פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



קח מקל קח תרמיל ובוא איתי אל שביל הגולן

שביל הגולן

תכירו: "שביל הגולן". 120 ק"מ עם קטעים למשפחות, קטעים למטיבי ואפילו לא מילימטר לרכבי שטח / הדס כרמונה

בשקט בשקט, כמעט בלי שנשים לב, נולד בישראל שביל. שביל הגולן. השביל בן 120 הק"מ עובר במזרח הגולן מעין תאופיק שבדרום עד הקופות של אתר החרמון בצפון. 
עמותת התיירות בגולן, בראשותו של ישראל אשד שעמד אז בראשה, הגתה את הרעיון לסימון שביל הגולן. כיוון ששביל ישראל אינו עובר בגולן ובשטחים, רצתה העמותה שיהיה בכל זאת שביל מדרום לצפון לאורך הגולן. השביל ייתן מענה למטיילים רבים שכבר מכירים את אתרי הגולן המתוירים, ומחפשים לטייל בגולן הפחות מוכר. העמותה יזמה מסלול, היו ויכוחים, כמו למה קצרין נשארת מחוץ לשביל, וכשהוחלט על המסלול פנתה העמותה לוועדה לסימון שבילים של החברה להגנת הטבע, בראשה עומד אורי דביר.  
על הסימון בפועל ופריצת השביל הופקדה דפנה פלדמן, מהוועדה לסימון שבילים. פלדמן קיבלה מהעמותה לתיירות בגולן מפה מסומנת בקו שאומר "פה בערך", והחלה לסמן, בשיתוף רשות הטבע והגנים וישראל אשד מהעמותה, את השביל של "הגולן האמיתי" לדבריה, כך שיהיה הגיוני ונוח להליכה. השביל עובר בנקודות מעניינות ועוקף שמורות טבע כדי למנוע צורך מהמטייל להיכנס לשמורה ולשלם. "מי שמטייל בשביל עובר חוויה. אלו 120 ק"מ מאוד מגוונים כשכל יום שונה מהאחר", אומרת פלדמן. השביל עובר בין גובה של 100 מ' עד 1,500 מ' מעל פני הים, בשטחים פתוחים, שטחי מרעה, חורש ונחלים. יש קטעים אופקיים, עליות וירידות, הנופים משתנים תוך כדי הליכה, ובאיזשהו שלב אף נגלית הכנרת.  
פלדמן עמדה בראש צוות שהלך עם מברשת ושלושה צבעים: כחול (כצבע הכנרת), לבן (כצבע החרמון) וירוק (צבע בגוון ייחודי לגולן) וסימן. העבודה כללה גם סימון באמצעות בולדרים וברזנטים, ופריצות דרכים בעזרת טוריות ומזמרות – לכן כדאי כבר לצאת ולטייל כדי לשמור על קיומו של השביל.  
אומנם השביל עובר בכ-30 ק"מ של שבילים שסומנו זה מכבר, אך החלק הארי של השביל הוא חדש ובתולי ונדרשה עבודת קודש, בחום ובקור, בגשם ובזיעה, ובעזרתם האדיבה של תלמידי בית ספר ריאלי בחיפה שעבדו בחום הגדול של מאי, כדי לעמוד בזמנים ולהכין את השביל לטיול כבר באביב. ואכן, לאחר חמישה חודשים וחצי של סימון, באיסרו חג של שבועות, נחנך השביל בטקס מיוחד. 
אורי דביר שמח על כל שביל חדש שמסומן: "כאשר אדם רוצה לטייל יש לו הרבה מגבלות. טיול בשמורת טבע מחייב את הטייל ללכת בשביל מסומן בלבד בגלל הביטוח, ומעטים הם האנשים שיכולים לטייל ללא סימון, עם מפה בלבד. בגולן יש יתרון נוסף לשביל מסומן, כיוון שיש בו שדות מוקשים ושטחי אש רבים, מה שהופך את הטיול ללא שביל מסומן למסוכן".  
בסימון השביל פלדמן עבדה בתאום עם הצבא, שנרתם למבצע הסימון, דייק בסימון השטחים, יישר וחידש גדרות ואף תרם ברזנט.  
 

רק ברגל 

המסלול מיועד להליכה רגלית בלבד, ומומלץ מאוד להצטייד במפת סימון שבילים (למרות שהשביל עדיין אינו מסומן). כשהבעתי דאגה שעכשיו האזורים הפחות מוכרים יהפכו לאתרים מבוקשים, הטבע יפגע, ואי אפשר יהיה לטייל בלי שכל עם ישראל ילווה אותך, הרגיע אותי דביר: "דווקא כשיש שביל מסומן, הולכים בעיקר לאורכו וכל הטבע מסביב נשמר כפי שהוא. השביל מיועד להולכי רגל", הוא מדגיש, "וכיוון שכך, שום רכב על גלגלים, כולל אופניים, ג'יפים וטרקטורונים, לא ירמוס וירחיב את השביל מעבר למה שהוא". 
"זהו מסלול למיטיבי לכת שבאו לטייל, ולא מסלול שעובר כולו בתוך מים, האופייני יותר לטיולי משפחות", מוסיפה פלדמן. "המסלול נחשב למייטיבי לכת בעיקר בגלל אורכו. מי שרוצה לעשות את כל המסלול רצוף, בממוצע של 20 ק"מ ביום, עם עצירה בחניוני לילה, צריך לסחוב הרבה על הגב, ולכן אין זה מתאים לכל אחד". יחד עם זאת אפשר לעשות מקטעים מהמסלול כך שגם משפחה יכולה ליהנות ממנו. המסלול עובר באזורים יחסית מיושבים וחוצה כבישים כך שאפשר למצוא בקלות מסלולים קצרים וקלים יותר המתחילים ונגמרים בנקודות מפגש עם הכביש. 
השביל עובר דרך אתרים שונים ביניהם רוג'ום אל הירי – גלגל רפאים, הטורבינות, יער אודם, חורבת פארג' ומפגש הנחלים סמך ואלעל. 
 

מה למשפחות 

למשפחות, פלדמן מציעה מספר מסלולים: 
• לטפס את הר בנטל, לרדת, ללכת למרגלות הר אביטל עד עין זיוון. 
• מברכת רם, דרך יער אודם עד האנדרטה בעמק הבכא. 
• לרדת מהקופות בחרמון עד צומת מג'דל שמס במסלול עם נוף לעמק החולה. 
• מסלול עם כמה מקטעי מים המתחיל מול מסעדת מור וקינמון, ומגיע למפגש נחל סמך ונחל אל-על. 
• הקצה הדרומי של המסלול – עין תאופיק. 
 

המלצות למקצוענים 

למייטיבי הלכת ממליצה פלדמן להתחיל את המסלול בדרום הרמה, לעלות לאורכו צפונה עד החרמון, ולהיעזר בשבילים מסומנים אחרים כדי לעבור לשביל ישראל, שמתחיל בתל דן ולחצות את הארץ לאורכה. 
הקוץ היחיד באליה הוא שאין עדין מפה מסודרת עם סימון השביל. במהדורה החדשה שתצא בקרוב, במפה מס' 1 – מפת הגולן, יהיה מסומן שביל הגולן, אומר דביר. כרגע אפשר למצוא מפה זמנית וחלקית דרך עמותת תיירות הגולן. מלבד המפה עוד תצא ספרות שתכיל תיאורים וחלוקה למקטעים. בקרוב גם יהיו חניונים מסודרים ומסומנים ללינת לילה, שילוט ונקודות מים למילוי, אך אין זה צריך למנוע מלהתחיל לטייל. אפשר להתעניין בפרטים החשובים אצל העמותה לתיירות הגולן, לארוז ולצאת לדרך. 
 
במפה שמשמאל מסומן שביל הגולן בתכלת, לבן וצהוב

תגובות לכתבה



  • בירכת רם
    בירכת רם
  • מסלולי הליכה במים
    מסלולי הליכה במים
  • מסלולים למטיבי לכת
    מסלולים למטיבי לכת
  • מנוחה מתחת לעץ האלון
    מנוחה מתחת לעץ האלון
  • הליכה בין העצים
    הליכה בין העצים
  • שבילים מסומנים
    שבילים מסומנים
  • טורבינות בגולן
    טורבינות בגולן
  • הליכה בלבד ללא כלי רכב
    הליכה בלבד ללא כלי רכב
  • מפת האזור. שביל הגולן מסומן בתכלת לבן וצהוב
    מפת האזור. שביל הגולן מסומן בתכלת לבן וצהוב