א-לה כפר גליון אוגוסט 196 | "אנחנו נשנה את תעשיית המוסיקה בישראל"

"אנחנו נשנה את תעשיית המוסיקה בישראל"

הם הקימו אולפן הקלטות משוכלל בכרמיאל, פתחו במקביל חברת תקליטים עצמאית ומחדירים לארץ מודל עסקי חדשני להתקשרות עם אמנים. לשי פנקס ואלכס אייזנברג יש תשוקה עזה למוסיקה, ובתור התחלה הם מחפשים אמן צפוני שימצא חן בעיניהם כדי להפיק לו אלבום בשווי 100 אלף שקלים.

ענת יתח

 

אם זה תלוי בשי פנקס (30) ובאלכס אייזנברג (46), הרי שתעשיית המוסיקה הישראלית בכלל, והצפונית בפרט, עומדת על ספו של מהפך יוצא דופן וחסר תקדים, לפחות בקנה מידה ישראלי.

השניים, מוסיקאים בכל נים בנפשם ועוסקים במוסיקה כמקצוע מאז שהם זוכרים את עצמם, הגו וקידמו שיטה ייחודית לקידום אמנים "שיש להם רעב אמיתי בעיניים", כהגדרתם.

לפני כחצי שנה ייסדו השניים בכרמיאל אולפן הקלטות מהמתקדמים בישראל, LIVE SOUND, ושלושה חודשים לאחר מכן הקימו גם חברת תקליטים עצמאית הנושאת את אותו שם. מודל כזה, של חברת תקליטים המשלבת אולפן הקלטות, כלל לא קיים בארץ. מאז ומתמיד עבדו חברות התקליטים המוכרות והגדולות בישראל עם אולפני הקלטות חיצוניים.

 

התקליטור הפך למיותר

המודל העסקי שמציגים השניים מנסה לאפשר רווחים גם בעידן האינטרנט, ולדברי השניים מעניק הזדמנויות נפלאות למוסיקאים לא מוכרים. שי פנקס: "התפיסה שלנו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בעובדה שמאז שניתן להוריד מוסיקה באמצעות האינטרנט בחינם, כמעט אף אחד כבר לא משלם על רכישת תקליטורים. פעם, בימים שבהם עוד היו קונים תקליטים ותקליטורים, חברת התקליטים הייתה משקיעה באמן מסוים וגוזרת עליו קופון, שכן זכויות היוצרים שלו היו שייכות לה בלבד ואת רוב ההכנסות מהמכירות היא הייתה משלשלת לכיסה. לעתים החברה הייתה אפילו מרשה לעצמה להתערב בתכנים ולפגוע בחופש האמנותי משיקולים מסחריים. היום מתפרנסים אמנים רבים אך ורק מהופעות, וכולנו נחשפנו לכמה סכסוכים מתוקשרים של אמנים בולטים עם חברות התקליטים שייצגו אותם. רמי קליינשטיין, ריטה ועמיר בניון הם רק דוגמה".

אלכס אייזנברג: "מתוך ההבנה הזאת יצרנו מודל שאותו הכרנו ולמדנו במהלך שנות העבודה שלנו בחו"ל, במקרה זה בארצות הברית. על פי המודל הזה, זכויות היוצרים שייכות לאמן בלבד. לנו אין חלק בהן. מעבר לזה, בניגוד למודל הקיים בישראל, אין אצלנו מצב שאמן חותם איתנו, נכנס לאולפן הקלטות, ואת כל העבודה עושה חברת התקליטים. אצלנו הוא יעבוד קשה כדי לקדם את עצמו ביחד איתנו. אנחנו גם לא מתערבים בתכנים שהוא בוחר, כפי שעושות חברות התקליטים הגדולות. אנחנו נשמח לייעץ, נשמח לסייע בעיבודים המוסיקליים אם צריך, אבל זהו. החומרים שהאמן בוחר הם מי שהוא ואנחנו הולכים איתו בעניין הזה.

"במילים אחרות, אנחנו חולקים את עלות ההפקה עם האמן. אנחנו נותנים שעות אולפן, עיבוד מוסיקלי ואפילו נגנים. האמן מצדו משתתף בחלק מעלויות ההפקה. ההפצה נעשית באמצעות האינטרנט, תוך התחייבות של האמן כלפינו להתיר לנו להפיץ את המוסיקה בחינם בכל העולם באמצעות הקשרים חובקי העולם שיצרנו עם השנים.

"התקליטור עצמו הופך למשהו מיותר. אנחנו כמובן נוציא לו תקליטור מסטר אחד מקורי, אבל אם האמן רוצה להדפיס עוד, הוא כבר יעשה זאת בעצמו. מעבר להיתר להפצת המוסיקה, הוא מתחייב כלפינו אך ורק לפרסום באמצעות פעולות שהוא עושה, כלומר להוסיף את השם שלנו לתקליטורים, במידה שהוא מדפיס כאלה, חולצות, כרזות של הופעות וכו'. אנחנו נקבל גם אחוז קטן של ההככנסות מההופעות, אבל רק במידה שאנחנו נארגן עבורו את ההופעה. בסיכום: פרסומו של אמן והצלחתו תלויה בעבודה קשה שלו ביחד איתנו. וככל שהאמן 'רעב' יותר ונחוש יותר, כך ההצלחה, לשיטתנו, תהיה גדולה יותר".

 

המעבר לצפון

שי נולד בנהרייה, גדל בעכו ובשלב מאוחר יותר עבר לכרמיאל. "החיבור למוסיקה הוא משהו שטבוע בי מקטנות", הוא אומר. "למדתי תיפוף והתחלתי לעבוד כמתופף עם המון זמרים והרכבים בארץ ובחו"ל. בין היתר עבדתי בארץ עם ליאור לב, להקת קולומביה, סקאזי ועוד.

בחו"ל עם 'אינפקטד משרום' ועם הרכבי טראנס מוכרים מאוד בעולם. "הסתובבתי המון בחו"ל, ממש בכל העולם. הכרתי את טובי המוסיקאים, עם חלקם גם עבדתי. בארץ עבדתי בחברת התקליטים 'התו השמיני', שם הייתי אחראי למוסיקה חדשה וסייעתי בבחירת מוסיקה של זמרים והרכבים חדשים".

"התו השמיני" היא חברת תקליטים שהוקמה אף היא כאלטרנטיבה לחברות הגדולות (הד ארצי, הליקון ו-NMC) והתוותה מודל שעל פיו האמנים היו שותפים בהחלטות, בזכויות היוצרים ובחלוקת הרווחים. אלא שבדומה לחברות הגדולות, גם היא עבדה עם אולפנים חיצוניים.

באחת ההפוגות של שי מהופעות בחו"ל, הוא פגש באלכס, שסיים באותה עת לבנות אולפן הקלטות גדול בראשון לציון.

אלכס: "אני יליד ברית המועצות לשעבר. לישראל עליתי בשנת 1972 היישר לבית שאן. בשלב מאוחר יותר עברתי לכרמיאל, אני נשוי ואב לשני ילדים בוגרים. במקצועי אני מהנדס אקוסטיקה, מעבד מוסיקלי ואיש סאונד. חוץ מזה אני גיטריסט מכור, מנגן על קלידים ובונה גיטרות חשמליות בעצמי.

"המוסיקה היא המהות שלי, היא מי שאני. במהלך חיי המקצועיים עבדתי ב'סוני רקוררדס' באוסטרליה ובארץ באולפני 'גל-קול' הנחשבים לגדולים ולמוכרים ביותר בתעשיית המוסיקה הישראלית. עבדתי שם עם פבלו רוזנברג ו"סטלה מאריס", דני בסן, נועה תשבי ואחרים. כשפגשתי את שי הייתי בשיא העשייה שלי, אבל הנסיעות התכופות והריחוק מהמשפחה הרגו אותי לגמרי. גם אחרי שחברתי אל שי המשכנו לעבוד בכל הארץ ובעולם ובנינו ביחד יותר מ-30 אולפני הקלטות. בצניעות אני אומר שהפכנו לשם דבר בתחום הייעוץ האקוסטי, סאונד ומוסיקה בכלל.

"באחד המפגשים שלנו בתל אביב, על כוס בירה, דיברנו על הקושי שבנסיעות והניתוק מהמשפחה בכל פרויקט. ביחד חשבנו שמוסיקאים אנחנו יכולים להיות גם בצפון, אז למה צריך לגור בתל אביב בשביל זה? למה שלא יהיו בפריפריה אולפני הקלטות משוכללים ומתקדמים? ולמה שאמנים יקליטו דווקא בתל אביב? הרי יש לא מעט אמנים שבורחים לשקט שבצפון. אהוד בנאי, למשל, עובד על מוסיקה חדשה בצפון עם ג'ורג' סמעאן ויש לא מעט אמנים שמתגוררים ומחוברים לגליל ואנחנו מאמינים שאין סיבה שבשלב מסוים הם לא יעבדו איתנו, קחי לדוגמה את מתי כספי, יובל בנאי, נמרוד לב, מיקה קרני ומיקי שביב והרשימה עוד ארוכה.

"בנוסף, אנחנו מקושרים לכל העולם באמצעות האינטרנט בכל רגע נתון והקשרים שקשרנו בזמן שהותנו בחו"ל מסייעים לנו בעבודה היומיומית. היה ברור שזה שינוי בתפיסה, שינוי בקונספציה הקיימת, אבל הבנו שזה אפשרי. וכך הגענו למסקנה שבצמוד לאולפנים המשוכללים שיקומו תוקם חברת תקליטים, במודל שנכון להיום לא קיים בישראל".

 

מחפשים כוכב

אנחנו רק עיתונאים, ממש לא מבינים גדולים באולפני הקלטות. אבל אי אפשר היה שלא להתרשם מהאולפן המרשים  שהקימו שי ואלכס בלב כרמיאל, ב-20 אצבעות. ניכר שהשניים נתנו דעתם לכל פרט, אפילו הקטן ביותר.

הם סירבו להעסיק בעלי מקצוע, קנו בעצמם את כל החומרים הדרושים ובמשך שנה שלמה, עקב בצד אגודל, בנו קירות כפולים,עשו עבודות חשמל, התקינו את חיפויי העץ ורכשו ציוד חדיש ומשוכלל, המשלב טכנולוגיה דיגיטלית לצד אנלוגית. על אחד הקירות באולפן נשענות בגאווה שלוש מהגיטרות שאלכס בנה לגמרי לבדו. הוא מדגיש שהן חלק קטן מאוסף מרשים שבנה במהלך השנים כתחביב.

מטבע הדברים, משמשים השניים גם כנגנים לכל דבר במסגרת הפקות מוסיקליות שנערכות באולפנים. הכריזמה והמקצועיות ששידרו השניים בשיחתנו השתקפה היטב בקליפים שראינו. התוצאות בהחלט מרשימות.

אלכס: "חשוב לציין שבאמצעות הטכנולוגיה החדישה שהתקנו כאן יכול כל נגן לנגן בעצמו במסגרת התזמורת, בניגוד לשיטה המקובלת היום שיש להקליט כל נגן בנפרד. באמצעות שימוש בטכנולוגיה רב ערוצית ואקוסטיקה מתאימה ונטולת פשרות, אנחנו יכולים להציע אולפן הקלטות ברמה בינלאומית שמספק מענה לגדולי האמנים בארץ ובעולם".

בשלב הבא, שיתממש כנראה בתוך חודשים ספורים, יקימו שי ואלכס רדיו אינטרנטי שיופעל במתחם האולפן ויהווה את גולת הכותרת לאירועי התרבות בצפון. שי: "הרדיו ישמש לנו ככלי על מנת לחשוף ולהביא לתודעת הציבור את האמנים שחתומים אצלנו, כמו גם אמנים ידועים מחו"ל המגיעים לסיבובי הופעות בארץ ובוחרים להפיק איתנו תקליטורים או חלק מהם, אני יכול לציין אמנית אחת ידועה מאוד בחו"ל בתחום המוסיקה הקלאסית שהייתה כאן בחודש שעבר במסגרת ההיכרות שלה עם אלכס והקליטה קטע אחד, ואמנים אחרים שצפויים להגיע במהלך השבועות הקרובים. מעבר לזה הרדיו יהווה מקפצה אמיתית לחיי התרבות בצפון וייתן מענה לשוחרי התרבות באזור".

לאחרונה יצאו שי ואלכס במסע פרסום גדול במטרה למצוא את הזמר הבא. כלומר, אמן מוכשר שעבורו הם יפיקו אלבום בשווי של 100 אלף שקלים.

מה זה, כוכב נולד גרסת הפריפריה?

אלכס: "ממש לא. כאן לא יהיו שופטים ידוענים, וזה לא יימשך על פני מספר חודשים. אנחנו נערוך יומיים של אודישנים אינטנסיביים שייערכו באולפן בתאריכים 24-25 באוגוסט בשיתוף המכללה למוסיקה 'מודוס' ו'קול המוסיקה חלילית'. במהלך היומיים נבחר את המוסיקאי, המוסיקאית או ההרכב שהכי נגעו בנו ונצא לעבודה. ואפרופו 'כוכב נולד', אנחנו חושבים שהתכנית היא פלטפורמה מצוינת לצעירים שמחפשים דרך לשיר את מה שהם חשים וההיסטוריה הוכיחה שהפורמט הזה הוציא את טובי הזמרים שיש לנו היום. אני מאוד אוהב את דיאנה גולבי, זוכת העונה הקודמת, ואחרים".

ומי ריגש אתכם בעונה שהסתיימה לאחרונה?

שי: "אני מודה ששלישיית הגמר לא ממש קלעה לטעם שלי. אלכס ואני דיברנו דווקא על הבחור האילתי, נוי דנן, שהגיע למקום הרביעי. לדעתי הוא מיוחד מאוד, וגם בלי להגיע לגמר הוא יצליח בגדול".

מה אתם מחפשים באמן? מה צריך להיות לו כדי שתרצו להחתים אותו אצלכם?

שי: "אני חושב שצריכים להיות בו ארבעה מרכיבים שחשובים לנו מאוד: בראש ובראשונה, אנחנו רוצים שהוא ייגע בנו, שברגע שהוא ייפתח את הפה נרגיש שיש לו נוכחות ונדע שכאן יש פוטנציאל שאותו אנחנו יכולים לעזור לממש. אחר כך חשוב לנו שיהיה 'רעב' כפי שאמרנו לך קודם, שיהיה נחוש, שירצה את זה נורא. את יודעת למי יש את זה? לקובי אפללו. רואים בעיניים שלו שהוא חייב להגיד משהו, שמה שיש לו להגיד נוגע".

אלכס: "המרכיב השלישי הוא רצון אמיתי להקליט ונכונות לעבודה קשה. זה לא קל וזו עבודה שדורשת מאמץ גדול והתמדה. המרכיב האחרון קשור למחויבות שלנו אליו ושלו אלינו. חשוב לנו שיבין ששעות האולפן שהוא מקבל אצלנו עולות כסף רב והן מוענקות לו משום שאנחנו מאמינים בו ובטוחים שהוא מסוגל להביא משהו אחר, ייחודי, איכותי".

נכון להיום עובדים שי ואלכס עם מספר אמנים ובהם הרכב שקרוי "בני מוריה". מדובר בהרכב שצמח בעפולה ומוכר בשלב הזה באזור הצפון. ההרכב הופיע זה מכבר בפסטיבל בלוז גדול בממפיס, טנסי, וקטף את המקום הראשון. לדברי השניים מדובר בהרכב מבטיח שיגיע מהר מאוד ללב הקונצנזוס הישראלי.

אלכס: "אני רוצה לספר על תושב כרמיאל בן 54 המשמש כמנהל מכירות בחיי היום יום שלו. האיש הגיע לכאן יום אחד בעקבות המלצה של מישהו וסיפר לנו שהחלום שלו הוא לשיר, לשחרר משהו לאוויר. הקשבנו לו וחשבנו שלאיש יש פוטנציאל. התחלנו לעבוד איתו ותוך מספר חודשים הפקנו לו קליפ מדהים. את מסתכלת על האיש הזה, שנכנס לכאן במכנסיים מחויטים ועניבה ומסתכלת אחר כך על האיש שקופץ בקליפ ואת לא מאמינה שזה אותו אדם. ראינו וזיהינו את הרעב אצלו. הוא פשוט נפתח כשהתחיל לשיר והשיל מעצמו את כל המניירות. העבודה איתו הייתה כיף לא רגיל, היום הוא משווק בעצמו את הקליפ ומעדכן אותנו בכל השמעה שהוא מקבל. אני מאמין שהוא ימשיך לעבוד".

אם הייתי מבקשת שמות של אמנים ישראליים ובינלאומיים שהייתם 'מתים' לעבוד איתם, בשמו של מי תנקבו?

שי: "אני מתחבר מאוד למוסיקה של רמי פורטיס, ברי סחרוף והדג נחש. אני אוהב מאוד גם מוסיקה כנענית ובתחום הזה הייתי נהנה מאוד לעבוד עם דודו טסה או יאיר דלאל. בזירה הבינלאומית הייתי עובד בכיף גדול עם אמנים כמו ג'וני גרינווד מ'רדיו הד' ועם הענק המוסיקלי סטינג".

אלכס: "אני הייתי שמח מאוד לעבוד עם נינט טייב. אני חושב שהיא פשוט מצוינת. מהעולם הגדול הייתי הולך על להקת KISS".

איפה תהיו בעוד שנה?

"כאן, לגמרי כאן. נעבוד קשה, נקליט אמנים, נפרסם אותם באמצעות הרדיו שלנו ולאט לאט נביא לכאן את טובי האמנים בישראל וגם מהעולם. אנחנו מאמינים מאוד שהחדשנות הזאת שאנחנו מציעים תחולל שינוי עצום".