א-לה כפר גיליון 203 פברואר 2012 | מנור כברי נגד אמירים ולהיפך

מנור כברי נגד אמירים ולהיפך

ההכרזה על פתיחת חטיבה עליונה בכפר ורדים חשפה מאבק חסר פשרות על בוגרי כיתות ט'. פתאום הכתף הקרה שהפנו בחטיבת אמירים למנור כברי  נראית מובנת

נירית אושר

 

הכוונה לפתוח חטיבה עליונה בכפר ורדים הביאה לתחרות עזה בין "אמירים" לבין תיכון מנור כברי". כל אחד מבתי הספר מנסה לדבר על ליבם של תלמידי כיתות ט', שאמורים לבחור היכן ילמדו בשנה הבאה. עד כה, כ-60 אחוז מילדי כפר ורדים עשו את לימודי התיכון שלהם במנור כברי. השאר התחלקו בין אורט מעלות, בית הספר הפתוח בתפן, ובתי ספר נוספים כמו ברנקו וייס בסאסא ואחרים.

 

אני לא מוותרת

הביטוי הבולט ביותר לתחרות הוא שינויים במדיניותה של חטיבת הביניים "אמירים" כלפי "מנור כברי". מדי שנה ערך "מנור כברי" יום פתוח ייעודי לילדי כפר ורדים. עד לשנה שעברה איפשרה חטיבת הביניים שחרור מיום הלימודים כדי להשתתף ביום זה. אלא שהשנה המנהג הסתיים. רינה כהן, מנהלת תיכון מנור כברי: "היה לנו לאורך הרבה שנים הסדר עם חטיבת הביניים 'אמירים'. היה קשר חזק עם המחנכות והיועצות, הן היו מעבירות מידע על התלמידים המתעניינים בתיכון שלנו ושולחים את התלמידים ליום הפתוח. השנה זה לא נעשה".

ואת משוכנעת שזה קשור לתוכניות לפתוח חטיבה עליונה ב"אמירים"?

"ברור. שרון (בינדר, מנהלת חטיבת הביניים, נ.א.) אמרה זאת בפירוש. אנחנו מתחרים על אותם ילדים".

לדעתך יש הצדקה לתיכון נוסף באיזור?

"אני לא ראש המועצה של כפר ורדים, ואת זה כדאי לשאול אותו. אני יכולה להגיד שעד היום קלטתי כ-60 אחוז מבוגרי כיתה ט' בחטיבת הביניים אמירים. גם השנה יש מקום לאותה כמות של ילדים. מבחינתי, שום דבר לא השתנה".

בכפר ורדים אומרים כי בעקבות ההרחבות בכברי וביישובי האזור, יש ירידה במספר המקומות המוקצים לתלמידי כפר ורדים בתיכון 'מנור כברי'. זה נכון?

"ממש לא נכון. מספרית, מסדר גודל של 60 בוגרים, קצת יותר ממחצית, כ-40 תלמידים מגיעים לתיכון 'מנור כברי'. אין מצב שתלמיד מכפר ורדים ירצה ללמוד ב'מנור כברי' ולא נכנס מפאת חוסר במקום. לא היה דבר כזה".

אולי בתיכון החדש מתוכננות מגמות חדשות, שלא קיימות אצלכם?

כהן: "עד כמה שהבנתי לא מתוכנן להיפתח תיכון עם מגמות אחרות מאלו שקיימות באזור. לא ידוע לי".

מה הצפי לעתיד? את מתכוונת לוותר על אוכלוסיית כפר ורדים?

"מה פתאום. ביום שבת האחרון התקיים יום פתוח והגיעה כמות גדולה של ילדים מכפר ורדים. יש לנו את הדרכים שלנו להגיע אל התלמידים גם בלי גישה ישירה לחטיבת הביניים: דיוור ישיר, פרסום ומידע מפה לאוזן. יש הרבה משפחות שחלק מהילדים שלהם כבר לומדים או סיימו את התיכון שלנו ואז הם ממליצים לאחים שלהם. בסופו של יום, המסורת מנצחת ואני חושבת שיש לנו הרבה מאוד יתרונות. בית ספר ותיק עם קבלות, צוות מורים חזק וטוב וההורים עושים את השיקול שלהם".

 

יותר ממחצית ימשיכו

בשנים עברו, לא רק שתלמידי כיתות ט' לא למדו כשב"מנור כברי" התקיים יום פתוח, התלמידים אף יצאו ליום הפתוח באוטובוסים בצורה מאורגנת. השנה, כמובן, זה לא קרה. מנהלת מחלקת החינוך בכפר ורדים, יפעת שאשא-ביטון, לא מודה בפה מלא כי מדובר במהלך מכוון: "הימים הפתוחים מתקיימים בשבת או בשעות אחר הצהרים והינם מחוץ לשעות הלימודים, כמקובל בכל השנים, ההחלטה להשתתף ביום פתוח בבתי הספר בסביבה היא של ההורים".

רינה כהן אומרת שאין בעיה לקלוט בכברי את אותה כמות של תלמידים מכפר ורדים כמו בשנים קודמות.

"על פי מה שנמסר למועצה מהנהלת מנור כברי, בית הספר נדרש לתת מענה לילדי ההרחבות, ולכן היכולת שלהם לקלוט את ילדי כפר ורדים תלך ותצטמצם באופן משמעותי החל מהשנה הקרובה".

יש בכלל צידוק לבית ספר תיכון נוסף באיזור, כאשר שכבת תלמידים כאן מונה כ-60 ילדים?

"בכפר ורדים יש קרוב ל-100 ילדים בשכבה. יחד עם זאת, אנו לקראת תנופת פיתוח בעקבות ההסכם עם מנהל מקרקעי ישראל, ואנו צפויים לקלוט משפחות חדשות. ראש המועצה שם דגש על חינוך מעולה המהווה מפתח בהא הידיעה לאיכות חיים, לחיזוק היישוב וכן מוקד משיכה למשפחות צעירות, שרצף חינוכי ערכי הינו שיקול מהותי עבורן בבחירת מקום מגורים".  

יש תכנון לשלב בחטיבה העליונה בכפר ורדים תלמידים שאינם מהיישוב?

"המטרה היא בראש ובראשונה לתת מענה לילדי כפר ורדים".

מנהלת חטיבת הביניים, שרון בינדר, קצת יותר גלויה בעניין המדיניות החדשה ביום הפתוח: "כיוון שעומדת לקום אצלנו חטיבה עליונה, לא הגיוני להוציא את הילדים החוצה בצורה מסודרת. הילדים יודעו על הימים הפתוחים בכל בתי הספר התיכוניים בסביבה ועודדנו אותם להשתתף".

מה הערך המוסף שהתיכון בכפר ורדים יספק לי כהורה וכתלמיד?

"תיכון איכותי, חיבור לקהילה, מצוינות אישית וחליפה אישית לכל ילד. אני בטוחה שיש לנו את הכוחות והיכולות לעשות את זה. כבר בחטיבה החינוך לערכים הוא בנפשנו. אנו מאפשרים לכל ילד להתבלט בהתאם לחוזקות שלו".

תוכלו לאפשר את מגוון המגמות הקיים ב"מנור כברי? אפילו להתקרב לזה?

"נעשתה בדיקה עם ילדים מהשכבה וערכנו מיפוי של המגמות שמעניינות אותם. נראה כי לא תהיה בעיה לתת מענה. מעבר לכך, עוד מוקדם לדבר על תוכניות לעתיד".

כמה ילדים בשכבת ט' השנה ומה הצפי שלך שימשיכו לחטיבה העליונה?

"שכבת כיתה ט' מונה כ-80 ילדים, ואני צופה שיותר ממחציתם ימשיכו בחטיבה העליונה אצלנו".

 

לצאת מהבועה

אחינועם כץ, בת 22 מכפר ורדים ובוגרת תיכון "מנור כברי", לא מתלהבת מהאפשרות החדשה שנפתחת לתלמידי כפר ורדים: "מעבר להחלטה החינוכית יש את הנושא החברתי. בכפר ורדים גדלים בבועה קטנה, והיציאה החוצה מאוד חשובה לשינויים חברתיים. יש הרבה בני נוער שלא מצאו את עצמם חברתית בכפר ורדים. מדובר במקום קטן, וברוב המקרים אתה לומד בשכבה עם אותם ילדים מגיל גן. המעבר לתיכון שלומדים בו ילדים מיישובים אחרים פותח את הראש ונותן הזדמנות חברתית חדשה. אני מכירה הרבה חבר'ה שהיו מתוייגים בדרך מסויימת בכפר ורדים ומצאו חברים חדשים במעבר לתיכון. המודל של תיכון 'מנור כברי', שמאפשר שילוב אזורי (בימי מגמה משתלבים שלושה בתי ספר תיכוניים והתלמידים נוסעים בהתאם למגמה שלהם לאחד מהם) מאפשר להגדיל את ההיצע החברתי אף יותר".

גם א', תלמידת י"א מכפר ורדים הלומדת ב"מנור כברי", חושבת שדווקא היציאה מהכפר  תורמת להתפתחות: "השנה לא התקיים יום פתוח ייעודי לכפר ורדים כמו בשנים קודמות, אבל ביום הפתוח המיוחד לכולם הגיעו הרבה מכפר ורדים והיה מוצלח".

האם יש לדעתך צידוק לתיכון בכפר ורדים?

"לגיטימי שיהיה תיכון בכפר. יש כבר חטיבת ביניים וזה מסתדר עם הכיוונים שאליהם היישוב הולך. מבחינת התלמידים עוד אפשרות בחירה זה תמיד טוב. אישית, אם הייתי היום בכיתה ט' לא נראה לי שהייתי שוקלת להישאר בחטיבה עליונה בכפר. אני חושבת שזה מאוד רצוי לפגוש אנשים חדשים עוד בשלב התיכון. אם גם התיכון יהיה בכפר, אז הפעם הראשונה שנצא מהבועה תהיה בגיוס לצבא".

בתגובה לטענה זו אומרת שאשא-ביטון: "רצף חינוכי מגן עד י"ב מקובל בכל הרשויות. ליצירת אינטראקציות חברתיות יש כלים חינוכיים רבים ומגוונים. למשל, פעילויות של החיוך הבלתי פורמלי, כמו יחידת הנוער, הצופים, הספורט ומרכז המוזיקה, מהוות בסיס ליצירת קשרים חברתיים עם ילדי האזור".

בינדר: "אני מאמינה שאת הגיוונים החברתיים ניתן לעשות גם בפרויקטים מיוחדים ומפגשים ייעודיים מעבר ללימודים".

 

 

הקרב על הכסף

הקרב אינו רק על יוקרה, אלא גם על כסף. כל תיכון מקבל הקצבות ממשרד החינוך על פי מספר התלמידים שלומדים בו, כך שהרצון שכמה שיותר תלמידים ילמדו "אצלנו" מובן. בתיכון כברי יש לדבר משמעות קריטית יותר: זהו תיכון פרטי, כאשר תלמידים מכפר ורדים הלומדים בו משלמים שכר לימוד המגיע למאות שקלים בחודש. למעשה, התשלום אף עובר את הסכום של 1,000 שקלים בחודש, שכן תלמידי כפר ורדים משלמים גם על הסעות ורבים מהם גם על ארוחות בבית הספר. לפיכך, נראה כי הסכום הכולל שמשלמים תלמידי הכפר הוא חלק חשוב בתקציב תיכון מנור כברי.