א-לה כפר גיליון 195 יולי 2011 | אכזבה בנחל

אכזבה בנחל

אחד ממסלולי הטיול הפופולאריים ביותר בגליל המערבי הפך ללא רלוונטי, עקב חסימת כביש הגישה לעין זיו שבערוץ נחל כזיב. רשות שמורות הטבע: מהנדס קבע כי הכביש מסוכן. חובבי טבע: זה אותו כביש כבר עשרות שנים, מעולם לא היו בו תאונות. תיקון הכביש לא נראה באופק

ענת יתח

 

רשות הטבע והגנים סגרה לפני מספר שבועות את הגישה לנחל כזיב מכיוון מעלות. הנימוק: כביש הגישה לעין זיו, נקודת ההתחלה של מסלול טיולים, הוא מסוכן במיוחד. ההחלטה נפלה בעקבות דוח מיוחד שהוכן על ידי צוות מהנדסים, ולאחר שגם משטרת ישראל סגרה את הכביש מספר פעמים בשל היותו מסוכן.

 

מים ובעלי חיים

נחל כזיב הוא הגדול והעשיר בנחלי הגליל המערבי, בעיקר הודות למעיין עין זיו הנחשב למעיין העיקרי שמזרים מים לנחל. בשנים האחרונות החלה חברת "מקורות" לשאוב מים מהמעיין וזרימת המים לנחל הצטמצמה מאוד. למרות זאת, הוא עדיין זורם ברוב ימות השנה, ומהווה את אחד ממסלולי המים הבודדים בגליל המערבי.

ראשיתו של הנחל ברכס הר מירון והוא נשפך אל הים התיכון בחוף אכזיב. בזכות זרימת המים מצטיין הנחל במגוון עשיר של בעלי חיים: ציפורי שיר, יונקים קטנים, חזירי בר וגולת הכותרת היא היחמורים, ששבו לאכלס את הנחל בשנים האחרונות. הצמחייה בנחל עשירה ומגוונת אף היא וכוללת אלה ארץ ישראלית, חרובים, ער אציל ועוד. באפיקו של הנחל מתנוססים שרידיו של מבצר המונפורט שנבנה בתקופת הצלבנים.

המסלול המתחיל בעין זיו חביב במיוחד על מטיילים מכיוון שהוא מתחיל בתוך ערוץ הנחל, והמרחק מנקודת ההתחלה על בריכות עין טמיר הוא של פחות משעה הליכה. המסלול כולו מישורי כמעט לחלוטין, וניתן ללכת בשביל כורכר נוח או בערוץ הנחל. הבריכות של עין טמיר מאפשרות טבילה מרעננת ובצידן מצויה ניקבה המהווה את מקור נביעת המעיין, וגם אליה ניתן להיכנס.

בנחל כזיב מספר מסלולים מסומנים, ולאזור המדובר מספר דרכי גישה. המוכרות הן מכיוון מצפה הילה דרך מבצר המונפורט, מחניון הזיתים בפארק גורן ומכיוון מצפה אבירים. אלא שכל המסלולים הללו כוללים עליות וירידות תלולות, המיועדות בעיקר למיטיבי לכת ומצריכות טיול בן מספר שעות.

הכביש שנסגר היווה את הגישה הנוחה ביותר אל הנחל. תחילתו בדרך עפר היוצאת מערבה מפארק התעשייה 'קורן' לא רחוק מהכיכר המובילה לשכונת הזיתים. בהמשך הופכת דרך העפר לכביש סלול, צר ומפותל, היורד בתלילות אל ערוץ הנחל ומצטיין בנוף יפהפה.

הנסיעה בכביש מתאימה למכוניות פרטיות בלבד, וגם כששני רכבים פרטיים מגיעים זה מול זה יצטרכו לעיתים לאלתר ולרדת לשוליים כדי לחלוף זו על פני זו. הדרך אינה מתאימה  לאוטובוסים, ואף לא למיניבוסים. הדרך מסתיימת בחניון קטן ליד תחנת השאיבה של עין זיו. החניון אגב מותאם ל-50 מכוניות בלבד, אך בשבתות עמוסות מגיעות למקום כ-300 מכוניות ואף יותר.

 

תהליך ארוך ויקר

סגירת כביש הגישה ממעלות הופכת את כל זה להיסטוריה, במיוחד עבור משפחות עם ילדים קטנים. עבור אלו, טיפוס של שני קילומטרים חזרה לאותו במעלה הדרך התלולה הופך את הטיול ללא מעשי. בנוסף, כעת קיימת בעיית חניה עוד יותר חמורה בתחילת המסלול, שכן אין במקום חניון מסודר.

בעקבות חסימת הכביש ארגנו תושבי מהאזור וכן ממרכז הארץ שתי עצומות דומות המופצות באמצעות האינטרנט. שתי העצומות קוראות למציאת פתרון מהיר לבעיה לטובתם של חובבי הטבע והטיולים. עצומה אחת מופנית לרשות הטבע והגנים והאחרת לראש עיריית מעלות שלמה בוחבוט, בבקשה כי יתערב בנושא ויפעל למציאת פתרון מהיר לבעיה.

יוזמי העצומה מדגישים כי סגירת דרך הגישה ממעלות מנטרלת את האפשרות לטיולי משפחות קצרים ונוחים המסתיימים בטבילה קצרה במעיין עין זיו. עוד הם טוענים כי הכביש אכן קשה, אך המטיילים נוהגים בו בזהירות ולא ידוע על תאונות שאירעו בכביש זה.

שלמה בוחבוט שלח מכתב בעניין למנהל מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים, סעיד חמוד, בו הוא כותב: "מצבו של הכביש ידוע זה זמן רב, אלא שראוי ונכון שלא לסגור את הכביש, כי אם לפעול במרץ לתקנו לרווחת המטיילים הרבים. אני מכיר ומעריך את עבודת רשות הטבע והגנים ומצפה ממנה לפעול ככל שניתן להגברת הנגישות לאתר". מלשכת ראש העיר נמסר כי במהלך השבוע הנוכחי אמורה להתקיים פגישה בין בוחבוט לבין נציגי הרשות במטרה להביא לפתיחת הכביש לאחר שיפוצו בתוך זמן קצר ככל האפשר.

דוברת רשות הטבע והגנים, אסנת איתן, אישרה כי הרשות הורתה על סגירת הכביש ממעלות בשל ליקויים בטיחותיים.

במענה לפנייה של אתר האינטרנט "כפרניק" הסביר נציג רשות הטבע והגנים כי הגישה לנחל נסגרה לנוכח נזקים כבדים שנגרמו לדרך במהלך החורף האחרון והגשמים הרבים. נזקים אלה עלולים לגרום לתאונות דרכים, להתהפכות של כלי רכב ולפקקים שאינם מאפשרים מעבר של שירותי חירום והצלה.

עוד מסר הנציג כי הרשות מטפלת בעניין שיפוץ הדרך והחניון במסגרת ועדת תכנון ובנייה, אך הדגיש שמדובר בהליך ארוך שעלויותיו גבוהות מאוד.