א-לה כפר 164 | המנהלת

"אם רוצים לתת את השירותים הכי טובים זה עולה כסף"

חזרה לכתבות 

 

רינה כהן, המנהלת החדשה של תיכון מנור-כברי, מספרת על השיטה, מתרגשת מהתלמידים ומתמודדת עם הטענות של שכר הלימוד הגבוה והביקורת נגד חינוך פרטי ככלל. ראיון ראשון עם האישה שאחראית על חינוכם של מרבית התיכוניסטים בכפר ועוד רבים מהסביבה 

 

הדס כרמונה 

 

אמצע השבוע בערב. אולם המופעים בקיבוץ כברי מלא עד אפס מקום. אנשים יושבים גם על המדרגות. דממה באולם. על הבמה עולים זה אחר זה כישרונות צעירים, תלמידי המגמה למוסיקה בבית ספר מנור כברי, ונותנים הופעה מוסיקלית מרגשת. 

"אני עדיין מלאה בתחושות מההופעה של אתמול", מספרת לי למחרת רינה כהן, מנהלת בית הספר. "במשך שעתיים ניגנו הרכבים שונים של תלמידים. הרכבי ג'ז והרכבי מוסיקה קלה והרכבים ווקאליים. הערב היה גדוש בכישרונות, זה לא יאמן". 

 

התלמידים מובילים 

זה באמת לא ייאמן. הערבים של המגמה למוסיקה מרגשים ומעוררי השראה. רינה לא רוצה לנקוב בשמות של תלמידים שהפליאו לנגן-לשיר-לכתוב-להלחין כדי לא לשכוח אף אחד. חבל, כי יש את ההוא שהלחין והיא ששרה וההוא שמנגן והם היו שמחים לראות את שמם בעיתון. בכל זאת? לא? נו, טוב. אולי נעשה על זה כתבה אחרת. 

"גם בתיאטרון התלמיד הוא הבמאי, התפאורן והשחקן. המורים משמשים כמנחים ולא עושים במקום התלמידים. זה מגדל ילדים עצמאיים ודעתניים שמובילים תהליכים", מספרת רינה ונותנת דוגמה: "תלמידי י"ב מאוד רצו להביא את מיקי רוזנטל עם הסרט שלו 'שיטת השקשוקה'. לי נראה שהסרט כבד לתלמידי י"ב, אבל היה להם חשוב לראות אותו ובסופו של דבר נענינו לבקשתם. התלמידים נהנו מאוד מהסרט, ההרצאה של מיקי הייתה מרתקת והם למדו ממנה המון. זו דוגמא להובלה שלהם". 

בית ספר מנור כברי ידוע במגמות האומניות שלו, אבל רינה שמחה גם לספר על מגמת הפיסיקה בבית הספר. "החינוך לעצמאות קיים בלימודי המדעים. בבתי ספר רבים לימודי המדעים נחשבים להכי משעממים בעולם ונרשמים אליהם קומץ ילדים שבאמת מאוד מכוונים לעניין אבל זה נתקע להם בגרון. פה זה שונה מאוד משתי סיבות עיקריות. האחת היא שכל תלמיד יכול גם לנגן וגם להיות בפיזיקה או ביולוגיה. השנייה היא אופי המגמה. המגמה עובדת במתכונת של שלוש יחידות עיוניות ושתיים מעשיות-מחקריות, כאשר התלמידים חוקרים עם המורה, וזה ייחודי אצלנו. התלמיד עולה על בעיה שהוא רוצה לחקור כאשר גם המורה לא יודע מראש מהי הדרך ומה תהיה התוצאה, כך שהתלמיד והמורה לומדים ביחד. צריך צוות מורים פתוח ובטוח בעצמו כדי לעבור תהליך כזה". 

- מדוע? 

"כי מורה רגיל לעמוד בפוזה של יודע כל, וכאן המורה מאוד חשוף. דבר נוסף שצריך הוא ילדים סקרנים שמוכנים להשקיע. מה שקורה הוא תהליך מאוד יפה: התלמיד נחשף לתהליך הלמידה של המורה ומפתח יכולת לחקור וללמוד לבד. זה מכין לעתיד. מכין לאקדמיה. כיום, אם תלמיד נשען רק על מה שלימדו אותו הוא לא ישרוד. לא בתחום המחשבים, לא בביולוגיה, לא בפיזיקה או בכל תחום אחר. אין אפשרות כיום לשרוד עם האסכולה הישנה". 

דוגמה נוספת ליוזמה והובלת תהליכים של תלמידי בית הספר מתבטאת בתכנית עמיתים שמתנהלת בבית הספר (כשקבוצת תלמידים לומדת נושא ומעבירה אותו לתלמידים אחרים). רינה: "לפני חודש כיתות י"ב היו אמורים לצאת לסמינר חברה וכלכלה בנגב המערבי. התלמידים הכינו יום מלא פעילות שקשור לאזור עצמו, אולם שבועיים לפני הנסיעה הבנו שאי אפשר לנסוע למערב הנגב, בגלל המצב. העמיתים לא ויתרו והתעקשו שהפעילות תהיה בכל זאת בדרום, כיוון שזו הזדמנות מבחינתם להכיר את הפריפריה, ותוך שבועיים הם תכננו סמינר חדש שיתאים לאזור דימונה, ירוחם ומצפה רמון. העמיתים יזמו בעצמם ובנו תכנית מחדש, הם אלו שהרימו טלפון לראש העיר בירוחם".  

 

לא באה מהחציר והאספסת 

רינה כהן מגיעה מקרית אתא, נשואה ואם לשלוש בנות. את הקריירה במערכת החינוך התחילה לפני 22 שנה כמורה למתמטיקה בבית הספר בו הייתה תלמידה. אחר כך שימשה כרכזת שכבה ולפני שקיבלה את תפקידה בכברי שימשה כסגנית מנהלת במשך שבע שנים. את התפקיד בכברי היא מבצעת במקביל ללימודי תואר שני באורנים בנושא ילדים בהדרה (שמדירים רגליהם מבית הספר). בתיכון מנור-כברי לומדים מרבית התיכוניסטים של כפר ורדים, כ-50 עד 57 אחוז לפי נתוני השנים האחרונות. התיכון פופולרי מאוד גם בקרב תלמידי קיבוצים בסביבה ויישובים קהילתיים דוגמת כליל, מצפה הילה ואחרים. רינה כהן החליפה את המנהל צביקה אמדור, שסיים שמונה שנים דומיננטיות בתפקיד והשאיר אחריו זוג נעליים גדולות להיכנס אליהן.  

- איך מצאת את בית הספר? 

"מצאתי בית ספר מאוד עובד, מחנך, שהייתי שמחה שהילדים שלי ילמדו בו. בקונצרט פנו אלי הורים ואמרו שכיף לילדים ללמוד בבית הספר. וזה לא סותר את ההישגים הגבוהים. יש 90 אחוז הצלחה בבחינות בגרות.  

"לפני, שקיבלתי החלטה לנהל את בית הספר, עשיתי עליו קצת מחקר. נכנסתי לאתר שלו באינטרנט, נפגשתי עם צביקה ואנשים נוספים. כשחברים שאלו אותי מה דעתי על בית הספר אמרתי שאם אני צריכה לתאר בית ספר שאני רוצה לנהל, אז זה מאוד מתקרב למה שיש פה. המבנה בתוך קיבוץ וגנים ירוקים באווירה שלווה, אין גדרות ואפור ואין צלצולים ותלבושת אחידה. אני באה מבית ספר עירוני מקיף עם כל המורכבות. והיה לי מוזר לשמוע שפה מדברים על הילדים ולא על הציונים. ישבנו שמונה שעות בישיבה פדגוגית, דיברנו על כיתה ולא שמעתי ציון אחד. הייתי בהלם. בבית ספר רגיל בישיבות פדגוגיות זה ציונים. במנור-כברי המורה לאנגלית או המורה לספרות מכירות את הילדים לפני ולפנים. לא רק בתחום הצר והקטן של הכיתה שלהם. וכששאלו אותי המורות איך הייתה החוויה, אמרתי שהיה לי עצוב שעל הילדים שלי לא מדברים כך. שלא רואים את הילד באמת.  

"כמובן שגם קסמו לי האמנויות. היכולת של התלמידים ללמוד דברים שהם אוהבים ולעשות דברים שהם אוהבים. יש שפע תחומים לבחירה וכל אחד יכול למצוא את מקומו".  

- ואת מצאת את מקומך? 

"בתחילת השנה הצהרתי שהשנה הראשונה היא שנת למידה, כיוון שאני באה ממערכת שונה וממקום שונה. אני לא מהחציר והאספספת. אני לומדת שפה ותהליכים וזה לא רציני לעשות שינויים לפני שאלמד את המקום. והמקום טוב, כך שאין צורך לעשות מהפכים. יש בדרך דברים קטנים שאני רואה ומתקנת תוך כדי תנועה. למשל, אין פה ניירת. אין הליכים מסודרים. יש תורה שבעל פה שמבוצעת יפה, אבל אין תורה שבכתב. ואני מנסה לבנות תורה שבכתב שתחייב את הצוות, תוך התייחסות לסוגיות כמו האם בכל מקצוע נותנים באותה דרך? יהיה נוהל למתן ציון בתעודה וציון מגן, איך כותבים הערה וציון בתעודה".  

- יש שינויים נוספים שנראה לך שתעשי? 

"ימי הלימודים בבית הספר ארוכים, עד חמש, וזה מאוד מקשה. אני רוצה שיהיו יומיים בשבוע בהם יום הלימודים יסתיים בשלוש וחצי. אחד הדברים שאני מתמודדת איתם כרגע הוא גזירה של משרד החינוך שעלולה לגרום לפגיעה בתקצוב בית הספר. אני נאבקת בגזירה ומקווה שאם יהיה קיצוץ הוא יהיה הגיוני ומדורג ושנצליח להשיג תקציבים דומים בדרך אחרת".  

 

הפערים קיימים גם בלעדינו 

נושא הכסף הוא טעון כשמדובר בתיכון מנור-כברי. אין כמעט מחלוקת על איכותו של בית הספר, אבל קיימות תלונות על גובהו של שכר הלימוד וביקורת ציבורית על היותו חינוך פרטי לעשירים, שלמעשה מנציח פערים.  

- את מדברת על קיצוץ, אבל שכר הלימוד בבית הספר גבוה. על מה הולך הכסף? 

"למרות שההורים משלמים לא מעט, רוב התקציב שלנו נשען על תקצוב של משרד החינוך. כיוון שאנחנו בית ספר קטן לאומנויות, המתעקש לתת בחירה כמעט מוחלטת לילדים, נוצרות קבוצות קטנות וזה עולה כסף. מקצועות האומנות לא מסתפקים בהקצבה של משרד החינוך. אצלנו התלמידים מקבלים יותר שעות ועושים הפקות תיאטרון בכיתות י' ו-י"א, שאינן מתוקצבות על ידי משרד החינוך. אנחנו עורכים גם מיני פסטיבל תיאטרון להפקות י"ב, שבע הפקות עם שבעה חללים, עם תאורה, הגברה, תלבושות ומורה שמלווה. גם ההרכבים המוסיקליים לא מתוקצבים על ידי משרד החינוך. תלמיד בבית הספר מנגן פעמיים בשבוע באיזשהו הרכב, וכל מורה שמלווה הרכב מוסיקלי עולה כסף. את הפער הזה ההורים משלמים. גם המנחים בפיזיקה זו עלות שנופלת על ההורים. אם רוצים לתת את השירותים הכי טובים ולהגיע לתוצאות הכי טובות, זה עולה כסף. הייתי שמחה אם תקציב החינוך של מדינת ישראל היה בלתי נדלה ומדינת ישראל הייתה מתקצבת את החינוך כפי שאני רוצה. זו אוטופיה. אין ברירה". 

- רבים טוענים שבתי ספר כמו מנור-כברי בעצם מנציחים את הפערים בחברה. 

"הנושא כאוב והפערים קיימים עם מנור כברי ובלעדיו. יש הורים שבוחרים לתת חינוך כזה לילדים שלהם, ואני מחויבת לתת את החינוך הכי טוב שאני יכולה. בית ספר מנור כברי הוא בית ספר לחינוך ערכי, אמיתי. יוצאים פה הבוגרים הטובים ביותר. גם במישור הפדגוגי וגם המישור הערכי. אני מוציאה בוגרים שיהפכו להיות אזרחים מועילים. חמישים אחוז מתלמידי בית הספר עושים שנת שירות ויש אחוז גבוה של לוחמים. אנחנו מחנכים לדרך תורמת. אני מחזקת את הילדים שלומדים אצלי, שיהפכו למובילים, שיובילו את השינוי.  

"בנוסף, יש פה יוזמות חינוכיות שחושבות גם על הקהילה ועל האזור. אתן לך שתי דוגמאות. האחת בתחום הפיזיקה. רכז הפיזיקה משה רייך שלא ישן בלילה והפיץ את התורה לכל האזור. יש לו שיתופי פועלה עם בית ספר שיח' דנון. הם באים הנה ומקבלים הדרכה אצלנו. בבית הספר הוקם מרכז חקר אזורי שתלמידים מבית ספר גליל מערבי, מאופק, משיח' דנון ומכברי עובדים בו בקבוצות על חקר בפיזיקה. התחיל כיוון של פרויקט שינ-שינים (שנת שירות) יהודים וחבר'ה ערבים שעושים שירות לאומי וחונכים יחד תלמידי כיתות ט' בבית ספר גליל מערבי שעושים עבודות חקר בפיסיקה.  

הדוגמה השנייה היא בתיאטרון. המורה לתיאטרון אריק גוטלר אופיר הוביל פרויקט שנקרא תיאטרון אחר. אריק הצליח לשכנע ארבעה תיאטראות מהמרכז לשלוח הצגות פרינג' לצפון. ההצגות הועלו באולם המופעים בכברי ומכרנו מנויים לכלל תלמידי מגמות תיאטרון באזור ולקהל הרחב. זו יוזמה של בית הספר שהביאה תרבות לאזור". 

 

 

ממשלת מנור-כברי 

שכבת כיתות י' בבית ספר מנור כברי, העוסקת השנה בתכנים הקשורים לאזרחות, ערכה יום בחירות משל עצמה. לאחר פעילות הכנה, שכללה גם הכנת תעודות זהות משל עצמם, הם ניגשו לקלפי ובחרו באחת משש המפגלות הגדולות. להלן התוצאות: מתוך 74 תלמידים, 26 הצביעו קדימה, 23 הצביעו מרץ, 11 עבודה, 10 ליברמן ואחד הצביע ליכוד. נרשמו 3 קולות פסולים. ש"ס לא קיבלה אף קול. העיתון ירד לדפוס לפני התוצאות הרשמיות בבחירות הארציות, אולם לא נסתכן אם נהמר שאחוז הקולות הפסולים יהיה נמוך ממה שנרשם בבית הספר. ייתכן גם שש"ס קיבלה כמה קולות. 

 

בתמונות: 

רינה כהן. "ישבנו שמונה שעות בישיבה פדגוגית, דיברנו על כיתה ולא שמעתי ציון אחד. הייתי בהלם" 

מופע של מגמת התיאטרון. כישרונות שזה לא ייאמן 

מופע של מגמת מוסיקה. עדיין מלאה בתחושות מההופעה  

.