פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



צפונית ודרומית לכביש 85

מעיין רומנטי, נחל מסריח, הר דבשתי ומנזר. כמה הצעות לטיולים לאורך כביש עכו צפת / אמנון גופר

כביש עכו צפת (כביש 85, שלמרות שמו אינו מגיע היום עד צפת) מהווה את הגבול הדרומי של הגליל המערבי, אם כי יש הכוללים בו את גוש משגב וחלקים מעמק בית נטופה. בשורות הבאות כמה טיולים בסביבות הכביש היפה הזה, שגם הנסיעה בו היא טיול בפני עצמו.  
 

עין יורקת 

 
בוואדי בין פקיעין לבית ג'אן מסתתר וואדי קטן המתנקז אל נחל פקיעין. על קירותיו הדרומיים, נובע מעיין שיכבה חביב שבחזיתו עץ תות ענק. זהו עין יורקת (עין מלשון מעיין, כמובן). סיפורי אהבה רבים נרקמו סביב המקום. כאן ישב יוסף מזרחי מהכפר פקיעין שאהב עד טירוף דעת את רחל כהן שבאה אל המעיין בענייני העדר, כאן נתן לה סימנים בתקווה שתשיב לו אהבה וכאן החליט לשים קץ לייסורי אהבתו בתליה על העץ. לכאן באה גם פאטימה דרוויש, שיוסוף נימר אהב עד כלות וקנה את כל חלקות האדמה בדרך אל המעיין רק בכדי שיוכל להסתכל בה בעוברה עם העדר בימי קיץ חמים. המים מטפטפים מהקיר, נופי בקעת פקיעין פרוסים מתחת וכל שצריך לעשות זה רק להתאהב מחדש. 
 
איך מגיעים? מכביש 85 פונים צפונה בצומת ראמה ונוסעים על כביש 864 בין ראמה לפקיעין. נכנסים בדרך העולה לבית ג'אן, סופרים 10 עמודי חשמל, ובעשירי פונים שמאלה. נוסעים עד סוף השביל (עד השער), מחנים את הרכב בלי להפריע ל"תנועה", חוצים את השער ברגל ואחרי 200 מטר תבחינו בגל אבנים המסמן ירידה אל הסבך. תתמסרו לשביל המתפתל בסבך ותוך 5 דקות תגיעו. 
 

אל מבדד הנזירים בנטופה 

 
מבדד כשמו כן הוא, מקום להתבודדות. במרומי רכס יודפת, מצפון-מזרח להררית, בין בוסתנים וכרמי זיתים, מסתתרת לה חבויה בסלע כנסיה ומספר מבני מגורים קטנים. סיפורו של המקום מרתק, הדרך אליו נפלאה והאפשרות לטייל בכרמים רחוק מההמון הסואן טובה היא לאוהבים. "מבדד נטופה" הוקם ע"י שני נזירים קתוליים שהגיעו מהולנד ומארה"ב, רכשו חלקת אדמה גדולה על ראש הר מעל בקעת נטופה וצלמון, ובחרו לבלות במקום את שארית חייהם בתפילה ובעבודת האל. הם הפכו מערת צאן ישנה שהייתה במקום לכנסיה חצובה בסלע. גרם מדרגות מוליך אל אולם התפילה המרכזי שבחזיתו בימת תפילה ולאורך קירותיו ספסלי אבן. בחלקה העליון של המערה חדר לימוד ובכיפתה צריח ופעמון. מסביב לכנסיה, חבויים בין עצי החורש בתיהם של הנזירים, מבנים קטנים וספרטנים שנועדו למגורים, תפילה והתבודדות. הם מנהלים אורח חיים דתי של "מסדר" עצמאי ומשק אוטרקי, מגדלים ירקות ואת מוצרי המזון הבסיסיים קונים ביישוב הסמוך. 
 
איך מגיעים? מאותו צומת ראמה פונים הפעם דרומה לכביש 804 (למעשה הפנייה מצויה כ-50 מטר מזרחית לצומת ראמה). נוסעים עד לצומת חילזון (צומת T), פונים ימינה ואחר כך שמאלה. בהמשך הכביש פנייה שמאלה ליישובים אבטליון והררית. נוסעים ליישוב הררית, מחנים את הרכב ברחבת החניה (אין להיכנס להררית ברכב), חוצים את היישוב לכל אורכו, ובסוף הדרך, בקצה רחבת כורכר קטנה, נבחין בפשפש כחול ושלט המפנה ל"מבדד נטופה". השביל בין הזיתים ייקח אתכם תוך דקות אל הכנסייה. 
 
כמה הערות חשובות: המקום פתוח בין השעות 8:00 ל-12:00 בלבד ואין להגיע מעבר לשעות אלו. בימי שבת וראשון סגור. חשוב לשמור על השקט ולא לשכוח להשאיר תרומה קטנה. 
 

הבריכה הסודית 

 
מקום עם סיפור. על כביש 85, מזרחית לצומת ראמה, תבחינו בשלט של גלידות וחץ אדום מסומן ביד המורה לכרם זיתים בצדו השמאלי של הכביש. מכיוון שאנחנו לא חוצים קו לבן (ובטח שלא בכביש הזה, שגבה 11 קורבנות בשנה האחרונה!), נמשיך עד לצומת מורן, נפנה ימינה, נסתובב בתחנת הדלק, נפנה שמאלה עד לשלט (עניין של שתיים-שלוש דקות) וניכנס למטע הזיתים. נוסעים בשביל, נהנים מגזעים בצורות שונות ומשונות של עצים בני מאות שנים, ואחרי חמש דקות מגיעים לחניון מסודר, שבכת בוגונוויליות ומדרגות סלע המוליכות למקום. הגענו, שילמנו 20 שקל לראש, ונכנסנו. 
 
מה יש שם? בריכת שחייה לכל דבר, בנויה לתלפיות, מדשאות, ספסלי בטון, כיסאות נוח, סככות צל ונוף של גלויה נשקף מכל נקודה. אחת הסככות מרוחקת קצת יותר, ומהווה מסעדה קטנה. העיקרון הוא כזה: מזמינים ארוחה, משאירים שם, נופשים ליד הבריכה, ואחרי כשעה בערך (רק קחו בחשבון שמדובר בזמן גליל) יקראו לכם לשבת על המזרנים וליהנות מתבשיל אורז עם בשר וירקות, במחיר סביר לגמרי. אפשר להזמין גם ארוחות בוקר או להסתפק בקפה ובקלאוות. 
 
תחילתו של המקום בבריכת השקיה קטנה שאגרה מים מעין האר"י, וניתבה את המים למטעי הזיתים. המקום שימש כ"בריכת קצינים" ובהמשך הפך לאתר תיירות. בעלי החלקה, בני משפחת כרום מעין אל-אסד, זיהו את הפוטנציאל, ויתרו קצת על האותנטיות של הבריכה המקורית, ויצרו אתר תיירות שיכול להכיל ברווחה מאות אנשים. בשבתות המקום באמת עמוס באנשים, אבל באמצע השבוע יש לכם סיכוי לבריכה פרטית או כמעט פרטית. הבריכה המקורית עדיין שם, משקה את הזיתים, אבל בדרך כלל לא מרשים להתרחץ בה, מכיוון שהמציל נמצא ליד הבריכה הגדולה. 
 
הבריכה פתוחה בעונות האביב והקיץ בשעות היום. אם בא לכם ליהנות מהבריכה בשעות לא קונבנציונליות, טלפנו לנעים כאמל בטל' 050-5217959, או לאביו ריאד בטל' 050-5374158. 
 

עוד לאורך הכביש 

 
עצי זית עתיקים מזרחית לצומת ראמה. ממש על שפת הכביש בצדו הצפוני, ניצבים שני עצים הנחשבים לעתיקים מאוד. גזע מרשים, מצטלמים יפה.  
פארק בכרמיאל. בעיר כרמיאל מספר פארקים יפים. החדש והמרשים שבהם הוא פארק הגליל הכולל מספר נקודות תצפית וגן זואולוגי. 
 
נחל שגור. נחל יפה עם מפלים, ש"קולקל" על ידי הזרמת מי ביוב. עדיין אפשר לטייל, אך לא להתרחץ במים ולא לשתות. כניסה ליד צומת גילון. 
 
יער אחיהוד והר גמל. צפונית לצומת יסיף. חניון יער אחיהוד נחמד מאוד לפיקניקים. מהחניון עולה שביל מסומן להר גמל, שם מצויה נקודת תצפית יפהפייה לגליל, לעמק זבולון ולמערות יונים בהם נמצאו שרידי האדם הקדמון. אל המערות עצמן אפשר להגיע אם נוסעים צפונה מצומת גילון. (בפעם האחרונה שביקרנו במקום הייתה רק מערה אחת פתוחה). 
 

איפה אוכלים 

 
לאורך הכביש כמה מסעדות, ונתעכב על ארבעה מקומות מומלצים במיוחד. 
 
מזרחית לצומת חנניה שוכנת עין כמונים, חווה לגידול עזים הכוללת מסעדת גבינות. הפרינציפ הוא "אכול כאוות נפשך", וזה כולל לחם כפרי, גבינות משובחות קשות ורכות, סלטים, שתייה קלה ויין (04-6989894). 
 
ממש בסמוך לצומת ראמה שוכנת מסעדת גני ראמה. המסעדה מתמחה בקבב סורי מבשר שנקצץ (ולא, חלילה, נטחן) לעיני הסועדים ועוד מגוון בשרים טובים על האש, מבחר סלטים מיוחדים שלא תמצאו בכל מקום, דגים, פירות ים ומבחר קינוחים. במסעדה זו אפשר להזמין גם את הקובה-נייא, קציצות מבשר עז טרי ונא (בדומה לקרפצ'ו) הנאכלות עם רוטב משובח. דורש תעוזה מסוימת אבל עדין ומשובח בטעמו. 
 
סמוך ליישוב כמון (דרום מזרחית לכרמיאל) שוכנת חוות רום. זוהי חווה אורגנית לגידול עזים המייצרת שלל גבינות ויוגורטים מהעזים שבחווה. הארוחות מוגשות באזור האוהל (יש סידור לגשם) מול נוף מדהים והגבינות טעימות להפליא. אם מבקשים יפה אפשר לקבל גם סיור בחווה ובמחלבה.
* אמנון גופר מדריך טיולים, ובין השאר הוא מוציא סיורים לסמטאות פקיעין ותרשיחא. לפרטים: 054-6549191

תגובות לכתבה



  • המבדד בעין נטופה
    המבדד בעין נטופה
  • עצי הזית העתיקים מזרחית לראמה
    עצי הזית העתיקים מזרחית לראמה