פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



מעבר לפינה

שילוב של היסטוריה, אמנות, אוכל, שתייה, תרבות וקצת שופינג. יום בראש פינה / אתי ברוש

קצת היסטוריה 

ראש פינה נחשבת "אם המושבות" של הגליל ומניין ימיה מתחיל בשנת תרל"ח – 1878, עת החליטה קבוצת יהודים צעירים לעזוב את צפת ולייסד בסמוך לה יישוב חקלאי. 18 החלוצים, בראשותו של ר' אליעזר רוקח, התגוררו בשולי הכפר הערבי ג'עוני, קנו אדמות מערביי המקום והקימו את הישוב "גיא אוני". בתום שלוש שנות סבל ורעב התפוררה קבוצת החלוצים ורובם שבו לצפת. ב-1882 הגיעה לשם קבוצת "חובבי ציון" מרומניה ובראשם עמד ר' דוד שו"ב. הם שינו את שם המקום וקראו לו על פי הפסוק מתהילים: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה". ם להם ציפו קשיים ותלאות. 
בערך כשנה לאחר ייסודה של ראש פינה, הגיע לביקור במושבה הברון אדמונד דה רוטשילד. הוא החליט להעניק את חסותו למושבה, רכש אדמה והקים מבני ציבור בית הכנסת המפואר, בתי פקידים ורופאים והגן היפהפה. המושבה החלה לפרוח: החקלאות התרחבה, הוקמו מפעלים לתעשיית טבק ומשי, הוקם בית היקב וראש פינה תפסה את מקומה כמרכז ההתיישבות בגליל. 
בשנת 1900 מנתה המושבה למעלה מ-500 נפש, החקלאות פרחה ובתי החרושת שגשגו, בבית הספר למדו ודיברו עברית ונדמה היה שהמושבה עולה על דרך המלך. אבל משברים חברתיים וכלכליים והפסקת תמיכת הברון הביאו לסגירת מפעלי התעשייה. 
ב-1917 שבה המושבה להתבסס על חקלאות ושירותי דרך. רבים נאלצו לעזוב ולתור אחר מגורים באזורים אחרים בארץ, ששלטונה עבר מידי התורכים לבריטים. ב-1929 הוקמה המעבדה לחקר המלריה, אשר בראשה עמד פרופסור גדעון מר. הישגיה של המעבדה סייעו להדברת הקדחת בארץ ושמה אף יצא בעולם כולו. המוות שהכה באיכרי עמק החולה וילדיהם נעצר. 
ב-1948, בעת מלחמת השחרור, נטלו איכרי ראש פינה חלק בהגנה על האזור והמושבה בקרבות. באביב, כשהחלה הפלישה הסורית, החליטו תושביו הערביים של הכפר ג'עוני לעבור ללבנון עד יעבור זעם. מאז לא שבו לכאן. שנתיים מאוחר יותר, החלו להגיע לראש פינה עולים חדשים, נבנו להם בתים וחולקו קרקעות ואז התבסס הישוב. 
 

אתר השחזור 

אתר השחזור תוכנן כמוזיאון פתוח ופעיל ויש בו הרבה גלריות. ניתן גם לטייל בו סתם כך וליהנות מהסמטאות הייחודיות ומבתי הראשונים. אפשר לרכוש מפה של האתר, בה מסומנים האתרים העיקריים, בבית פרופסור מר, שם יושבת הנהלת האתר. 
על ראש פינה וההיסטוריה הענפה שלה תוכלו לשמוע בחיזיון האור-קולי, המתאים למשפחות ומוקרן בשעות קבועות או בתיאום מראש. באתר פועלת גם "המדרשה לתולדות ההתיישבות בגליל ע"ש יגאל אלון", וניתן להזמין הדרכה. 
האתר כולל 17 ציוני מקום קרובים זה לזה במושבת הראשונים של ראש פינה ומקיף את תולדות ההתיישבות העברית במקום. הבולטים בהם: 
בית הפקידות – מבנה של כ-600 מ"ר שנבנה על ידי נציגי הברון רוטשילד כדי לשכן בו את מנגנון הפקידים, היועצים והמדריכים החקלאיים. 
בית המורה – נקרא גם "בית וילקומיץ", על ששמו של המורה ר' חיים וילקומיץ שביסס את מערכת הלימודים בראש פינה על שימוש בשפה העברית. 
מלון אלתר שוורץ – המלון הראשון של המושבה ששימש אישים ידועים כמו הרב קוק ויוסף טרומפלדור. 
בית הכנסת – המבנה הציבורי הראשון שהוקם במושבה על ידי הברון. לאחרונה נערכו שיפוצים במקום ששימרו את אופיו המיוחד, תקרתו העגולה, הבימה וארון הקודש, והם נותרו כשהיו מאז 1886. 
הרחוב העליון (רחוב הראשונים) – נקרא כך על שם מיקומו הטופוגרפי. משני צידיו נבנו  
דירות המגורים של איכרי ראש פינה. 
בית המתיישב – בית שמייצג את בתי המתיישבים וביום משמש כבית קפה וגלריה לאמנות. 
הבית האמריקאי – בית אבן גדל מידות בן 4 קומות. נבנה על ידי ערבי עשיר בן הכפר ג'עוני, שעבר לאמריקה, עשה בה חיל, התעשר וחזר לכפרו. זהו השריד היחיד לבתי הכפר. 
בית מר – ביתו של פרופסור גדעון מר, ששימש למגורי משפחתו, אך בעיקר כמעבדות מחקר להדברת מחלת הקדחת. עדיין ניתן לראות במקום את הרהיטים, הבגדים וכלובי היתושים ששימשו לחקר המחלה. 
גן הברון – גן ירוק ופורח שהוקם על ידי פקידי הברון רוטשילד בהשראת גני ורסאי שבצרפת. הגן מוצל, יש בו מדשאות יפות וספסלים והוא מתאים למנוחה ולטיול רגלי. 
מערת שלמה בן יוסף – מערה ששימשה כמקום המסתור של שלושה מבחורי פלוגת בית"ר, שיצאו בשנת 1938 לפעולת נקם מול התקפות הטרור הערבי. הצבא הבריטי ערך אחריהם מצוד, הם נתפסו ושלמה בן יוסף הוצא להורג. החיזיון האורקולי במקום מתאר את אירועי התקופה. 
בית הספר העברי הראשון של ראש פינה – הוקם באמצע שנות ה-80 של המאה ה-19 באמצעות כספי הברון. כיום משמש אכסניית נוער. 
הבולוואר – שדרת הטיילת הישנה. 
בית הקברות העתיק – בית העלמין ששימש את המייסדים משמש גם היום כבית העלמין של המושבה. 
 

איך מגיעים: מהכניסה הראשית של ראש פינה עוקבים אחר השילוט. 

 

גלריות, חנויות מסעדות ואטרקציות 

אם כבר הגעתם לאתר השחזור, כדאי לעבור בגלריות היפות ובמסעדות הנמצאות בה. אני ביקרתי בגלריה של שרית רובין ובזו של נגה הררי-אורן. 
פעמוני ירושלים היא החנות של עופר רובין, המייצר בעבודת יד פעמוני רוח, המבוססים לרוב על סולם מוזיקלי עתיק יומין בן חמישה צלילים (סולם פנטוני). את הפעמון, העשוי עץ מהגוני מלא, מייצר עופר בסדנה הצמודה לחנות והמצוידת בכלים פשוטים "מדור הסבא, שעדיין עושים עבודה טובה". רח' דוד שוב 19, טל': 04-6930867, 054-5238754. 
פאב האחים בלוז – בצמוד ל"וילה תהילה", ממקומות האירוח היותר מיוחדים שיש, שוכן פאב האחים בלוז – פאב אירי יפהפה שמציע מבחר גדול של אלכוהול מכל העולם כשברקע מוסיקת ג'אז ובלוז. טל': 04-6937788, 04-6935336. 
מסעדת ג'עוני - שוכנת בבית נוסף מתקופת הברון – בית המנוע. פרט לאוכל טוב (תפריט ביסטרו) אפשר ליהנות שם ממשחקי מחשב מאתגרים, פינות ישיבה מיוחדות, ישיבה בפנים או בחוץ ומעת לעת מופעי מוסיקה חיה. דוד שוב 30, טל': 04-6931881. 
משק שוורץ משלב אטרקציה חקלאית עם נהיגת שטח. בני המשפחה (ממשיכיו של אלתר שוורץ מהמלון) עוסקים בתיירות מאז ועד היום ומציעים נהיגת שטח עצמית ברכבי טומקאר, המשולבים בקטיף חופשי במטעי המשפחה. טל': 
057-5702000.

תגובות לכתבה



  • בית הכנסת העתיק בראש פינה
    בית הכנסת העתיק בראש פינה
  • הגלריה של שרית רובין
    הגלריה של שרית רובין
  • בית מר
    בית מר
  • כלובי היתושים לחקר מחלת המלריה
    כלובי היתושים לחקר מחלת המלריה
  • חדר העבודה של פרופסור גדעון מר חוקר מחלת המלריה
    חדר העבודה של פרופסור גדעון מר חוקר מחלת המלריה
  • הגלריה של נוגה אורן הררי
    הגלריה של נוגה אורן הררי
  • מסעדת ג'עוני
    מסעדת ג'עוני
  • גן הברון רוטשילד
    גן הברון רוטשילד
  • תמונה פנימית בית מר
    תמונה פנימית בית מר
  • בית הכנסת העתיק ראש פינה
    בית הכנסת העתיק ראש פינה