פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



צילום אילוסטרציה: פוטוליה

אז נרים כוס יין

חגים, גליל, מוצרים אנינים, וממילא השנה לא יוצא לכם לפרובאנס. לא תחזרו למרכז עם כמה בקבוקי בוטיק? כתבה שנייה בסדרה / עידוא דגן

מקומות רבים בגליל נחשבים כאידיאלים לגידול ענבי יין. האזור המוכר ביותר הוא רמת דלתון, השייך גיאוגרפית לגליל העליון ונושק לגליל המערבי.  
בעשור האחרון נפתחו בכל אזור הצפון מספר רב של יקבי בוטיק, וחלקם התפתח וגדל ליקבים המייצרים מאות אלפי בקבוקים בשנה. היקבים דלתון והרי הגליל, למשל, מייצרים כל אחד כ-600,000 בקבוקים בשנה. היקבים הללו הפכו עד מהרה לחלק משמעותי מחיי התיירות באזור. חלקם מפעילם מרכזי מבקרים ואפילו מסעדה צמודה, כמו המסעדה ביקב בן זימרה או מרכז המבקרים של יקב ססלוב בצוריאל. ויש גם את יקב רימון, שזכה להכרה בינלאומית כיקב ליין רימונים, היחידי מסוגו בעולם. ויש עוד, ובאחד מהם בטח מחכה הבקבוק שלכם. אז הנה מקבץ של יקבים איכותיים בגליל, שבכולם אפשר ללגום כוסית משובחת, שבדרך כלל הולכת עם סיפור טוב. 
 

יקב בן זימרה 

מושב כרם בן זימרה יושב בלב אזור כרמי היין מהמשובחים בישראל, רמת דלתון, במורדותיו הצפוניים של רכס המירון. הכרמים והיקב עצמו ממוקמים בגובה של 870 מטרים מעל פני הים. את היקב הקים בשנת 2003 בן המושב, יוסי אשכנזי, נכדו של מייסד המושב בנימין אשכנזי ז"ל. יוסי, שבילה מספר שנים בתל אביב, חזר לצפון, ופגישה מקרית עם אחד הייננים הטובים בארץ, אסף קדם, הביאה את השניים לשתף פעולה. יינות הקברנה סובניון של בן זמרה נחטפו עוד בטרם הגיעו לידיעת הציבור הרחב. בית האבן הישן עבר שיפוץ והפך ליקב ומרכז מבקרים בו יכולים האורחים לשבת אל מול נופי הגליל וללגום כוס יין. הענבים גדלים בתנאי אקלים אופטימליים, שעות קור רבות ושלג בחורף וקרקע בזלתית פורייה הזוכה לטיפול מסור. ההתמחות וההיכרות של יוסי ואסף עם גפני הקברנה סובניון יוצרות ענבים באיכויות גבוהות המגיעים במהירות מהכרם אל היקב. 
הענבים נבצרים ומוכנסים מיד אל היקב, שם הם מועברים במהרה אל מיכלי הנירוסטה לתסיסה ומשם לחביות עץ האלון הצרפתיות. 
היקב זכה בשנה האחרונה ב-5 מדליות בארץ ובחו"ל עבור היינות המיוצרים במקום. במרכז המבקרים סיור מודרך הסוקר את שלבי הכנת היין מבציר הענבים ועד הביקבוק. קבוצות יכולות לערוך במקום סדנאות מיוחדות. מחיר כניסה: 10 ש"ח לאדם בקבוצה, חינם לבודדים. שעות פתיחה: ראשון עד שישי 9-17, שבת 10:30-17:00. טלפון: 04-6980056, 050-5641305. 
יקב רימון 
אנחנו עדיין במושב כרם בן זמרה, רק טיפה יותר בשוליים. שם, בלב מטע רימונים ממוקם אחד היקבים המיוחדים ביותר בעולם, יקב רימון. היקב, שהוקם בשנת 2005 על ידי גבי ואבי נחמיאס, אב ובנו, מייצר שלושה סוגי יינות שעשויים על טהרת הרימון. לאחר כשלוש שנים של ניסיונות הם גילו זן של רימונים גדולים, אדומים ועסיסיים הרבה יותר מאלה שכולנו מכירים. בדיקות מעבדה בטכניון הראו שבנוסף לכך שהזן החדש גדול יותר, הוא מכיל וויטמינים רבים ומתאים מאוד לייצור יינות איכותיים במיוחד. 
היין המסחרי הראשון הופק בשנת 2005 וכיום כבר מיוצרים כ-280 אלף בקבוקים בשנה, מתוכם כ-30 אחוז המיועדים לשוק המקומי ו-70 אחוז ליצוא, בעיקר לארה"ב ויפן, אך גם לאירופה. 
שלושת היינות הם יין קינוח מסדרת Black Label, יין אדום יבש מסדרת Blue Labelויין בסגנון Port המכיל 18% אלכוהול. "רימון" זכו בשש מדליות בינלאומיות בתחרויות שונות. ביקב מרכז מבקרים בו ניתן לצאת לסיורים ולשמוע הסברים קצרים על התהליך המיוחד של הפקת היינות, טעימות וכמובן אפשרות רכישה בחנות המעוצבת שביקב.  
שעות פתיחה: א-ה 9:30-17:00, שישי וערבי חג 9:30-15:00. טל: 04-6822325. www.rimonwinery.com
 

יקב הרי גליל 

כרמי יקב הרי הגליל, השייכים ליקבי רמת הגולן וקיבוץ יראון, מתפרשים על עמק קדש ורמות נפתלי, בגבהים של כמעט 1,000 מטרים. באמצע שנות ה-90 התווספו הכרמים בשטחי קיבוץ יראון, שהחליט להקים יקב באמצע הנוף הפראי. מבחר זה של כרמים מאפשר ליקב, שקם בשנת 2000, להרכיב מגוון שילובים רחב. 90 אחוז מהגפנים הינם זנים אדומים, שבאים מתנאים טופוגרפיים ואקלימיים שונים. הכרמים נמצאים בסביבתו הקרובה של היקב ומרכז המבקרים, בקיבוץ יראון. התכנון הארכיטקטוני של היקב ומרכז המבקרים הוא חדשני ומתכתב עם הנוף סביבו. מערכת תנועה מתקדמת מאפשרת למבקר ליהנות מנוף הכרמים יחד עם תצפית על אולם מיכלי הנירוסטה, המסחטה החדישה וחדר חביות עץ האלון. יעדי הייצור והשיווק עומדים על כמיליון בקבוקים בשנה, בשנתיים הבאות. בחודשי הקיץ עורך היקב אירועי מוזיקה ברחבה לפני היקב. כמו כן מעורב היקב בפעילות חברתית עם חרשים ועיוורים מעמותת "נא לגעת" התל אביבית. 
שעות פתיחה א-ה 9-17 ו' 9-16, ערבי חג 9-14, בשעון חורף גם בימי ו' עד 14. טל: 04-6868748 . 
 

יקב ססלוב 

יקב ססלוב כבר מזמן הפך לשם מותג כיין בוטיק. ב-2007 הקים יקב ססלוב אתר תסיסה בצוריאל, מושב סימפטי באמצע הדרך בין מעלות לחורפיש. עקב הצורך להתרחב הוחלט לבנות אתר תסיסה קרוב לכרמים, כך שמרחק ההובלה מינימלי והענבים מגיעים רעננים. במקביל להקמת היקב נטע ססלוב כרם חדש בקדיתא שבגליל העליון. 22 דונם של ענבי קברנה סוביניון ומרלו בגובה 800 מטר מעל פני הים נבצרו לראשונה בבציר 2001. קדם לו הכרם הוותיק שנמצא בכרם בן זמרה ונחשב לאחד מהטובים שבכרמי האזור. הבציר מתבצע על ידי קבוצת אנשים קטנה, תוך הקפדה יתרה על אריזת הענבים אשכול אחר אשכול בארגזי פלסטיק קטנים, מבלי לפגוע בשלמותם. גידול הענבים בקדיתא הוא אורגני. רוב מרכיביו התזונתיים של הכרם מגיעים מהאדמה ומקומפוסט (זבל) המופק מפסולת של חומרים טבעיים. 
ברי ססלוב, יינן ובעל היקב, מגדיר עצמו "מחנך יין". והוא אכן יכול להתגאות בזכות להקמת יקבים רבים בארץ, ולהכשרת מאות ואלפי אנשים כמביני יין. ברי ססלוב נולד בקנדה בשנת 1946. לישראל הגיע כמתנדב בזמן מלחמת ששת הימים, והחליט להתיישב בארץ ולהקים בה את ביתו. תוך זמן קצר הפך לאחד מבכירי מדריכי היין בישראל. רבים מהייננים החדשים החלו את דרכם בעולם היין בקורסים של ססלוב. ב-1993 התחיל ברי גם לייצר יין בעצמו ושנה אחרי זה כבר עשה זאת באופן מסחרי. ארבע שנים אחר כך הוקם היקב הנוכחי, יקב ססלוב בקיבוץ אייל שבשרון. וב-2007 כאמור, הוקם אתר התסיסה בצוריאל שבגליל העליון, שמהווה גם מרכז מבקרים.  
היינות של ברי ססלוב זכו בפרסים רבים מהתחרויות הנכבדות בעולם, והסדרות "אביב" ו"רזרבד" מיוצאים למבחר מדינות באירופה וצפון אמריקה. את היינות ניתן להשיג במסעדות וחנויות יין במרכז, בצפון ניתן למצוא את "ססלוב" במסעדות כמו "אדלינה", "אורי בורי", "אדלה", "סודפה", "פינגוין" ועוד. ניתן לבקר באתר התסיסה בצוריאל בתאום מראש 04-9978304. הביקור כולל הסברים, טעימות ואפשרות רכישה. 
 

יקב אגדה 

ב“יקב אגדה" שבמצפה אבירים בגליל המערבי מיצרים שיכרים וליקרים מפירות ותבלינים. שיכר הינו יין העשוי מפירות ותבלינים שאינם ענבים. השיכר ביקב אגדה מיוצר בשיטות טבעיות מסורתיות, ללא תוספות שמרים וחומרים כימיים. זמן היישון מתאים לסוג הפרי או התבלין. 
לחלק מהשיכרים, שזמן יישונם ארוך, מוסיפים שבבי עץ אלון צרפתי הנותן לשיכר ארומה מיוחדת. את היקב מנהלים מירל'ה ודני קדר המציעים גם מגוון רחב ומעניין של מרקחות בשילובי טעמים יוצאי דופן, המשתנים לפי עונות השנה. למשל תפוח ואגס עם נגיעה של קינמון, שזיף וגויאבה ביין לבן ועוד. במקום כובשים גם זיתים. תוצרת היקב משווקת במסעדות באזור וכמובן, במקום עצמו. טל: 050-4703818. 
 
 

יקב טוליפ 

בכפר תקווה שבקריית טבעון (לא ממש בגליל, אבל קרוב) נרקם אחד הפרויקטים היפים והמרגשים בישראל – יקב בוטיק משפחתי המשלב בין עשיית יין איכותי ותרומה לקהילה. בשנת 2003 החליטה משפחת יצחקי להקים את יקב Tulip. המשפחה בחרה למקם את היקב בכפר תקווה, הסמוך למקום מגוריהם שבקריית טבעון. כפר תקווה הנו יישוב קהילתי המהווה מודל ייחודי בארץ ובעולם, לקהילה שבה אדם עם מגבלות וצרכים מיוחדים יכול להתפתח ולממש את יכולותיו. יקב Tulip משתלב בחזון הכפר, מעסיק את החברים בו ונותן להם את האפשרות לעבוד בתעשיית היין. היקב שם לעצמו מטרה לייצר יין איכותי ללא פשרות. החל מבחירת הכרמים האיכותיים ביותר בארץ, דרך שימוש בטכנולוגיות ותהליכי ייצור מהמתקדמים ביותר, ועד יישון היין בחביות עץ אלון משובחות. כיום מייצר יקב טוליפ 100,000 בקבוקים בשנה הנמכרים מדן ועד אילת ובמספר מדינות. החברים העובדים ביקב לוקחים חלק פעיל בבציר, בביקבוק היין ואריזתו ומסייעים באירוח במרכז המבקרים של היקב. מרכז המבקרים מעוצב בקפידה ומופרד בקיר זכוכית, ממנו ניתן לצפות על אולם הייצור שבו ניצבים מכלי הנירוסטה המבהיקים. בהמשך לו מתיישנות כ-220 חביות עץ איכותיות בחדר החביות המרשים. הביקור במרכז המבקרים כולל סיור בו יכולים האורחים להתרשם מאופיו המיוחד של המקום, לראות את העשייה בפועל ולטעום מהיינות, תוך הסברים על תהליך הייצור ועל הנעשה ביקב. 
היקה ממוקם על גבעות זייד שבעמק יזרעאל, סמוך לקריית טבעון. הביקור ללא תשלום. 
פתוח בכל שבת בשעות 11-16, ובימי שישי 10-13. לקבוצות ולביקורים באמצע השבוע יש לתאם מראש. טלפון: 04-9830573. למידע נוסף אודות כפר תקוה www.kfar-tikva.org.il
 
 

עוד לגימה 

יקבים נוספים באזור הגליל המערבי עם מרכזי מבקרים: 
יקב אכזיב, קיבוץ גשר הזיו. המתחם פתוח בשעות 10-15, ובשבתות יש הפעלות לילדים. טלפון 050-7713687. 
יקב Gustavo & jo של גדעון בויאנג'ו. יקב ביתי נחשב בכפר ורדים. ביקורים ביקב בתאום מראש, לקבוצות עד 10 אנשים. טלפונים: 04-9972190, 050-7886410. 
יקב אסנס במעלה צבייה. ייצור יין מענבים אורגניים. הביקור במקום הוא בתיאום מראש, עם עדיפות לקבוצות. 04-6619175 או 054-4904313 ליצחק. מחיר: 70 ₪ לבקבוק.  
שיקויי געתון – ליקר מפרי הפסיפלורה ועוד. המפעל פתוח לביקורים, אבל מומלץ לתאם עם גדעון בטלפון 052-2414845. מחירים: ליקרים: בין 40 ל-80 שקל; סירופ – בסביבות 50 שקל. 
יקב סיפסף של שמעון אלבז. במושב ספסופה, עם יין דגל מיוחד "קברנה פרנק". ניתן לבקר בתיאום מראש (לא בשבת), 054-6465590. מחיר ממוצע לבקבוק: 35-40 שקל.  
יקב מילס. מיקבי הבוטיק הוותיקים במושב רם בן זמרה. פתוח שישי - שבת בשעות 10:30-17:30. במהלך השבוע רצוי לתאם מראש, 04-6980623, 050-6233014. 
יקב דלתון. ממוקם באזור התעשייה דלתון. החל את דרכו כיקב בוטיק והיום מייצר 600,000 בקבוקים בשנה ואף מייצא לרחבי העולם. מרכז מבקרים פעיל וידידותי. 04-6987683. 
 
הכתבה הוכנה בסיוע מרכז היין הישראלי www.wines.org.il  
 
לכתבה הקודמת

תגובות לכתבה



  • הכניסה ליקב טוליפ
    הכניסה ליקב טוליפ
  • יקב רימון
    יקב רימון
  • מירלה והשיכר ביקב אגדה
    מירלה והשיכר ביקב אגדה
  • אתר התסיסה של יקב ססלוב בצוריאל
    אתר התסיסה של יקב ססלוב בצוריאל