדתי בבצלאל וזה נתן לי גם ביטחון בבישול במטבח". יעל מקשרת שוב בין האוכל לקדרות ומוסיפה: "יש בעבודה הזו את כל האלמנטים: אדמה – החומר, רוח – לייבוש, אש – לשריפה ומים שמלווים את תהליך היצירה, הצביעה ולבסוף אפשר לשתות מהכוסות". 
יעל מעבירה סדנאות, גם לתיירים. 
כליל, 04-9804571. 
 

ז'אק ז'אנו – פיסול מודרני 

ז'אק ז'אנו הוא אומן ידוע שעבודותיו מוצגות בארץ ובעולם. ז'אק עורך סיורים לקבוצות בנות עשרה אנשים או יותר, כשאת הסיור הוא פותח בביקור בביתו. ביתו, אשתו וילדיו (לז'אנו שמונה ילדים ושלושה נכדים, כשכמה מילדיו צעירים מהנכדים) הם חלק מהסיור. את הבית בנה עם אשתו והוא בנוי בחלקו מאבנים שהביא מירושלים, העיר ממנה הגיעו. ז'אק לוקח אותי אל הסטודיו שלו כשבחצר הסטודיו מפוזרות עבודות הפיסול שלו בשלבים שונים. בתוך האנדרלמוסיה מתגלות עבודותיו: הנה עצים שיעמדו בטבריה, והנה אותיות עבריות מסודרות כקרון רכבת עליו קווי מתאר של עיר, שם יש ספרים גנוזים בתוך בית בטון וליד מפוזרות אותיות מחכות להיבנות. לחלק גדול מעבודותיו ניחוח יהודי, כמו האותיות העבריות, הספרים המזכירים את עם הספר או ספר התורה, "שעם ישראל לא עזב אותו". וכמובן, ירושלים. ז'אק מפסל בעיקר בברזל, אך גם בבטון, ועובד עם חומרים שהוא אוסף מהסביבה. כיום מוצגת תערוכה שלו במכללה באריאל ובקרוב בהרצליה בתערוכת יודאיקה עכשווית. עבודות אחרות שלו עושות את דרכן לשיקגו. 
כליל, 04-9966178. 
 

קרמיקה אתיופית 

דורית קציר מציגה בביתה עבודות קרמיקה של שמונה אמניות מקהילת "ביתא ישראל" – הקהילה האתיופית היהודית. האמניות אדיי טפרה, וודה דוד, אסתר דוד, בטהה אדלה, וורקה טמנו, טידג היילו, טנת אווקה וינגוס דגו מפסלות באופן מסורתי יצירות המספרות את חיי הקהילה היהודית. הפסלים, חומים עד כדי שחור כצבע האדמה בהן הן משתמשות, ללא גלוזורה, מראים אישה עובדת עם תינוק על גבה, טקס רחיצת רגלי אורח ואף לידה מסורתית אתיופית. דורית פתחה את הגלריה בביתה לאחר שהגלריה "בית היוצר" לאומנות אתיופית אותה ניהלה נסגרה. כך מצליחה דורית לאפשר לנשים להמשיך בעבודת האומנות. היא מספקת להם את החומר, שורפת את העבודות אצל קדרים באזור, ומשווקת למוזיאונים, לארגונים גדולים ולקהילות יהודיות בעולם. בביתה היא עורכת מפגשים מרתקים שזורים סיפורים על הנשים המיוחדות ויצירתן, על התרבות האתיופית וגם על כליל. 
כליל, 04-9967045, 054-4654385. 
 

אתנחתא – חפצי נוי 

בבצת פועלות שתי גלריות לחפצי חן ובית ואומנות, וגלריה אחת המשלבת עבודות קרמיקה עם אמנות בדלעת. 
"אתנחתא" הוא מקום מפנק הפתוח לארוחות בוקר כל יום בשעות 09:00-16:00 וגם בסופי שבוע. ארוחות הבוקר מפנקות וכוללות מגוון מאזטים המתמלאים מעצמם, חביתות כבקשתך, שתייה חמה וקרה ולחם שנאפה במקום. המקום מתנהל בנעימים וברוגע כך שהארוחות הן בעצם "ארוכות". בין ביס לנשנוש מהלבנה המשובחת או סלט הגזר המתוק אפשר לטייל בגלריה שופעת חפצים יפים לבית. מושב בצת, 052-6399331. 
 

אצל טלי בחצר – חפצי נוי 

"אצל טלי בחצר" אפשר להשיג כל חפץ רומנטי שחשקה בו נפשכם. כלים, תכשיטים, מפות, כריות, פרחים ומנורות. האוסף מיוחד ומגיע מגרמניה אנגליה וסין. לאחרונה נפתח במקום מפעל קרמיקה לעבודותיה של טלי עצמה. המפעל פתוח למבקרים, לראות את התוצרת ולשמוע הסברים. במקום אפשר לקבל קפה ועוגה בחצר (מי שקונה בחנות מקבל את הקפה על חשבון הבית). מושב בצת, 04-9809333, 054-4680223. 
 

דלארט – גלריה לקרמיקה ודלעת 

נצחונה בלאושטיין ובנה יאיר, שני דורות של אמנות ויצירה, מציגים שילוב מעניין. נצחונה מפסלת בחימר כבר 30 שנה, אוהבת את החומר ונוטה להשאיר אותו בגימור טבעי ללא גלזורות וברק. היא מושפעת ומפסלת בסגנונות מגוונים, כאשר המוטיב המרכזי בעבודותיה הוא פיסול מהבטן וביטוי רגשי.  
יאיר יוצר בדלעות נוי, תחום מוכר פחות אך מקורי ומרתק. יאיר, במקצועו מעצב גרפי, מביא אל האמנות שלו קו עיצובי נקי, מינימליסטי ואסתטי.  
יצירותיו מושפעות מתרבויות מהמזרח הרחוק ואפריקה וכן מתחום היודאיקה.  
דלארט מציג מיצירותיהם של נצחונה ויאיר. במקום מתקיימות סדנאות הכרות חד פעמיות בשני התחומים. לסקרנים ולמעוניינים להתעמק ישנן גם סדנאות התמקצעות ממושכות. בנוסף, ניתן לרכוש מגוון דלעות נוי כחומר גלם ליצירה לכל גיל. יאיר מגדל את דלעות הנוי בעצמו, ומתגאה במגוון הזנים הגדול בארץ. המקום פתוח כל ימות השבוע כולל שבת בשעות 18:00-9:00. 
מושב בצת, 04-9808655, 052-3751752; [email protected]  
[www.delart.co.il) 
 

מוזיאון חניתה 

אם כבר הגעתם עד בצת, תנו קפיצה קטנה לחניתה. בחניתה מוזיאון ששימש כמבנה הראשון לחלוצי חומה ומגדל שהתיישבו במקום. למוזיאון שני אגפים. האגף הארכיאולוגי היסטורי בהנהלתו של יואל גוזלן והאגף החדש לאומנות עכשווית בהנהלת האוצרת חנה ברק אנגל. באגף זה מוצגות תערוכות בנושאים חברתיים פוליטיים, לעיתים אף בנושאים קשים. התערוכות לעיתים יוצאות מגבולות המוזיאון ומוצגות ברחבי הארץ כמו למשל התערוכה "הכמיהה לשלום" שהוצגה בתום שנה למלחמת לבנון השנייה בכל רחבי הגליל. כיום מוצגת תערוכה של טלילה שיר "נופים" ותערוכה של אורי דה בר – עבודות מחשב. בקרוב תעלה תערוכה של חווה שרף – "זיכרונות" העוסקות בזיכרונותיה מהשואה. 
המוזיאון פתוח כל יום בשעות 9:00-14:00, בימי שישי 9:00-13:00, בשבת 10:00-3:00 ובתיאום מראש: 052-3749677. 
 

הסדנה לתחריט 

סדנת התחריטים בקיבוץ כברי הוקמה במקום בו שכן הסטודיו של אורי רייזמן, אמן בעל שם, בן המקום שנפטר ב-91'. תחריטים היא אומנות רדומה שזוכה להתעוררות בשנים האחרונות. תהליך יצירת התחריט מאוד מעניין: האומן חורט על פלטת מתכת (בדרך כלל נחושת או ברזל) טקסטורה של חריצים, בטכניקה המתאימה לאומן עצמו וליצירתו. את החריצים ממלאים בצבע ואז, דרך מכבש, מעבירים את הצבע אל הנייר. כל תחריט מודפס במהדורה מוגבלת של עד 50 עותקים ויש חוק לא כתוב שהאומנים עומדים בו, שאומר כי אין להשתמש שוב בתחריט להדפסה זהה. מובן שזהו תיאור מקוצר. התהליך נמשך תקופה במהלכה מבלה האמן בקיבוץ. לסדנת התחריטים בכברי מגיעים אמנים רבים ביניהם עופר ללוש, לאה ניקל, מנשה קדישמן, דני קרוון, יגאל עוזרי ובזמנו גם יחיאל שמי, ממקימי הקיבוץ, שפסליו המפורסמים מוצגים מחוץ לסדנה.  
את תהליך העבודה מלוות הדפסיות העובדות בסדנה. "ליצירת עבודת תחריט טובה צריך שני אנשים שיודעים לרקוד טנגו – האמן והדפס", אומרת לי רוית, מהעובדות במקום. אחרי שהאמן נתן את אישורו להדפס, הדפסיות נשארות לבצע את ההדפסה. במהלך ביקורי ראיתי את תהליך הדפסה לעבודה של האמנית נלי אגסי. עפרה רעיף, מנהלת המקום, צבעה את התחריט, ושרון דבס העבירה אותו במכבש. במקום יש גם גלריה המציגה עבודות של אורי רייזמן והדפסות תחריטים של אמנים שונים. יש גם מבחר תחריטים שניתן לרכוש. המקום עבר לאחרונה שיפוץ והרחבה משמעותיים. 
פתוח בימים א-ה בשעות 7:00-16:00, בשבת בשעות 10:00-15:00 ובימי שישי בתיאום מראש.  
קיבוץ כברי, 04-9952713. לאתר הגלריה 
 

מרכז המבקרים "סינדיאנה" 

במרכז המבקרים "סינדיאנה" שבכפר מנדא בגליל התחתון, תפגשו נשים הקולעות סלים ייחודיים מסנסני תמרים, תשמעו על "סחר הוגן" ועל פעילותה של "סינדיאנת הגליל" בארץ ובעולם.  
אנו מזמינים אתכם למקום מפגש מיוחד, בין סלים מסנסני תמרים וריחות של סבונים טבעיים ותבלינים, להתנסות בקליעה, לצפות בסרט, להכיר נשים מיוחדות, ולצאת עם תקווה בלב לעתיד טוב יותר.  
הביקורים בתאום מראש!  
למעוניינים ניתן לשלב ארוחות בביקור. 
חשוב שתדעושמן הזית כתית מעולה של "סינדיאנת הגליל" זכה בתחרות שמן הזית הבינלאומית "טרה אוליבו" 2010, בציון לשבח ובמדליית Prestige Gold 
צפו בסרטוןלפרטים 
יישוב: מנדא 
טלפונים: 04-9863191 054-6598910  
מייל: [email protected] 
לאתר 
 

גלריה כברי 

בכברי פועלת גם גלריה לאמנות עכשווית אותה מנהלת ואוצרת דרורה דקל. את הקמתה הגה יחיאל שמי שיחד עם רעיה ליבנה הובילו את פעילותה בשנים הראשונות כגלריה פריפריאלית חלוצה בארץ ובתנועה הקיבוצית לאמנות ישראלית עכשווית. במהלך השנים התקיימו בגלריה סימפוזיונים, ימי עיון, רבי-שיח ומפגשי אמן. הציגו בה אמנים ותיקים וצעירים, פורצי דרך ומובילי דרך וכאלה שנחשפו כאן ביצירתם לראשונה. כחלק מאירועי שנת ה-30 לגלריה ייוצגו בגלריה תערוכות המדגישות את ייחודו של המקום שפעלו ופועלים בו שלושה דורות של אמנים. התערוכות יעסקו במפגש בין האמנים המקומיים לאמנים רבים הפועלים בשדה האמנות הישראלית. 
ב-22.12.2007 תיפתח התערוכה – אורי רייזמן / מפגש אומנים. בתערוכה מוצגות עבודות דיוקן עצמי של אורי ריזמן, יחד עם עבודות דיוקן עצמי של 36 אמנים בני דורות שונים באמנות הישראלית – בציור, ברישום ובתחריט. הגלריה פתוחה בימי שישי וערבי חג בשעות 19:30-21:00 ובשבת וחג בשעות 13:00-15:00. קיבות כברי, 04-9952252, 052-8011252.לאתר הגלריה 
 

אחמד כנעאן – פיסול 

בטמרה פועלות שתי גלריות בהנהלת אחמד כנעאן, אמן בעל שם עולמי שעבודות הפיסול שלו מוצגות ברחבי הארץ וגם בעולם. באחת הגלריות מוצגות עבודות של אחמד עצמו – ציורים אישיים בעלי אמירה על החברה שלנו כיום, ועל יחס החברה לאישה. הגלריה השנייה פעילה כבר שלוש שנים ואירחה 19 תערוכות שונות. הגלריה ידועה בעולם וגם בישראל ומציגה תערוכות המתעסקות בנושאים המעניינים את אחמד, בין אם הם קשורים להיותו אמן ערבי ישראלי ובין אם לאו, ומאפשרת לאמנים מקומיים להציג את עבודותיהם ולהיחשף. בעבר הוצגה תערוכה בשם "ציורים מאחורי הגדר" של אומנים מג'נין, רמאללה, חברון ושכם, אך מוצגות בגלריה גם תערוכות המאפשרות לתושבי המקום להיחשף לתרבות עכשווית. 
לביקור בגלריות יש לתאם מראש עם אחמד: 052-8785328. 
 

גלריה הקצה נהריה 

הסיפור "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה" נכתב על ידי גלעד שליט כשהיה ילד בן 11, תלמיד בכיתה ה' בשנת 1997. הסיפור הסמלי מדבר על מפגש בין דג וכריש צעירים המחליטים להיות ידידים למרות המתח והיריבות הטבעית שיש בין השניים. אגודת המאיירים בישראל בשיתוף וביוזמת יצחק דה לנגה ולי רימון מגלריית "הקצה" בנהריה החליטו באמצעות הסיפור לעזור לשמור את הבנים בתודעה הציבורית. 
המאיירים איירו מחדש, כל אחד על פי סגנונו האישי, את סיפורו של גלעד והציורים יוצגו בתערוכה. בתערוכה מוצגים גם ציורים של ילדים. 
התערוכה מוצגת בגלריית "הקצה", לוחמי הגטאות 34 נהריה. שעות פתיחה: ימים ב' ו-ה' בשעות 16:00-18:00; יום ו' בשעות 13:00-15:00 ובתיאום מראש 04-9926819, 052-4882177.לאתר הגלריה 
 
 

קול פעמונים 

 
ביישוב יעד שבגוש משגב שלושה יוצרים בשני מקומות שכנים. תמר דגים נוימן ונעה בן-אור, שתי אמניות מקומיות, הקימו יחד את "סטודיו שלוש" ובו פעמוני קרמיקה, כלים שונים, מוזאיקות, תכשיטים, חמסות ועוד. השתיים גם מציעות טיפול מפנק ייחודי בשיטת "קול הרוח" (לתיאום ביקור: 052-3646982, 054-6240028). 
 

אנשי הברזל 

 
ממש לידן נמצאת הנפחייה של שוקי זרח, חרש ברזל המפסל בברזל ובאבן ויוצר גם תכשיטים (04-9909913). בקצה אחר של הגליל המערבי, במצפה מתת, מתגורר חרש ברזל נוסף – יובל תלם. בסטודיו שלו תמצאו פסלים, רהיטים, מנורות ועוד (054-4371414). 
 

משהו מהמזרח 

 
על כביש 85 (עכו כרמיאל), בסמוך לצומת מג'דל כרום מזרח נפגוש את "קסמי המזרח", חנות ובה שפע של אמנות וריהוט מהמזרח הרחוק (050-7711215).  
 
 

אמנים נוספים 

 
 
נורית שמיר, כפר ורדים 
נורית שמיר, בוגרת "בצלאל", מעצבת תכשיטים מכסף וזהב בשילוב אבני חן. עובדת בסגנונות שונים, ייחודיים ומקוריים, ומוכרת גם פשמינות מהודו ונפאל. לתיאום ביקור: 050-6855929, 04-9574478 
 
 
 
מגדל המים, נהריה 
בנהריה אפשר לבקר במגדל המים, שהפך לגלריה לאמנות ומציג תערוכות ציור במספר חללים (04-9511214).

תגובות לכתבה



  • כד ב"ג'רה"
    כד ב"ג'רה"
  • יצירות בגלריה "מעשה טלאים"
    יצירות בגלריה "מעשה טלאים"
  • דלית בן שלום בסטודיו
    דלית בן שלום בסטודיו
  • עבודות של הרי שטרק
    עבודות של הרי שטרק
  • עבודה של הרי שטרק
    עבודה של הרי שטרק
  • ענבלים של "שלוש"
    ענבלים של "שלוש"
  • אריח של מיכל כץ
    אריח של מיכל כץ
  • מגש מאריחים של מיכל כץ. בתמונה המרכזית: ציור של אירית קלכמן
    מגש מאריחים של מיכל כץ. בתמונה המרכזית: ציור של אירית קלכמן