פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



יער, הר ואמנות

וגם מסעדות, טיילת מערת עטלפים, אמנות וטיפולים. מדריך למטייל בהר שכניה שבגוש משגב / איילת בראון צור

ההתיישבות היהודית במשגב החלה בשנות השמונים. היום מונה המועצה האזורית משגב 35 יישובים, מהם 29 יישובים יהודיים ושישה יישובים בדווים, רובם בעלי אופי קהילתי כפרי, המייצגים קשת רחבה של אמונות ודעות עם דגש על פלורליזם, דו קיום וסובלנות. בחרתי הפעם להרחיב ולספר על הר שכניה. 
 

טיולים קצרים 

 
בהגיענו מדרום אל תחומי המועצה, מהווה הר שכניה את אחת התחנות הראשונות בדרך. כדי להגיע להר עוברים בנופים של חו"ל, וכשתגיעו להר כבר תשרה עליכם הרוח הגלילית השלווה והרוגעת. מקור השם "שכניה" הוא "בית שכניה", אחד מכ"ד משמרות הכוהנים שישב בתקופה המקראית בכבול הסמוכה. על רכס ההר (460 מטר מעל פני הים) יש שלושה יישובים: קורנית, שכניה ומנוף, המונים יחד 389 משפחות. בשנת 2004 הוקמה על ההר טיילת יפהפייה באורך של כ-800 מטרים, המשקיפה על נוף מרהיב צפונה ומערבה. שביל הטיילת נוח ונגיש גם לאנשים בעלי מוגבלויות. מהטיילת נשקפים נופים מרהיבים של הגליל המערבי, הר עצמון, מורדות הרי נצרת והכפרים שפרעם ואיעבלין. ביום בהיר ניתן לראות משכניה את כל אזור הצפון, מרמת הגולן ועד ראש הנקרה. לצדי הטיילת גדלה צמחיית חורש טבעית וצמחי תבלין שונים.  
 
מערת עטלפים קטנה שוכנת אף היא שוכנת לצד הטיילת. זוהי מערה קרסטית שבה קבעו את מגורם עטלפי פירות. ניתן לרדת ולהתרשם מהמערות, אם כי הכניסה אליהן אסורה כדי לא להפריע את מנוחת העטלפים. בכניסה למערה מוצב לוח זיכרון לשומר עברי שנרצח על ידי פורעים ערביים בתחילת המאה העשרים, ואשר מקום קבורתו נחשף רק לפני שנים אחדות. 
 

מסעדות ובתי קפה 

 
מטעמי התאומות – מאי ומשלין התאומות עלו ארצה מלבנון והתיישבו בלב הגליל הירוק. הן הביאו איתן את הבישול המסורתי לפי מתכונים שעברו במשפחתן במשך דורות, ופתחו את מסעדת "מטעמי התאומות" ביישוב שכניה. חוויית האוכל במקום היא אותנטית ושונה מכל מה שהכרתם: האוכל הלבנוני מגרה את כל החושים ויש לו ניחוח של פעם. מטעמים כמו קובה לבנונית, טבולה, פטוש ברוטב סומק, בבה גנוג', מעמול תמרים ועוד, מיוצרים במקום מחומרים טבעיים וטריים. כדי לשמר את המרקם והארומה של החומרים הטבעיים, המזון מוכן במטבח הצמוד למסעדה ומיוצר תוך הימנעות משימוש במכשירים חשמליים ומודרניים.  
 
שעות פתיחה: א'-ה'בשעות 16:00-10:00,ו' בשעות 8:30-15:00. ארוחות בוקר מוגשות כל יום לקבוצות בתיאום מראש.  
טלפון: 04-9998220 
אתר האינטרנט www.2eat.co.il/teomot
 
תותים – על פסגת הר שכניה, ביישוב קורנית, באווירה מיוחדת ויוצאת דופן נמצאת מסעדת "תותים". ממול נשקף נופו המרהיב של מפרץ חיפה – מהכרמל ועד הקריות. אל השולחן מוגשים מטעמים מיוחדים, והשקט סביב הופך את החוויה לבלתי נשכחת. סלעית התמחתה בשווייץ באמנות האירוח ובאפיית לחם, וכעת היא מזמינה את כולם ליהנות מארוחות עשירות במסעדה או בקייטרינג שהיא מפעילה. 
 
הסגנון של המטבח משלב בין אירופי קלאסי ובין ים תיכוני. בנוסף לתפריט המוגש במקום אפשר גם להזמין ארוחות מיוחדות כמו פונדו גבינות, בראנץ', ארוחות במהלך טיול וארוחות "תפורות לפי מידה". שעות פתיחה: א'-ה' בתיאום מראש, ו' 13:00-9:00. לפרטים: 054-4999812, 04-9999545, או באתר האינטרנט www.tuteam.co.il. 
 
"ג'ונקולד" - ג'ון אלפורד, יליד ניו זילנד וממציא הקורנפלקס המצופה בשוקולד, הוא אדם מתוק לפחות כמו הממתקים שהוא מייצר. במפעל הקטן שלו, הנמצא בכניסה ליישוב מנוף, הוא מצפה כדורי שוקולד בסוכריות צבעוניות, עוטף צימוקים ותפוזים סיניים מסוכרים בשוקולד, וממשיך להמציא כל מיני שילובים מתוקים. בין המתוקים המצופים יש לו גם זמן לערוך סיורים מודרכים בלי תשלום באולמות הייצור הריחניים. בדרך הוא מספר על תהליך הציפוי, רכיבי השוקולד, ואם שואלים – גם את סיפורו האישי המעניין. בחנות המפעל שבמקום ניתן לקנות את המתוקים במחירים סבירים.  
שעות פתיחה: א'-ו' 18:00-7:30. לפרטים: 04-9999374. 
 

אמנות ואומנות 

 
"עלים" – ביישוב מנוף נמצא הסטודיו של מיכל גל, שיוצרת מעלים ופרחים מוצרים לבית: תחתיות לכוסות, פלייסמטים, מגנטים למקרר, מנורות, סימניות, כרטיסי ברכה, הזמנות לאירועים ועוד. 
שעות פתיחה: בתיאום מראש, לפרטים: 052-3205608, 04-9998303. 
 
סטודיו "חומרים" – ביישוב עצמון נמצא סטודיו לאמנות הקרמיקה, שבו יוצרת האמנית עפרה עמיקם חפצים שונים מקרמיקה, שעברו תהליכי שריפה מיוחדים. לפרטים: 04-9909039, 054-4732454, או באתר האינטרנט www.israel-ceramics.org. 
 
סטודיו "מצוירים" – ביישוב עצמון נמצא הסטודיו של מוניקה קובץ', ציירת, מאיירת ומעצבת. מוניקה עזבה את הוראת הציור ובשנת 1995 פתחה את הסטודיו, שבו שולטים הצבע, הדמיון והיצירתיות. בסטודיו מגוון גדול של אריחים עם ציורי ציפורים, דגים, חיות ועוד. כמו כן הסטודיו מציע אביזרים משלימים לחדרי אמבטיה ולמטבחים, אביזרים המשלבים עץ, פרזול ואריחים.  
לפרטים: 04-9909051, או באתר האינטרנט www.monicatiles.co.il/metsuyarim/default.asp. 
 
"פסיפס" – בסטודיו של נעה ביעד תוכלו למצוא מגוון עבודות פסיפס יפהפיות, כמו שלטים לבית, מסגרות למראות, שולחנות ועוד. ניתן להזמין לפי בחירה אישית. בסטודיו נערכות גם סדנאות לגילאים שונים. לפרטים: 04-9909057, 054-6240028. 
 
פיסול בברזל ובאבן – ביישוב יעד נמצא הסטודיו של שוקי זרח, חרש ברזל ותכשיטן. לפרטים: 04-9909913. 
 
"סימנים קטנים" – ביישוב טל אל ממוקם העסק המשפחתי של הוגו לוצאטי, לייצור ושיווק מתנות ייחודיות לחגים ולאירועים יהודיים. תוכלו למצוא כאן שלטים לדלת ועד חפצי יודאיקה. לפרטים: 04-9560931, או באתר האינטרנט www.smallsigns.net/aboutus.htm. 
 
"איגרת שאומרת" – ביישוב צורית הקימה נעמה מנור, מורה לאמנות בעבר, את העסק הצעיר שלה. המוצרים של נעמה כוללים אגרות ברכה, הזמנות לאירועים, תגי מתנה בעבודת יד, מסגרות לתמונות, קופסאות מתנה, מראות ועוד. במקום מתקיימות גם סדנאות. לפרטים: 04-9889080, 052-3243293. 
 
"Studio tabra" – בסטודיו שלה, הצמוד לביתה בהר חלוץ, מציגה טליה ציורים ותכשיטים פרי עמלה. יסודות התנועה והקצב מהווים רכיבים עיקריים בעבודתה של טליה, שמוצגות בגלריות המכובדות בארץ. תערוכה של טליה ניתן לראות בהיכל התרבות בכרמיאל עד 31 ביולי. לפרטים: 04-9803993. 
 

טיפולים### 

 
"קוסמטיקה טל" – ביישוב קורנית נמצאת הקליניקה של טל, המציעה טיפולי יופי מרגיעים באווירה שקטה. לפרטים: 04-9998130, 052-2838754. 
 
שיאצו – אתי בן שבת מציעה טיפולי שיאצו ביישוב קורנית. השיאצו הוא טכניקה של מגע שמטרתה הרגעה, הפגת מתחים, פינוק, הנאה ועוד. היא מסייעת לכאבים שונים (ראש, בטן, מחזור ועוד). השיאצו טוב כטיפול חד פעמי וכסדרת טיפולים. לפרטים: 04-9998988, 050-5604334. 
 
עוד על מסלולי טיול, מסעדות, אמנים ויוצרים בתחומי המועצה האזורית משגב ניתן למצוא באתר האינטרנט של המועצה, בכתובת www.misgav.org.il.
* איילת בראון צור היא ציירת ובעלת סטודיו ביישוב קורנית, שבו מוצרי עץ וזכוכית מעוטרים, ציור כפרי וסדנאות. מוצר מיוחד: ספרי אורחים בעיצוב מקורי. לפרטים: 04-9998527.

תגובות לכתבה



  • טליה. אמנות בהר חלוץ
    טליה. אמנות בהר חלוץ
  • יער שכניה
    יער שכניה