פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



בירייה באור היום

דרך נוף, ארזים מרהיבים, אורנים ופטריות, מעיין עם זווית, קברי צדיקים ובית כנסת עתיק שהפך לגן משחקים. יער בירייה מספק חוויה לכל המשפחה / הדס ויאיר

בחורף, כשהשמש זורחת בשבת, בעיקר אחרי כמה ימים גשומים אני יודעת שזה סימן. סימן שיוצאים לטייל בשבת בבוקר. אם ניקח בחשבון שיש סיכוי טוב לראות מצוינת אז עדיף להגיע לפסגה של הר ולהשקיף. בחרנו ביער בירייה, הקרוב לצפת. 
 
ליער בירייה שלוש כניסות עיקריות. האחת מול הכניסה הצפונית לצפת, עולה כביש המתפתל צפונה (כך נכנסנו אנו). השנייה, מדרום למושב דלתון (כך יצאנו) והשלישית מכיוון עמק החולה, כמאה מטרים מצפון לצומת מחניים. כבר בדרך למצודת בירייה ראינו אנשים צועדים את צעדת-שבת-בבוקר-שלהם לאורך הטיילת מהישוב הסמוך (צפת) ורגלינו רצו להתחיל בצעידה בעצמנו. 
הגענו ליער בתשע בבוקר, ארבעה מבוגרים וארבעה ילדים. ערפילי הבוקר ישבו בין ההרים ושיוו לנוף מראה אירופאי משהו. הוקסמנו מהחרמון המושלג שהופיע באופק ונראה ברגעים מסוימים, כשהוא מציץ מבעד לערפילים ולעננים, כאילו הוא מרחף בשמיים (אירופה, אירופה, אבל להתלהב מהר מושלג זה כנראה ישראלי). 

המצודה 

במצודה שבראש ההר חנינו. כשיצאנו מהרכב היה קר מאד והילדים יכלו להתרוצץ ולהתחמם בנקודת התצפית וסביב המצודה בזמן שאנחנו מתחמים לאור ההסברים של יאיר על קורות ההר: 
מצודת בירייה נמצאת בראש הר נועזים שהוא חלק מהר כנען. במסגרת המאבק במדיניות הספר הלבן של הבריטים נאבק היישוב היהודי בכמה חזיתות כשפרשת בירייה קשורה בפן ההתיישבותי. והסעירה את היישוב היהודי בשנת 1946. המוסדות המיישבים החליטו שאם הבריטים לא מאפשרים הקמת יישובים, אפשר "להתחכם" ולהקים מצפים/תחנות מחקר/הכשרה וכדומה וכך הוקמו שלושת המצפים בנגב (1943). על בסיס ניסיון זה החליטו להעלות עוד שלוש נקודות והפעם בגליל: חוקוק, רמות נפתלי ובירייה. בחורף 1945, אנשי סולל בונה והפלוגה הדתית של הפלמ"ח התיישבו בצפת והקימו את המצודה הכוללת מגדל תצפית, חומה סביב, חצר פנימית ומספר חדרים הפונים כלפיי החצר. לאחר הקמתה התיישבו בה אנשי הפלמ"ח והחלו לעשות סיורים להכרת הסביבה. במרץ 1946 במהלך סיור לילי של אנשי הפלמ"ח, הם נתקלו במקומיים ערבים והתפתח קרב יריות. למחרת, הגיעו הבריטים, עשו חיפוש מדוקדק והחרימו נשק ומסמכים ועצרו כ-46 אנשי פלמ"ח שנכלאו בכלא עכו. ביישוב הוחלט שלא לוותר על נקודת היישוב וב-14 במרץ 1946 יצא מבצע "גידם". למה גידם? התאריך העברי בו נערך המבצע הוא י"א באדר, יום תל חי, הקשור קשר הדוק לטרומפלדור. ביום כזה אפשר להתארגן ולערוך צעדה "תמימה" לציון יום תל חי שלא תיראה חשודה לבריטים. המבצע כלל כ-3000 איש שיצאו בשיירה, לכאורה לכיוון תל חי, וברגע מסוים שינו כיוון והגיעו לבירייה, כשהם מצוידים בכלי עבודה לשיקום היישוב והקימו את בירייה ב'. כשהמוני האנשים עזבו ונותר רק קומץ, חזרו הבריטים ופינו את היישוב בשנית. סביב חג הפורים באותה השנה (פורים זה 3 ימיםאחרי) חזרו שוב ההמונים והקימו את בירייה ג'. הבריטים החליטו שלא להיכנס לעימות נוסף וויתרו. מבחינת היישוב היהודי היה זה ניצחון על חוקי הספר הלבן וברחבי הארץ נכתבה הכרזה "בירייה שלנו לנצח". שיחזור של כתובת זו ניתן לראות על שחזורו של מגדל המים של כפר תבור. המצודה בבירייה שוחזרה ושוקמה ע"י קק"ל בשנים האחרונות ובה סרטון שמספר את הסיפור, כמו גם שחזור של תנור לאפיית לחם ובית כנסת. במצודה ניתן לסייר בתיאום מראש בלבד בימים א-ה בשעות 9:00-16:00. 

היער 

חשבנו להיכנס לרכב ולהמשיך לנקודה אחרת ביער אבל הבת שלי רצתה להמשיך לטייל ולא להיכנס שוב למכונית (החמה, שקרצה לנו מאד). נענינו לבקשתה והמשכנו במסלול לאורך הפסגה. כמובן שלא התחרטנו. בעונה הזו המסלול קצת בוצי, כיאה לאדמה אחרי כמה ימי גשם. הפטריות-של-אחרי-הגשם הסעירו את הילדים שנהנו לגלות אותן מציצות לאורך הדרך ולא התעייפו מלהתלהב גם אחרי שמצאו עשרות שכאלו. אנחנו אמנם מבקרים ביער בתחילת החורף, אבל בכל ימות השנה ניתן ליהנות ממנו. 
יער בירייה משתרע על פני כ-20 אלף דונם ובכך הוא היער הנטוע השני בגודלו בישראל (אחרי יער יתיר). הוא מורכב ברובו מעצי אורן שונים, בעיקר אורן ירושלים. ביער ישנן חלקות נוספות של ברושים, ארז אטלנטי ובוטנה. במהלך מלחמת לבנון השנייה נפלו ביער קטיושות רבות שהביאו לשריפה של שטחים נרחבים ביער.  
המשכנו ברגל על כביש עפר לכיוון קברי הצדיקים (מערת הבבליים אביי ורבא שעל הר יבנית). אביי ורבא הם שניים מגדולי חכמי בבל במאות ה3 וה4 לספירה. חלק גדול מהתלמוד הבבלי מיוחס להם. סככה עם כיפה כחולה, ספרי קודש, כמה כסאות פלסטיק רטובים וירידה למערה. מה ששמעתם. מערה. יש מתג בכניסה שמדליק אורות ניאון ובפנים יש עוד ספרי קודש, שולחנות, כסאות ומזרונים.  
חזרה לרכבים. ירדנו עם הכביש לכיוון דרך הנוף שנסללה בשנים האחרונות. בדרך עצרנו לתצפית מתוך יער ארזים מרהיבים ביופיים. מקורו של הארז האטלנטי בהרי האטלס ולמרות שאנו דרומית לאזור תפוצתו הוא מרגיש כאן טוב ומתאקלם יפה.  

דרך נוף 

דרך נוף יער בירייה חוצה את היער לרוחבו מכביש 886 ליד עין זיתים והיא ברובה סלולה. שולחנות קק"ל מימין הדרך קראו לנו לעצירת פיקניק של בוקר. עוד קצת צעידה לאורך השביל והגענו למעיין. קבוצה קטנה של משפחות הגיעה למקום למסיבת יום הולדת פסטורלית. הילדים שלנו נהנו לראות מים זורמים, לקטוף פטל אחרון שנשאר בשיח ולשחק תופסת. לענות על השאלה למה הזוויות של המעיין כל כך ישרות הם לא הצליחו. באמת למה ישרות? יאיר: בהמשך לנביעת המעיין מהסלע אפשר לראות בריכות חצובות ידי אדם, ששימשו את תושבי הכפר נבוראיה לכביסה, השקיית בהמות ועוד ולכן הקווים ישרים. באזור הר כנען והר ביריה עובר קו פרשת המים המקומי. בקו זה צריכה "להחליט" הטיפה אם לזרום מערבה לנחל עמוד או לזרום מזרחה בנחל דלתון לכיוון עמק החולה. המסלע של הר כנען הוא בעיקר סלע גיר ושכבותיו נוטות בתלילות לכיוון מזרח (השבר הסורי אפריקאי) ואילו לכיוון מערב מתחתר לו נחל עמוד וחוצב את דרכו בין שכבות סלע הגיר. על קו הרכס של הר כנען שוכבות שכבות הסלע בצורה מתונה זו ע"ג זו וביניהן ניתן להבחין בהבדלים (צור, חוואר, קירטון) תופעה זו נראית בבירור באזור עין נבוראיה. 

נבוריה - בית הכנסת 

משם עלינו אל בית הכנסת העתיק. אמנם לא לזה התכוון המשורר אבל הילדים גילו שבית כנסת עתיק ומשוחזר יכול להיות טוב יותר מגן שעשועים.  
יאיר: היישוב נבוראיה התקיים בימי בית ראשון ושני ובמרכזו היה המעיין ובית הכנסת. היישוב חרב ברעידת אדמה ובשנת 564 לספירה נבנה בית הכנסת מחדש. דבר זה ידוע לנו מכתובת שנמצאה באתר ובה כתוב שבית הכנסת נבנה בשנת 494 לחורבן בית המקדש, כלומר 564. כתובת זו מוצגת, אגב, במוזיאון ישראל. מבנה בית הכנסת שרד עד שנת 640 לספירה, תקופת הכיבוש המוסלמי. בית כנסת זה הוא מטיפוס בתי כנסת גליליים שמתאפיינים בין היתר במבנה ציבורי בעל שתי קומות ובעל שתי סיטראות עמודים, חזית מפוארת בעלת שלושה פתחים הפונה לכיוון ירושלים.  

עוד ביער בירייה 

בשלב זה החלטנו לחזור לרכב ולאכול סמבוסק בחורפיש (כמובן) אבל היער צופן בחובו עוד מסלולי טיול רבים. גם ברכב וגם ברגל. למשל: מחלקת הארזים ישנו שביל רגלי שיורד לעין גוזי ומשם ניתן להמשיך לעין נבוראיה וממנו להתחבר לדרך הנוף שצוין לעיל. בהמשך לדרך הנוף ניתן לעצור גם בחלקת הבוטנה שהוא הוא העץ שמייצר לנו פיסטוקים. היבול של העץ בחודש ספטמבר. בחלק המערבי של היער נמצא את עין גבר. מעיין קטן הנובע כל ימות השנה. כמו כן ישנם עוד קברי צדיקים רבים ביער בפרט ובאזור בכלל, כמו למשל רבי יוחנן בן עוזיאל, רבי יוסי הגלילי וקברו של חוני המעגל בסמוך לחצור.

תגובות לכתבה



  • לחדי העין: הר החרמון שט בשמים...
    לחדי העין: הר החרמון שט בשמים...
  • קברי התנאים
    קברי התנאים
  • קברי התנאים. יש גם מערה
    קברי התנאים. יש גם מערה
  • מה שילדים מוצאים בטיולים
    מה שילדים מוצאים בטיולים
  • ארזים מפוארים
    ארזים מפוארים
  • פיקניק בתחילת דרך נוף
    פיקניק בתחילת דרך נוף
  • דרך נוף יער בירייה
    דרך נוף יער בירייה
  • בית כנסת נבוריה
    בית כנסת נבוריה
  • בית בד
    בית בד
  • בית כנסת או גן משחקים?
    בית כנסת או גן משחקים?