א-לה כפר גיליון 179 | בדידותם של התיירנים

בדידותם של התיירנים

חדרי האירוח באזור נהנו אמנם מתפוסה גבוהה בפסח האחרון, אבל רבים מבעלי הצימרים מייחלים לשיווק אזורי. סיון יחיאלי סבור שהמועצה לא צריכה לשווק תיירות. בעמותות כבר אין אמון. אז אולי יוזמה של אשכול הגליל המערבי תביא פתרון, רק שמבחינת תיירני הכפר הוא עוד רחוק. התיירות בכפר ורדים, תמונת מצב

עידוא דגן

אחרי כמה שנים קשות, נהנו בעלי הצימרים בכפר ורדים, כמו גם באזור כולו, מפסח מוצלח עם תפוסות גבוהות. אלא שרבים מבעלי הצימרים מצביעים על העדר גוף מרכזי שיקדם את התיירות באזור כמכלול, ובכללה את הלינות בצימרים.
בכפר ורדים כ-50 חדרי אירוח בכ-20 אתרים שונים. יש צימרים עם חדר אחד, ומקומות "גדולים" מגיעים לשישה חדרים. מבדיקה עם כמה בעלי צימרים בכפר, עולה כי תפוסת הצימרים במהלך הפסח נעה באזור ה-85 אחוז בצימרים המוגדרים כיוקרתיים, ו-75 אחוז בעממיים יותר (הדירוג הזה איננו רשמי, ומדובר בעיקר ברמות מחיר). ברוב הצימרים, עם זאת, סוף השבוע שלאחר החג היה נטול תיירים, מה שקצת מקלקל את שמחת החג.
השאלה היא אם התארגנות אזורית, בעיקר מימסדית, יכולה לסייע בשיווק הצימרים גם בתקופות פחות מבוקשות.

המון אטרקציות

אייל ואביבה שמואלי, בעלי "וילה אביבה" (שתי יחידות) ברחוב מירון, מספרים כי חוו תפוסה של 80% לאורך החג ואין להם שום תלונה: "הקמנו את הצימר ב-2006, שיא המשבר הכלכלי העולמי. כך שלמדנו להתקיים גם בתקופות לא קלות, ולמרות שסוף השבוע האחרון היה ריק, אין לנו תלונות. הצימרים בדרך כלל מלאים בסופי שבוע". בני הזוג שמואלי ממשיכים להשקיע בצימר, ולאחרונה חנכו מרפסת שמש מפנקת. הם נוטים לשלוח את האורחים שלהם לאכול ב"הדר'לה" ולטיולים בתוך הכפר ובסביבתו באתרים כמו שביל נורמן והתצפית בקצה הרחוב. גם הם היו שמחים לשתף פעולה עם יוזמות יישוביות.
יהודית ניצב, בעלת הצימרים "יהודית בכפר" ברחוב דישון (שלוש יחידות אירוח) מסכמת את פסח כ"טוב ביותר שהיה לי בשלוש השנים האחרונות. בחגים בדרך כלל מגיעות משפחות, אז קצת קשה לצימרים של הזוגות. אני שמחה במיוחד מזה שהחדרים התמלאו בזכות המלצות של אנשים מהכפר. היו לי הזמנות גם דרך האינטרנט, אבל בעיקר חברים ומשפחות של תושבי הכפר. לשמחתי רוב האורחים שלי לא היו אוכלי כשר, וזה היה לי נוח כי הגשתי לחמניות בארוחת הבוקר".
- מה דעתך על שיתוף פעולה יישובי בנושא התיירות?
"כל אתר אינטרנט שמצלצל אלי ורוצה שאפרסם אצלו, אני אומרת עד שאתרים לא יבינו שצריך לקדם את הגליל, ובעיקר את הגליל ההררי, אני לא מפרסמת. הגליל המערבי לא עלה על מפת התיירות. אני רואה את כולם מחפשים את הגליל העליון, סובב כינרת, רמת הגולן. מי שמכיר את הגליל מערבי בהחלט חוזר שוב, אבל מעטים מידי מכירים. זה אחד האזורים היפים והמרתקים שיש בצפון, ירוק גם בקיץ עם מזג אוויר של אוויר הרים צלול כיין.
"יש כאן אזורים שגם תושבי היישוב לא מכירים. את האורחים שלי אני שולחת לטייל פה ביישוב, וגם במסלול שיורד מהצימרים שלנו לנחל יחיעם.
"יום אחד עשינו טיול משפחות וסימון שבילים, גם סיון השתתף, ופרצנו את הדרך אל הנחל למטה וסימנו על הסלעים סימון שבילים. המסלול השני הוא ממש בקצה הרחוב. אתה עולה לקצה ההר ונפרש לך נוף מדהים של מפרץ חיפה".
- מה התיירים מחפשים?
"יש כאלה שרוצים להיות 24 שעות בחדר, אבל רוב האורחים שלי אינם כאלה. אלי מגיעים תיירים יותר קלאסיים ותרבותיים, שגם רוצים להיות בחדר אבל מחפשים גם תרבות וטיולים. אם זה צעירים אז מדובר בסוסים, טרקטורונים, ג'יפים, והמבוגרים יותר מחפשים טבע ואמנות. יש באזור שפע של אטרקציות: נחל כזיב, מערת קשת, הר מירון, פקיעין. בעניין המסעדות אני נוהגת להמליץ על אדלינה, מורל, והדר'לה. ועכשיו אני גם מנסה לקדם את 'עלי דפנה', למרות שקצת קשה להסביר לאורחים איך להגיע לעין יעקב. לאורחים הדתיים אני ממליצה כמובן על שיינפלד והם תמיד מאוד מרוצים".
- לפעמים נראה שפותחים באזור יותר מידי צימרים.
"אני דווקא שמחה שפותחים עוד ועוד צימרים. אם יהיו כאן יותר צימרים, תהיה יותר דרישה לפעילות ואז גם יפתחו דברים. מאוד חשוב לי לקדם את נושא התיירות בכפר. הייתי שמחה אם היו משווקים חבילות של לינה ופעילות כמו מוזיאון תפן ואטרקציות אחרות. זה גם עשוי למשוך אוכלוסיה טובה לכפר ורדים, כי רבים מהתיירים מתעניינים ביישוב כמקום לגור בו".

המועצה מחכה

יהודית ויואב ניצב בעסקי התיירות האזורית כבר שנים. יואב היה בעבר מנהל התיירות במטה אשר, תפקיד אותו ממלא היום גלי רז. בני הזוג לא חוסכים בביקורת: "עקב האכילס של הגליל המערבי הוא שבעלי הצימרים באזור סולדים מעמותת התיירות וממנהל התיירות במטה אשר. יש משבר אמון גדול, ולא בכדי. בעמותות לא טורחים לטפח את התיירות באזור, ובעלי הצימרים ממשיכים לשלם לאתרים פרטיים ולא לעמותה, ולכן קשה מאוד לאחד את כולם".
בסוף השבוע הקרוב אין לי עדיין הזמנות, מעדכנת יהודית, "אבל ביום ראשון חוזרים אלי אורחים דתיים שהיו אצלי באוגוסט. יש לי הרבה אורחים חוזרים זה כרטיס הביקור שלי. אבל רבים מהצימרים ריקים במהלך השנה, ויש מקום גם ליוזמות יישוביות".
- סיון יחיאלי אמר שהוא ממתין ליוזמת התיירנים.
"לסיון יש יח"צן או דובר, ואמרתי לו פעם, למה לא יוזמים כתבות בעיתונות הארצית על כפר ורדים? הוא אמר שיהיה, אבל לא נעשה כלום. אני מאוד אוהבת את סיון, אבל בעניין התיירות, למשל פסטיבל הקרמיקה, לא שמעו על זה בארץ. כל פסטיבל אבוקדו או חגיגות תפוחי האדמה זוכים לכיסוי תקשורתי רחב, ושומעים עליהם ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות. פסטיבל הקרמיקה לא הופיע כמעט בשום מקום. הקהל שהגיע היה בעיקר קהל מקומי, האמנים בקושי הוציאו רווח, אולי אפילו בכלל לא, ורבים מהם אמרו שבשנה הבאה לא יבואו".
במצע מפלגתו "מעוף" ציין סיון כי "ניתן (יהיה) לקבל השקעות וסיוע לפרויקטים תיירותיים בכפר בעלי ערך כלכלי כגון מלונית, מרכז מבקרים, מדרחוב אומנים ועוד, ממשקיעים וקרנות הפועלים בתחום". עוד נכתב שם כי "בכוונתי ליזום, לעודד ולסייע לפרויקטים ויוזמות שונות בכפר בתחומי התיירות, הסביבה והחינוך: מצפור ומרכז מבקרים, מוזיאון בנושאים הקשורים לגליל, 'מדרחוב אומנים' או 'גן תיירותי', עידוד ותמיכה בהקמת צימרים בישוב ועוד". השבוע הוא כבר היה הרבה יותר ריאלי: "מועצה מקומית לא יכולה לקדם את התיירות מטעמה, לכן קיימות עמותות תיירות בכל המדינה".
- חלקן עושות עבודה באמת מצוינת, אך באזורנו זה לא המצב.
"אם תגיע יוזמה מכיוון התיירנים תושבי הכפר, המועצה תעודד זאת ותתמוך".

אולי האשכול

אם יש שביב של תקווה לתיירנים המקווים לשיווק כולל של האזור, מקורו ביוזמה שנרקמת באשכול האזורי לגליל המערבי. עו"ד אריק מויאל, מנכ"ל אשכול גליל מערבי, מספר כי בימים אלה חבר למועצה אזורית מטה אשר, וביחד הם עומדים להקים מרכז הזמנות. אמנם, בשלב הראשון יכלול המרכז רק את החדרים ביישובי מטה אשר, אבל בהמשך הוא עשוי להתרחב לכל הגליל המערבי.
מרכז ההזמנות, על פי התכנית המתגבשת, יקדם אירועים תיירותיים שנתיים וידאג לדירוג מסודר לצימרים. מויאל: "המרכז ינוהל על ידי צוות מקצועי מתחום השיווק. תוקם מערכת סליקה באינטרנט, ייצאו במבצעים מיוחדים ויפיקו אירועים בעלי תוכן. אני מאמין שיהיו גם תקציבי פרסום נדיבים, והכוונה היא להתחייב מול התיירנים להקציב שקל של המרכז על כל שקל שלהם לטובת פרסום האזור. העלות החודשית לחברות במרכז ההזמנות תעמוד על 50 שקלים בחודש. יתבצע גם דירוג צימרים שנכנסים לאתר, והפעלת מועדון לקוחות".
תוכניות תמיד נראות יפה, ואפשר בהחלט לייחל להצלחת היוזמה. אלא שגם במקרה הטוב, ייקח זמן רב עד שתיירני כפר ורדים יוכלו ליהנות ממנה.

בתמונות:
יהודית ניצב. גם כשיש פסטיבל בכפר, לא שומעים עליו
ספא בוילה אביבה

 
   

חזרה לחדשות