א-לה כפר גיליון 203 פברואר 2012 | לידיה גרינפלד

לידיה גרינפלד

אלטרנטיבה שפויה ליהודים שפויים

מבנה בית הכנסת של הקהילה הקונסרבטיבית כבר עומד על תילו, אך חסרים 200 אלף שקלים להשלמת העבודות. קהילת המניין המשפחתי מנסה לגייס את הסכום, ולכל חילוני ודתי מתון בכפר יש סיבה טובה לתרום 

מרחוב תבור, קצת לפני חטיבת הביניים, עולים בשביל התלול עד למגרש המיושר, גבוה מעל הכביש. שם ניצב לו בית הכנסת הקונסרבטיבי החדש, שאיננו מאוכלס עדיין. בניין צנוע, שני גגות, חלונות גדולים ובצדו המזרחי ממ"ד. הנוף הנשקף מן המגרש מהמם ביופיו. כל שלב ב' מונח על כף היד והמראה מערבה מגיע עד הים.

לפני כשנה, כאשר הבולדוזר נכנס לשטח והיה כבר ברור שבית הכנסת הקונסרבטיבי קום יקום, עלץ לבי מאוד. אני לא שייכת לזרם הקונסרבטיבי, שמוכר כזרם המסורתי, ושגם זכה לכינוי מקומי, כאשר אדם דרוקס חבר אליו לפני 13 שנים: המניין המשפחתי. שמחתי, כי חשבתי שהזרם הקונסרבטיבי יכול להוות אלטרנטיבה לאורתודוכסים. הזרם הקונסרבטיבי מציג יהדות נאורה, ידידותית, שאיננה עומדת על קוצו של יוד, וקהילתה סובלנית, ליברלית ומקרבת. בימים אלה, בהם הדת בגישתה הקיצונית ביותר מאיימת לכבוש את המרחב הציבורי, הקונסרבטיבים מציעים יהדות שפויה ליהודים שפויים.

המדינה איננה מתייחסת לזרמים השונים ביהדות בצורה שוויונית. בענייני נישואין, למשל, רב קונסרבטיבי אינו יכול לרשום לנישואין. למרות זאת, הקונסרבטיבים בכפר זכו למענק ממשרד הדתות בסך 470 אלף שקלים לבניית בית כנסת. יש אומרים שהאישור בטעות יסודו, משום שהפקידים לא שמו לב שמדובר בזרם שאינו אורתודוכסי. כאשר משרד הדתות ביקש להתנער מן ההסכם, עמדה המועצה המקומית על דעתה, שיש לכבד את המענק שאושר. המועצה הקצתה את המגרש ובניין בית הכנסת שייך לה. פירוש הדבר שהוצאות הביטוח, הניקיון, האחזקה, המים והחשמל יהיו עליה. מאידך, האולם יוכל לשמש, מחוץ למועדי התפילה, לצרכים תרבותיים, חברתיים וחינוכיים של כלל הציבור.

אולם התפילה המרכזי של בית הכנסת החדש קטן למדיי, כ-125 מ"ר, לעומת שטח גדול פי ארבעה בבית הכנסת האורתודוכסי. בסמוך לאולם מטבחון, שירותים וממ"ד, שישמש משרד וספרייה. אין עזרת נשים, כי אצל הקונסרבטיבים הנשים מתפללות יחד עם הגברים ועולות לתורה. זוהי התורה כולה: נשים וגברים יושבים יחדיו מול ארון הקודש. יש שוויון בין המינים וסובלנות לכל אדם. מי שמקיים תרי"ג מצוות מגיע וגם מי שמקיים רק את חלקן מתקבל בברכה. בשבת, מי שבא ברגל, ברוך הבא וגם מי שנוסע ברכב – אין בעיה. הסידור הוא סידור רינת ישראל, המקובל ברוב בתי הכנסת בארץ, בשינויים קלים. למשל, כאשר מוזכרים שלושת האבות, מוזכרות גם ארבע האימהות, שרה, רבקה רחל ולאה. והקריאה "ברוך שלא עשני אישה" נשמטה כליל.

לפני כמה חודשים חגגה התנועה הקונסרבטיבית 35 שנים לקיומה בארץ באירוע רב רושם בשפיים, בנוכחות נשיא המדינה. בקהילה בכפר ורדים רשומים ומשלמים מסים כ-85 משפחות ויחידים. אבל בחגים מזמין בית הכנסת כ-200 כסאות למתפללים נוספים ויש אנשים שעומדים בחוץ. ביום כיפור, בסוף הנעילה, הנוהג הוא שפורשים שטיח מול ארון הקודש וההורים מביאים את הילדים הקטנים כדי שיתבוננו מקרוב בטקס הנעילה. נוהג זה התקבע ומשנה לשנה גדל מספר הילדים היושבים על השטיח. התנועה מקיימת בכפר חוגים לילדים, חלו"ם ופעילויות לנוער במסגרת תנועת נוע"מ. לקהילה יש גם ביטאון שבועי, קולנו, שנשלח במייל לחברים ולמעוניינים.

בימים אלו מחפש המניין המשפחתי רב, שיחליף את הרב ברגר. בינתיים ממלא יהודה רנד כמה פונקציות רבניות. הוא משמש שליח ציבור בבית הכנסת, מספק שירותי דת לקהילה בשמחות, בלוויות ובאזכרות ומארגן מניין לתפילות בבית הנפטר. אבל עיסוקו העיקרי של יהודה רנד הוא ליווי ילדים בעלי צרכים מיוחדים ביישובים בגליל בשנת הבר מצווה שלהם. הוא מכין אותם לטקס הבר מצווה ועורך את הטקס, משימה שאינה מקובלת אצל הרבנים האורתודוכסים.

כיוון שאולם התפילה של בית הכנסת קטן מידות, תוכננה רחבה חיצונית, שאמורה להציע אפשרות להקשיב לתפילה תוך ישיבה בחוץ. אבל הרחבה לא רוצפה ובחומת הסלעים שמקיפה את המגרש חסרה שורת סלעים עליונה. הבניין עצמו טרם חובר לחשמל. אין תשתית למיזוג אוויר. אין ריהוט. אין כסף להשלמות האלה. אפילו לקבלן לא שילמו את כל המגיע לו.

קרן זימר האמריקאית, שתומכת בזרם הקונסרבטיבי, הייתה בין התורמים לבית הכנסת בכפר. גם חברי המניין המשפחתי השתתפו בגיוס הכספים. כך, בנוסף למענק של משרד הדתות, נצברו בקרן לבניית בית הכנסת 370 אלף שקלים. אבל הקרן התרוקנה לפני שהבניין הושלם. יש חוב לקבלן והמועצה מעריכה שעוד סכום של 200 אלף שקלים לפחות חסר לסיום עבודות התשתית, קניית ריהוט והתקנת גופי תאורה. לכן אין תאריך לחנוכת בית. אבל מפתחות הבניין כבר נמסרו לרות דרוקס, אחת הפעילות המרכזיות, והחברים נקראו להתגייס ולהפוך את בית הכנסת לבית חם ופעיל.

עלינו, תושבי כפר ורדים, חילונים ודתיים מתונים כאחד, להודות ולברך על כך שצמחה כאן אלטרנטיבה לעבודת האל האורתודוכסית. הנה, יש לנו בכפר בית כנסת ידידותי לסביבה, שמאפשר לשמור על המורשת ולקיים את מסורת העבר בצורה נאורה. ניתנת הזדמנות לאנשי כפר ורדים להפגין רוחב לב כלפי הקהילה הקונסרבטיבית ולחזק אותה.

אני קוראת לתושבים לתרום לקופת הקהילה הקונסרבטיבית, כדי שבניית בית הכנסת תסתיים במהרה. אני כבר תרמתי. הרימו גם אתם תרומה ואולי, אולי, אפשר יהיה לעשות חנוכת בית עוד לפני הפסח.

לתרומות ניתן לפנות לאחד מחברי הוועד המנהל: אסתר דוד, ישראלה מרכוס ,תמר אפטר, מאירטון דייויס, רות דרוקס, נינל חייט, עינת דוד, איתן מטלו, עופר ריבק, יוני פרוחי, או רן אדלר.