פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



בכפר אחד קטן

כרם זיתים, וואדי, פרחים, שתי כנסיות ועץ קדוש. טיול לכפר שעב שבגוש משגב / אמנון גופר

זהו טיול שמתאים לכל יום ושעה, וכמעט לכל מזג אוויר. מין קפיצה קטנה לכפר קטן, שמזמן איבד את גרעינו העתיק לטובת בתי הבטון, אך נותרו בו קצת זיכרונות ופיסות היסטוריה. 
אל הכפר שעב באתי שלא בדרך המלך וזה בעצם מה ששאב אותי פנימה. שנים אני נוסע בכביש המתפתל שבין כרמיאל לצומת יובלים, מסתכל אל נופי נחל חילזון הנשקפים מבעד לחלון ותוהה לאן נוסעות המכוניות המאיטות מהירותן, יורדות אל אפיק הנחל מערבה ונעלמות בין הזיתים כאילו בלען הטבע. 
הכפר שעב נמצא בשיפוליו המערביים של גוש שגב בגליל התחתון. שעב בערבית הוא "מעבר בין הרים" ומכאן מיקומו במעבר צר בין הרים, במקום שעברה פעם הדרך מחיפה ועכו לדמשק, ודרך הרוחב הקדומה שבין נחל אבליים לדרך הבינלאומית. הכפר יושב על חורבותיה של העיירה היהודית הקדומה "שאב" והנה לכם מקורות שמו. 
שמעה של "שאב" יצא למרחוק בעת המרד הגדול נגד הרומאים בקרב יודפת הידוע, ויוסף בן מתיתיהו כותב: "אלעזר בן שמי, יליד כפר שאב בגליל, ודבר גבורתו לשם ולזכר עולם, כי הרים אבן גדולה מאד והשליך אותה בכוח גדול מראש החומה על מכונת הרעש. ואחרי זאת קפץ לתוך מחנה השונאים (הרומאים)". (מלחמות היהודים ג, ז, כא'). 
5,500 תושבי שעב הם מוסלמים ונותרה אישה אחת זקנה נוצרייה, זכר לימים טרם מלחמת העצמאות עת הייתה במקום גם קהילה נוצרית. רוב תושבי הכפר עזבו אותו ב-1948 ולעת מאוחרת יותר התיישבו בו תושבי כפרים סמוכים (כפר דאמון) ובדואים שעברו מעמק החולה. 
היום הכפר מקיים פעילות חברתית דו לאומית ענפה עם תושביו היהודים של גוש שגב, חלק מילדיו לומדים בבית הספר הדו-לשוני שבגוש ואפילו בחופשות מתנהלת קייטנה משותפת יהודית ערבית, הנקראת שמ"ש – שעב, משגב, שורשים. 
 
ועכשיו לטייל 
 
אל הכפר אני ממליץ להגיע מכביש 784 שבין כרמיאל ליובלים. ממש ליד תחנת ההסעה, בכניסה למצפה שורשים, יורדת דרך כורכר נוחה מערבה אל אפיקו של נחל חילזון, הוא הנחל המנקז את מימיה של בקעת סחנין אל הים תוך שהוא מתחבר אל הנעמן בפאתי עכו. 
הנסיעה על דרך העפר לשולי אפיק החילזון מזמנת לנו מפגש עם נוף כרמי הזיתים העתיקים של הגליל, עדרים הרועים באחו ופריחה יפה כמעט לאורך כל השנה.  
ניכנס אל הכפר מצפון וליד בית הספר נפגוש בבאר העתיקה שמימיה נשאבו בעבר בעזרת מנוע וגלגל דליים ועומקה, לדברי השכנים, 30 מטר. "ביר אל-חאנאני" הם קראו לה, שהייתה משמיעה קולות "חאנון" (שירה) מליבה עת היה הגלגל סובב.  
נמשיך בדרכינו אל הכפר עד המסגד שגילו כ-250 שנה וממש בשוליו נמצא "וואלי" (קבר קדוש) המשויך לפי המסורת לאחמד ליאלימי, מנהיג איובי, שלחם לצידו של סאלח א-דין (1187, קרב קרני חיטין) ותושבי הכפר מייחסים לו סגולות שמירה. 
מהמסגד המשיכו במעלה הדרך ותפגשו שתי כנסיות (תשאלו מקומיים). האחת נטושה והשנייה משופצת ומוקפדת למראה. למרות שאין נוצרים בכפר, בנכסי הכנסייה מטפלת הרשות המקומית.  
הדרך אל מחוץ לכפר תיעשה על הכביש הראשי עד שממש ביציאה, 100 מטר לפני תחנת הדלק, מאחורי המאפייה המקומית נמצא את "בנאת אל-עין", כך קוראים תושבי הכפר לעץ קדוש היושב על מעיין שמימיו נסתמו. היכנסו לשביל ולחצר הבית שממערב למאפייה, שם תיראו את אלת המסטיק קורעת תחת נטל הבדים שניתלו על ענפיה. כבר לפני שנים רבות הפך העץ להיות קדוש ופוקדים אותו מאמינים מהאיזור, שאיש מהם לא הצליח להסביר לי מהיכן באה קדושתו. אבל הסיפור על טרקטור שניסה לעקור את העץ וסכיניו נשברו חזר על עצמו לא אחת. 
"העץ שומר על המעיין", אמר לי חאלד, מנהל חטיבת הביניים, איש נעים סבר הדובר עברית לתפארת, וסיפר לי סיפור מופלא על בנות הכפר השכן שבימים עברו היו יורדות אל הבאר כשכדיהן לראשן ושרות שיר הלל לשכנותיהן בנות שעב, הבנות אשר על המעיין "בנת אל-עין". 
מעיין אל תחפשו במקום. מימיו כבר אינם מפכים, בתי הכפר ניבנו סביבו וכמובן גם לא נשאר זכר לרחבה הגדולה שפעם היו יורדות אליה בנות הכפר לעת מרעה... 
מידע נוסף על הכפר ניתן לקבל מחאלד הדהוד, מנהל חטיבת הביניים, שישמח לסייע. טל: 050-5665235.
* אמנון גופר – "מפגשים מהסוג הגלילי" – מדריך טיולים ומספר סיפורים. למידע נוסף: 054-6549191.

תגובות לכתבה



  • נשים בשעב. בתמונה הראשית: עץ הסמרטוטים
    נשים בשעב. בתמונה הראשית: עץ הסמרטוטים
  • ביר אל חאנאני
    ביר אל חאנאני
  • הכנסייה הפעילה
    הכנסייה הפעילה
  • הכנסייה הנטושה
    הכנסייה הנטושה
  • קבר השיח' הקדוש
    קבר השיח' הקדוש