א-לה כפר גיליון יוני 181 | ישר מהראש / סיון יחיאלי

בדרך ליישוב חינוך


שילוב של שלושה תהליכים מקבילים יהפכו את כפר ורדים ליישוב חינוך: חינוך אישי יישובי, ספר חינוך יישובי ומיחשוב ענן במערכת החינוך

הפעם אני מתמקד בחינוך, בהגדרת כפר ורדים כיישוב חינוך. זהו תהליך שהחל עם כניסתי לתפקיד והסנונית הראשונה שלו הייתה הנוהל ה יישובי לטיפול באלימות. כזכור, בנוהל התייחסנו פעם ראשונה לכל המרחב החינוכי היישובי כאל מרחב אחד. בהמשך ישיר לתפיסה זו אנחנו מורידים את החומות בין מערכת החינוך לבין הקהילה. "הורדת חומות" משמעותה נוכחות משמעותית יותר של הקהילה בחיי בית הספר ושל בית הספר בחיי הקהילה. אנחנו עובדים על כך במספר ערוצים.
הנושא הראשון הוא החינוך האישי היישובי. המכון לחינוך דמוקרטי החל ליישם את המודל הזה במספר ערים בארץ. בת ים, נס ציונה וטבריה הן דוגמאות מוכרות. כל יישוב מיישם את המודל לפי טעמו ואופיו. במסגרת ההכנות נפגשנו בנס ציונה עם אנשי חינוך ולמדנו את המודל שלהם. בטבריה המודל אחר לחלוטין. לנו, פה בכפר ורדים, יש יתרון מסויים על האחרים. אנחנו בדיוק בגודל המתאים, מנהלי ארגוני החינוך שלנו עובדים יחדיו ונפגשים בקביעות. הקהילה שלנו מלוכדת ופעילה. מערכת החינוך הבלתי פורמלית פעילה ותוססת. בקיצור, לנו כבר יש קהילה מסביב לנושא החינוך.
החינוך האישי מתמקד בכל פרט ומחפש בו את אזורי החוזק כבסיס לבניית הצלחה. הוא מנסה ליצור מצב בו מורה מכיר היטב את תלמידיו, בין אם בבית הספר ובין אם מחוץ לו. כל יום מתחיל בשחרית, שיחה של חינוכאי עם תלמידים ומאפשר חיבור טוב יותר בין מורים לתלמידים. תלמיד אשר נשען על הצלחות (בכל תחומי החיים, לאו דווקא בתחום האקדמי) מצליח לבטא את עצמו טוב יותר ולבנות הצלחות נוספות. גם כאן אנחנו לא מתחילים במדבר חרב. מבחנים שנעשו בבית ספר "קשת" מפתיעים בתחושת המסוגלות שהתלמידים חשים בבית הספר. תחושת מסוגלות היא בדיוק המרכיב הנחוץ להצלחה בכל תחום והחינוך האישי מנסה להעצים תחושה זו. כבר היום נעשית בתחום זה עבודה חשובה מאוד של ארגוני החינוך.
בחטיבות הביניים מדובר בשני מחנכים לכיתה. ביסודי אנחנו מחפשים את המודל המתאים. זהו תהליך אשר צוותי הניהול מובילים ואנחנו מנסים לאגם את המשאבים על מנת לקבל הדרכה בהיקף הולם מהמכון לחינוך דמוקרטי.

הנושא השני הוא ספר החינוך היישובי. הספר כבר לא יהיה ספר. הוא יהיה אתר אינטרנט ובו תוגדר תפיסת העולם החינוכית של כפר ורדים, מדיניות יישובית, כללי התנהגות, מידע רלוונטי לכל אחד מבתי הספר. ספר החינוך היישובי יטפל בנושאים כמו מדיניות שיבוץ לגנים ולכיתות, מדיניות שילוב, מעברים ואפילו נושאים כמו תזונה. ספר החינוך היישובי יכיל גם את לוח השנה היישובי והארגוני של כל אחד מהארגונים. בסך הכל זוהי פעם ראשונה שאנחנו מגדירים מדיניות ארגונית ויישובית בכלל מערכת החינוך. ספר החינוך היישובי יהיה מסמך אינטראקטיבי שימושי ומשמעותי במערכת החינוך וייסיע רבות לדיאלוג עם קהילת ההורים ועם הקהילה בכלל.
אוסנת עקירב, יו"ר ועדת חינוך, מובילה את הנושא יחד עם מנהל מחלקת החינוך עידו חגאי והמנהלות של הפעוטון, הגנים, היסודי וחטיבת הביניים.

הנושא השלישי הוא מיחשוב ענן במערכת החינוך. המטרה היא להקים קהילה יישובית בה חברים כל השותפים, מורים ותלמידים. כל אחת ממערכות החינוך תקיים קהילה כזו בה לכל משתתף ייפתח חשבון דואר אלקטרוני אשר ישמש אותו במהלך שנות שהייתו במערכת החינוך. הוא יקבל שטח אחסון ברשת אשר חלקו פרטי, חלקו משותף (קריאה בלבד) וחלקו ציבורי עם קריאה וכתיבה. כל כיתה, שכבה, חטיבה וארגון יהיו נגישים לתקשורת בלתי אמצעית. אנחנו בוחנים שני כלים, האחד של מיקרוסופט והשני של גוגל. ספר החינוך היישובי והחינוך האישי ייהנו מתשתיות המחשוב ומכלל האפשרויות הגלומות בקהילה וירטואלית. האפשרות לוודא מיחשוב אמין ובטוח חשובה מאוד וחלק מהסיבות בגללן אנו הולכים לכיון זה נוגעות לרצוננו לאפשר מיחשוב אבל לוודא שהוא מוגן ובטוח.

כל אחד מהנושאים שמניתי חשוב וטוב, ואם נשכיל לשלב את כולם יחדיו נעשה טוב למערכת החינוך שלנו.
לסיום, פרט חדשותי קטן. המועצה אישרה מבנה במקום הבלון בבית ספר קשת. אני מאוד מקווה שנצליח להכין אותו לתחילת שנת הלימודים הקרובה.

שלכם,
סיון

בתמונה:
מחשבים אישיים בחטיבת אמירים. בדרך לענן?
צילום ארכיון: עידוא דגן

 
   

חזרה לורדה ומדורים